AKTUELLT
Visa:

Österåkers kommun satsar 94 miljoner mer på verksamheterna i år jämfört med året innan, varav 60 miljoner går till skolan. Dessutom sänker man skatten med 25 öre. Den nya skattesatsen är 29:18, vilket är lägst i hela landet. Detta står klart sedan Kommunfullmäktige klubbat den borgerliga Alliansens budget i kväll.

Moderaterna i Stockholms län stöder den moderata riksdagsgruppens beslut att uppmana Hanif Bali att lämna sina utskottsposter

Pressrelease

Det finns kommuner som får betala 109 kronor till utjämningssystemet för varje hundralapp i skatt man får in när invånarna går från arbetslöshet till egen försörjning. Det är ett mycket allvarligt systemfel, skriver fem riksdagsledamöter från Moderaterna.

"Svartmålningen av Danderyd saknar gränser

Statsminister Stefan Löfven beskyller i Dagens Nyheter danderydsborna för att vara de som knarkar mest. Man kan fråga sig vilken fakta han har till grund för ett sådant påstående? Vidare får våra invånare klä skott för gängkriminaliteten och de skjutningar som sker i områden där statsministern och hans regering inte klarar av att upprätthålla lag och ordning. Det är ett magstarkt försök att flytta fokus från huvudfrågan, nämligen att det Sverige som statsministern ansvarar för inte kan leverera tillräckligt med trygghet till sina invånare, vare sig de bor i Rosengård eller Djursholm.

Vi kommunpolitiker i Danderyd är ense över partigränserna att ungas drogmissbruk är ett problem och en prioriterad fråga, men denna ständiga svartmålning i media av vår kommun börjar bli tröttsam. Har statsministern någon gång i positiva ordalag talat om Danderyd? Den kommun i Sverige där vi utbildar oss mest, har den bästa skolan, betalar mest skatt, är friskast och lever längst.

Till DN säger Stefan Löfven att Polisen behöver ökade resurser för att bekämpa droghandel. Vi vill minnas att i regeringens senaste budget minskades istället resurserna. Kanske kan statsministern öka resurser till Polisen istället för att skylla sitt misslyckande på invånarna i Danderyd?

Stefan Löfven, vi vill bjuda in dig till Danderyd och visa dig vilken fantastisk kommun vi har och vilket nytta vi är för Sverige. Vi berättar också gärna vad vi som kommun gör, och vad vi tycker att du kan göra för att minska droganvändningen. Välkommen!

Hanna Bocander (M), Kommunstyrelsens ordförande, Danderyd

Johanna Hornberger (M), Ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott"
Moderaterna i Stockholms stad och län Moderaterna i Stockholms stad och län
Stockholmarna utgör 25 procent av landets befolkning men står för hela 50 procent av statens intäkter. Region Stockholm är dessutom de enda som betalar skatteutjämning, 1,2 miljarder.

Trots detta tänker regeringen brandskatta Stockholmsregionen med ytterligare 1,6 miljarder kronor i skatteutjämning. Det innebär att en vanlig familj ska betala 3000 kr/år till andra regioner. Utöver det tillkommer kommunernas skatteutjämning.

Vi moderater vill att hela Sverige ska leva. Både stad och land behövs. Men det måste vara ett statligt ansvar att se till så att glesbygden får stöd.

Stoppa Socialdemokraternas stockholmsskatt.

Den 1 februari tillträder Lars-Peter Swärdh som ny chefombudsman för Moderaterna i Stockholms stad och län. Lars-Peter har mycket lång erfarenhet från olika chefstjänster inom Moderaterna och arbetar sedan två år som fältchef på riksorganisationen. Dessförinnan var han partiombudsman i Uppsala län med ansvaret som chefombudsman för region Svealand.

Moderaterna i Stockholms stad och län Moderaterna i Stockholms stad och län
Tre stockholmsmoderater föreslås till partistyrelsen.

I dag presenterades valberedningens förslag till ny partistyrelse. Christofer Fjellner föreslås till omval. Johan Forssell och Irene Svenonius till nyval. Christofer leder Moderaternas idéprogramgrupp, Johan är partiets rättspolitiske talesperson och Irene är finansregionråd.

Läs förslaget i sin helhet här:

Moderaterna i Stockholms stad och län Moderaterna i Stockholms stad och län
Regeringen lägger ni fram förslaget om kraftigt höjd stockholmsskatt som kommer slå hårt mot regionen och kommunerna i Stockholms län. Vi moderater vill att glesbygden ska få stöd, men det måste vara statens uppgift. Det nya systemet skapar dessutom pomperipossaeffekter. Vi uppmanar riksdagsledamöter från alla partier i Stockholms stad och län att rösta emot stockholmsskatten!

Läs mer här https://www.expressen.se/debatt/pomperipossa-skatten-slar-hart-mot-kommuner/
LÄS OM VÅR POLITIK I STOCKHOLMS STAD OCH LÄN
Miljö- och klimat