Miljö och klimat

Utsläppsminskningarna av växthusgaser har planat ut de senaste tre åren, enligt SCB. Sveriges utsläpp har enligt SCB ökat såväl 2016 som 2017. Naturvårdsverket bedömer att Sverige endast kommer nå två av 16 miljömål inom utsatt tid (till 2020). Den biologiska mångfalden är hotad.

Det parti som på allvar begriper kopplingen mellan ekologisk och ekonomisk hållbarhet kommer att forma framtidens miljöpolitik. Utsläppen ökar för andra året i rad. Klimatet behöver en ny regering. Sverige ska vara ett grönt föregångsland, både genom att sänka våra utsläpp och genom att hjälpa andra länder att göra en grönare tillväxtresa.

Våra förslag:

• Bygga ut teknikneutral laddinfrastruktur för att snabba på omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
  • Klimatavdrag för företag som investerar i teknik som kan eliminera eller drastiskt minska den svenska basindustrins utsläpp.
  • Rena läkemedelsrester ur avloppsvattnet.
  • Kraftigt ökat klimatbistånd.
  • Mer än en fördubbling av regeringens satsning på internationella klimatinvesteringar.
  • Stärkt äganderätt.
Maria Malmer Stenergard
Miljö- och jordbrukspolitisk talesperson
Jag drivs av övertygelsen att vi behöver en politik som låter människor och företag växa och blomstra. Den som vill förverkliga sin dröm ska aldrig behöva hindras av krångliga eller omotiverade regler.
Mer om Maria
Aktuella områden