Lättläst

För ett rättvisare Sverige

Moderaternas mål är att Sverige inom tio år
ska vara det bästa landet i EU att leva i.
Vi ska ha den högsta levnadsstandarden. 

Sverige ska vara ett land där ansträngning 
ska löna sig ännu bättre,

där inget våld bland gängen finns,
och ett land där vård och skola fungerar för alla.

Vill du att Sverige fortsätter framåt?

Rösta på Moderaterna den 13 september.

Klicka på länkarna nedan 
för att läsa mer om vad vi vill:

Ett Sverige där ansträngning lönar sig,
brott ger straff och samhället fungerar
när du behöver stöd. 

Varje slösad skattekrona 
är mindre vård, skola och trygghet 

Vi får saker gjorda
– och det finns mer att göra

Så här har vi gjort Sverige bättre
sedan vi bildade regering 

Vi vill ha ett Sverige där ansträngning lönar sig,
brott ger straff och samhället fungerar                  
när du behöver stöd.

Klicka på länkarna nedan
för att läsa mer:

Mer kvar av lönen
Mer pengar till familj och fritid

Brottslingar ska sitta inne
så att du kan vara ute

Tillbaka till första sidan

Mer kvar av lönen
Mer pengar till familj och fritid

Moderaterna sänker skatten på arbete
och gör det mer lönsamt att jobba.

* Vi har sänkt skatten med 5 000 kronor i månaden 
för en vanlig barnfamilj. 
Vi vill sänka skatten med lika mycket till.

* Vi vill öka pensionen 
för den som arbetat under hela sitt vuxna liv.

* Bara den som behöver ska få bidrag
och det ska finnas ett max för hur mycket bidrag
personen ska kunna få.
Det ska löna sig att arbeta
och vi ska stoppa allt fusk och slöseri 
med statens pengar.

Tillbaka till förra sidan

Brottslingar ska sitta inne
så att du kan vara ute

Vi står på offrens sida vid brott. 
Vi ska stoppa våldet från de kriminella gängen
och ingen ska kunna tjäna pengar på kriminalitet.

* Dödsskjutningarna har halverats. 
Nu utvisar vi gängens kriminella medlemmar
som inte är svenska medborgare.

* Fler poliser och fler kameror i samhället.
Straffen ska bli hårdare
och den som gör flera brott 
ska inte få mängdrabatt.
Varje brott ska ge det straff som står i lagen.

* Stopp för gängens rekrytering av barn.

* Våld mot kvinnor ska stoppas med samma kraft
som vi ska stoppa gängens våld.

Tillbaka till förra sidan

Varje slösad skattekrona
är mindre vård, skola och trygghet

Klicka på länkarna nedan
för att läsa mer:

Vård att lita på 
som du inte behöver vänta på 

Stark ekonomi
och fler jobb

Tillbaka till första sidan

Vård att lita på 
som du inte behöver vänta på

Du ska få den vård du behöver 
och du ska få vården i rätt tid.
Det är en del av samhällskontraktet.
Samhällskontraktet är att du som medborgare 
som arbetar och följer lagar
ska veta och vara trygg med att samhället 
finns där för dig när du behöver det. 

* Vi har ökat resurserna till välfärden varje år.
Det ska vi fortsätta med.

* Vårdgarantin betyder att 
alla ska kunna få vård inom 30 dagar.
Om köerna är långa ska medborgaren 
få vården på annan ort.

* Vårdgivare som inte ger medborgaren vård i tid
ska betala ersättning.

* Det ska vara krav på språkkunskaper inom äldreomsorgen.

* Billigare tandvård för seniorer.

Tillbaka till förra sidan

Stark ekonomi
och fler jobb

För att välfärden i framtiden ska fungera bra
måste Sverige ha en stark. 

* Sverige ska ha EU:s högsta levnadsstandard 
inom tio år.

* Det ska bli fler jobb i fler företag.
Skatterna ska vara lägre och reglerna enklare.

* Vi ska ha ordning i ekonomin.
Statens ekonomi ska vara stark 
och vi ska ta ansvar för pengarna.

* Vi ska ge mer pengar till försvaret, kärnkraft, 
infrastruktur, skola och omsorg.

Tillbaka till förra sidan

Vi får saker gjorda
– och det finns mer att göra

Sveriges styrka är samhällskontraktet. 

Men det har blivit sprickor i samhällskontraktet.

Du märker det om du sliter på jobbet 
och ändå knappt får lönen att räcka
eller när kriminella lever på bidrag
eller när den som jobbat hela sitt liv
måste vänta i månader på en operation.

Det är inte rättvist. 
Det har vi arbetat hårt för att förändra.

Sverige är på rätt väg. 
Det gör din vardag bättre.

Tillbaka till första sidan

Sedan vi i Moderaterna bildade regering
har vi gjort Sverige bättre:

* Sänkta skatter. 
En barnfamilj har 5 000 kr mer kvar per månad.

* Höjda pensioner.
Pensionärer som lever i par 
har fått 2 200 kr mer kvar per månad.

* Utvisning gängens kriminella 
som inte är svenska medborgare.

* Dödsskjutningar har minskat till hälften
och Sverige har fått fler poliser.

* Lägre skatt på mat, el, bränsle 
och sparande i aktier och fonder, ISK.

* Vårdköerna är 30% kortare i nästan hela landet.

* Krav på språkkunskaper inom äldreomsorgen.

* Sverige har blivit medlem i NATO.

Men vi är inte klara!

Vill du att Sverige fortsätter framåt?

Rösta på Moderaterna den 13 september.

Vill du engagera dig för ett rättvisare Sverige?

Bli medlem idag för 100 kr. Mer information om att bli medlem https://mittmoderaterna.membersite.se/Membership/Register/

Tillbaka till första sidan