AKTUELLT
Visa:
Moderaterna i Stockholms stad och län Moderaterna i Stockholms stad och län
"Svartmålningen av Danderyd saknar gränser

Statsminister Stefan Löfven beskyller i Dagens Nyheter danderydsborna för att vara de som knarkar mest. Man kan fråga sig vilken fakta han har till grund för ett sådant påstående? Vidare får våra invånare klä skott för gängkriminaliteten och de skjutningar som sker i områden där statsministern och hans regering inte klarar av att upprätthålla lag och ordning. Det är ett magstarkt försök att flytta fokus från huvudfrågan, nämligen att det Sverige som statsministern ansvarar för inte kan leverera tillräckligt med trygghet till sina invånare, vare sig de bor i Rosengård eller Djursholm.

Vi kommunpolitiker i Danderyd är ense över partigränserna att ungas drogmissbruk är ett problem och en prioriterad fråga, men denna ständiga svartmålning i media av vår kommun börjar bli tröttsam. Har statsministern någon gång i positiva ordalag talat om Danderyd? Den kommun i Sverige där vi utbildar oss mest, har den bästa skolan, betalar mest skatt, är friskast och lever längst.

Till DN säger Stefan Löfven att Polisen behöver ökade resurser för att bekämpa droghandel. Vi vill minnas att i regeringens senaste budget minskades istället resurserna. Kanske kan statsministern öka resurser till Polisen istället för att skylla sitt misslyckande på invånarna i Danderyd?

Stefan Löfven, vi vill bjuda in dig till Danderyd och visa dig vilken fantastisk kommun vi har och vilket nytta vi är för Sverige. Vi berättar också gärna vad vi som kommun gör, och vad vi tycker att du kan göra för att minska droganvändningen. Välkommen!

Hanna Bocander (M), Kommunstyrelsens ordförande, Danderyd

Johanna Hornberger (M), Ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott"
LÄS OM VÅR POLITIK I STOCKHOLMS STAD OCH LÄN
Miljö- och klimat