Aktuella områden
AKTUELLT
Visa:
Moderaterna i Norrbotten Moderaterna i Norrbotten
REGERINGEN MISSAR CHANSEN ATT STÄRKA SVERIGES KONKURRENSKRAFT SOM RYMDNATION OCH ANDRA LÄNDER RISKERAR ATT DRA IFRÅN

Under torsdagens frågestund med regeringen så pressade den norrbottniska riksdagsledamot Mattias Karlsson (M) ministern med ansvar för rymdfrågor Matilda Ernkrans, om regeringen har någon plan för att stärka Sveriges konkurrenskraft som rymdnation. Bakgrunden till frågeställningen handlar om att regeringen i sitt budgetförslag inte skjuter till resurser för att stärka Sveriges position inom satellituppskjutning. Rymdstyrelsen och Swedish Space Corporation (SSC) har i en gemensam utredning konstaterat att uppsändning av små satelliter från Esrange i Kiruna har förutsättningar att vara en oerhörd lönsam affär. Den satsning som regeringen har gjort på Rymdstyrelsen är förhållandevis marginell i förhållande till vad en riktad satsning på satellituppskjutningar hade kunnat ge Kiruna i arbetstillfällen och status.

✅Mattias Karlsson (M) säger i en kommentar i anslutning till frågestunden att han kommer att fortsätta pressa på regeringen i frågan, eftersom Esrange som satellitbas inte bara skulle skapa fler arbetstillfällen i Norrbotten utan det skulle även göra Sverige till en betydelsefull aktör inom rymdfart.

Sveriges krisledning har inte fungerat under coronapandemin. Regeringen har gömt sig bakom myndigheter och skyllt ifrån sig på kommuner och regioner. Om det är så det fungerar vid en civil kris – vad händer då vid ett fientligt angrepp? Nu måste Sveriges krisledning byggas upp från grunden. Därför presenterar vi en handlingsplan med 24 konkreta åtgärder, skriver Ulf Kristersson och Pål Jonson i Dagens industri.

Regeringens krisledning har inte fungerat under coronakrisen. Senfärdighet och passivitet präglar Stefan Löfvens regering. Om det blir så här när en oförutsägbar civil kris drabbar landet – vad händer då vid ett avsiktligt fientligt angrepp?

Moderaterna i Norrbotten Moderaterna i Norrbotten
NORRLANDSKONFERENSEN 2019
Norrlandskonferensen tillsammans med de fyra nordliga länen har i helgen genomförts i Umeå, med 150 moderata landstings- och kommunpolitiker från Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen.
Följ oss