Aktuella områden
Visa:
Moderaterna i Norrbotten Moderaterna i Norrbotten
NORRLANDSKONFERENSEN 2019
Norrlandskonferensen tillsammans med de fyra nordliga länen har i helgen genomförts i Umeå, med 150 moderata landstings- och kommunpolitiker från Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland-Härjedalen.
Moderaterna i Norrbotten Moderaterna i Norrbotten
REGERINGEN MISSAR CHANSEN ATT STÄRKA SVERIGES KONKURRENSKRAFT SOM RYMDNATION OCH ANDRA LÄNDER RISKERAR ATT DRA IFRÅN

Under torsdagens frågestund med regeringen så pressade den norrbottniska riksdagsledamot Mattias Karlsson (M) ministern med ansvar för rymdfrågor Matilda Ernkrans, om regeringen har någon plan för att stärka Sveriges konkurrenskraft som rymdnation. Bakgrunden till frågeställningen handlar om att regeringen i sitt budgetförslag inte skjuter till resurser för att stärka Sveriges position inom satellituppskjutning. Rymdstyrelsen och Swedish Space Corporation (SSC) har i en gemensam utredning konstaterat att uppsändning av små satelliter från Esrange i Kiruna har förutsättningar att vara en oerhörd lönsam affär. Den satsning som regeringen har gjort på Rymdstyrelsen är förhållandevis marginell i förhållande till vad en riktad satsning på satellituppskjutningar hade kunnat ge Kiruna i arbetstillfällen och status.

✅Mattias Karlsson (M) säger i en kommentar i anslutning till frågestunden att han kommer att fortsätta pressa på regeringen i frågan, eftersom Esrange som satellitbas inte bara skulle skapa fler arbetstillfällen i Norrbotten utan det skulle även göra Sverige till en betydelsefull aktör inom rymdfart.
Följ oss