Moderatkvinnorna

Moderatkvinnornas leds av en central styrelse. Därutöver består organisationen av länskvinnoordföranden med sin egen organisation, en för varje län.

Huvuduppgifterna för verksamheten både lokalt och centralt är att arbeta politiskt, genomföra utbildningar, rekrytera nya medlemmar och att lyfta fram kvinnliga företrädare och kvinnors aspekter i politiska frågor. På så sätt skapas förutsättningar för ökade insatser av kvinnor i partiorganisationen som förtroendevalda i politiska församlingar.

Här kan du bland annat läsa mer om Moderatkvinnornas historia, verksamhet och hur du blir medlem!

AKTUELLT
Moderatkvinnorna Moderatkvinnorna
Medborgaren.se intervjuade vår ordförande Josefin Malmqvist för att höra mer om vilka frågor Moderatkvinnorna ska prioritera de kommande åren.

👇Läs hela intervjun i länk i kommentarsfältet.
Moderatkvinnorna Moderatkvinnorna
Hör Ulf Kristersson lyfta fram sin vision för jämställdheten mellan kvinnor om män, under sitt tal under Moderaternas dag i Almedalen:

"I den svenska modellen råder verklig jämställdhet och jämlikhet. Där får flickor samma chans som pojkar. Där är kvinnor trygga även när det är mörkt ute. Där har kvinnor och män lika lön för lika arbete – och står på egna ben även efter pension."

👍Jag håller med!

⚖️Vilken är din viktigaste jämställdhetsreform?
NU FÖRDUBBLAS RUT-AVDRAGET

RUT-avdraget möjliggör för fler jobb, bättre integration och underlättar för barnfamiljer att få vardagen att gå ihop, skriver vår ordförande Josefin Malmqvist och Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson Elisabeth Svantesson i samband med att taket fördubblas 1 juli 2019.

👍Gillar du också RUT-avdraget?
JÄMSTÄLLDHETSRESAN FORTSÄTTER

Hur ska Moderaterna växa och få minst lika stort väljarstöd bland kvinnor som bland män i valet 2022?

Vilka ofriheter möter kvinnor i Gävleborg? Hur ska fler utrikes födda kvinnor få redskap att fatta beslut om sina egna liv, utan att hållas tillbaka av hedersförtryck och osunda normer och ideal?

Hur ska fler kvinnor ta plats på ledande befattningar inom Moderaterna, och i samhället i stort?

Tack till MQ Moderatkvinnorna Gävleborg för spänstiga diskussioner och kloka reflektioner. #Jämställdhetsresan fortsätter!
💥SÅ KOMMER FLER UTRIKES FÖDDA KVINNOR I JOBB 💥

Vägen in till arbetsmarknaden är i vissa fall lång för utrikes födda kvinnor, inte minst på grund av språkhinder och föräldraledighet, och här behöver politiken formulera nya svar.

Om detta arrangerade Moderatkvinnorna ett seminarium under Moderaternas dag i Almedalen. Stort tack till den meriterade panelen:

📍Susanne Ackum, forskare och tidigare statssekreterare hos Anders Borg och generaldirektör för Ifau
📍Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson för Moderaterna
📍Carolin Dahlman, politisk redaktör Kristianstadsbladet
📍Elina Fergin Wennberg, forskare vid Stoxkholms universitet, Örebro universitet och HUI Research
📍Vår ordförande Josefin Malmqvist modererade

Vill du se seminariet i efterhand?👇
INTEGRATION PÅ RIKTIGT

"Vi måste tillsammans anstränga oss, ta lärdom av vad som har fungerat, sluta blunda för det som uppenbart inte fungerar och fortsätta utmana det som kan fungera ännu bättre."

Lyssna på kommunstyrelsens ordförande i Vallentuna, Parisa Liljestrand, i hennes introduktion till Ulf Kristerssons tal under #Järvaveckan.
🇪🇺EU KAN BLI MER JÄMSTÄLLT⚖️

Två skickliga och erfarna borgerliga kvinnor föreslås till topp-positioner i EU:

💥Ursula von der Leyen föreslås bli ny ordförande för EU-kommissionen, första kvinna någonsin!

💥Christine Lagarde föreslås bli ny ordförande för Europeiska centralbanken (ECB), första kvinna någonsin!

👍Kvinnor som krossar glastak!