AKTUELLT

Den 1 februari tillträder Lars-Peter Swärdh som ny chefombudsman för Moderaterna i Stockholms stad och län. Lars-Peter har mycket lång erfarenhet från olika chefstjänster inom Moderaterna och arbetar sedan två år som fältchef på riksorganisationen. Dessförinnan var han partiombudsman i Uppsala län med ansvaret som chefombudsman för region Svealand.

Ikväll fick jag, Anna König Jerlmyr, förtroendet att leda Stockholm som Finansborgarråd. Staden får samtidigt en grönblå majoritet där företagsamhet, valfrihet och hållbarhet kommer att vara viktiga delar av den plattform som vi vill utveckla Stockholm utifrån.

Österåkers kommun satsar 94 miljoner mer på verksamheterna i år jämfört med året innan, varav 60 miljoner går till skolan. Dessutom sänker man skatten med 25 öre. Den nya skattesatsen är 29:18, vilket är lägst i hela landet. Detta står klart sedan Kommunfullmäktige klubbat den borgerliga Alliansens budget i kväll.

Moderaterna, Liberalerna, Miljöpartiet de gröna, Centerpartiet och Krist-demokraterna presenterar detta förslag till budget för Stockholms stad 2019.

Det nya skärpta amorteringskravet som föreslås träda i kraft den 1 mars 2018 innebär att nya lån som överstiger en persons bruttoinkomst per år med 4,5 gånger ska amorteras med ytterligare 1 % utöver de befintliga kraven.

Vårdköerna i Sverige har fördubblats sedan den rödgröna regeringen tog över 2014. Mer än 100 000 svenskar står idag i en vårdkö. Särskilt kön till operation har vuxit lavinartat, i flera S-styrda landsting/regioner får bara hälften av patienterna en operation i tid.

LÄS OM VÅR POLITIK I STOCKHOLMS STAD OCH LÄN
Miljö- och klimat