Aktuellt från riksdagen
Följ oss
AKTUELLT
LAND FÖR HOPPFULLA
Jag har en vision om Sverige.

Ett Sverige där det alltid är rätt att anstränga sig. I skolan, på jobbet, i livet, men också för att hjälpa andra.

Där vi har kraften och viljan att ta hand om varandra när livet är skört. Där vi ger alla - inte minst de barn som fått en tuffare start - en möjlighet att lyckas.

Visionen om ett samhälle där rättigheter, skyldigheter och möjligheter är lika för alla.

👉 Se hela Ulf Kristerssons tal till nationen här:
KONKRETA ÅTGÄRDER FÖR FLER POLISER

Idag finns det färre poliser än när regeringen tillträdde. Samtidigt har den grova brottsligheten fått fäste i våra utsatta områden, även i Södermanaland. Sverige behöver en ny regering som prioriterar fler poliser och ökad trygghet. Polisen ska vara närvarande i hela landet och ha kontroll över alla bostadsområden.

Vår plan för att öka antalet poliser:

✔️Staten ska betala polisutbildningen. De första fem åren som polis skrivs en femtedel av studielånet av varje år. Efter fem år är hela studielånet avskrivet.

✔️Vi höjer lönerna för poliser, så att fler ska vilja utbilda sig till polis och att fler ska vilja stanna i yrket.

✔️Moderaterna prioriterar 10 000 fler polisanställda. I vår budget satsar vi 5,6 miljarder kr för att göra detta möjligt.

Läs mer i intervjun med Tomas Tobé, Jari Puustinen och Lotta Finstorp i Eskilstuna-Kuriren: https://www.ekuriren.se/eskilstuna/tobe-lovar-140-nya-poliser-till-sormland/

👍🏻TA STÄLLNING för fler poliser. Gilla och dela om du håller med.
TORKAN SLÅR MOT SVERIGES LANTBRUKARE

Den allvarliga torkan har drabbat Sveriges lantbrukare särskilt hårt. Krisen kräver åtgärder här och nu. Därför presenterade idag Ulf Kristersson och Maria Malmer Stenergard, miljö- och jordbrukspolitisk talesperson, ett samlat stödpaket för att hantera den akuta situationen:

• Åtgärder för att säkerställa lantbrukarnas likviditet.
• Tillfälliga regellättnader för att hantera torkan.
• Krisstöd till drabbade lantbrukare.
• Insatser med varaktig effekt för att stärka jordbrukets konkurrenskraft.

Läs mer här: https://moderaterna.se/samlat-krisstodspaket-till-sveriges-lantbrukare-med-anledning-av-torkan
ARBETE SKA LÖNA SIG
Ⓜ️ Vi vill sänka skatten på arbete. Det är rätt för att det leder till fler jobb. Det är rättvist för att det ska löna sig att gå till jobbet.

Ⓜ️ Vi vill införa bidragstak. För att det alltid ska löna sig bättre att ta ett jobb än att leva på bidrag.

👍 Gilla och dela om du håller med!
50 MILJARDER FÖR ATT ÅTERUPPRÄTTA SAMHÄLLSKONTRAKTET
Skattepengar ska gå till det som är viktigast i kärnstaten.

– När staten inte klarar av sina mest grundläggande uppgifter upplever medborgarna att de inte får valuta för sina skattepengar och då sätts samhällskontraktet under press, säger Ulf Kristersson.

En moderatledd regering kommer att skjuta till 50 miljarder kronor till vård, skola, polis och försvar för att återupprätta samhällskontraktet och ta tag i Sveriges problem.

Vi kommer att ställa tydliga krav på kommunerna att minska bidragen och att stärka invandrares svenska.

Moderaterna kommer att prioritera:

🔹 Starka offentliga finanser

🔹 20 miljarder för kvalitet i vård, skola och omsorg

🔹 10 000 fler polisanställda

🔹 Ökade försvarsutgifter för att inom tio år gå mot två procent av BNP

🔹 Sänkta skatter för de som arbetar

🔹 Sänkta skatter för pensionärer

Endast genom tuffa prioriteringar och strukturreformer kan vi åstadkomma ett samhälle med lika möjligheter för alla.

Läs om Moderaternas satsningar här:
BIDRAGSTAK BEHÖVS - DET SKA ALLTID LÖNA SIG ATT ARBETA

I dag finns det tusentals hushåll i Sverige som förlorar ekonomiskt på att någon i familjen tar ett jobb. Det är orättvist.

🔹Alla som kan jobba ska jobba, inte leva på bidrag.

🔹Det behövs ett bidragstak som gör att bidragstagare aldrig kan tjäna mer än de som går och jobbar.

🔹Det behövs ny politik för fler jobb, och sänkta skatter på arbete.

Skyldigheter. Rättigheter. Möjligheter - Lika för alla.

👍 Gilla och dela om du också tycker att arbete ska löna sig!
10 000 FLER POLISANSTÄLLDA MED MODERATERNA
Gängvåldet och extremisterna måste stoppas. Hederliga svenskar ska kunna vara trygga.

Vi lovar att anställa fler poliser, ge dem bättre lön, och betala polisutbildningen åt dom som jobbar i fem år.

En moderatledd regering storsatsar fem extra miljarder på polisen.

Moderaternas förslag för ett Sverige med fler poliser:

🚔 Öka antalet polisanställda med minst 10 000 stycken till år 2024. På sikt bör Sverige närma sig EU-snittet om antalet poliser per invånare. Det betyder 220 nyanställda i Södermanland, varav minst 140 poliser.

🚔 Höj polislönerna med i genomsnitt 3 000 kronor i månaden, och betala polisutbildningen åt de poliser som jobbar i fem år.

🚔 Fler poliser ute på gator och torg så att alla svenskar kan känna sig trygga.

🚔 Höj straffen, straffa de som skyddar kriminella, och utvisa fler utländska brottslingar.

🚔 Ta bort onödiga uppgifter från polisen så att poliser får ägna sig åt att jaga brottslingar. Vi vill utreda om andra myndigheter kan ta hand om mindre viktiga saker, som passhantering och att ta hand om fulla människor, så att polisen kan fokusera på att stoppa brott.

GILLA och DELA för att visa att du också stöttar den svenska polisen.
FÖRBÄTTRA VILLKOREN FÖR HBTQ-PERSONER
Vi vill skapa ett Sverige där du kan röra dig fritt, leva med vem du vill och öppet kunna visa din kärlek. Där du kan lita på en bra skola, trygg sjukvård och en god service på äldre dagar, oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck.

Alla ska känna både frihet och trygghet. Då krävs förändring. På tre grundläggande områden måste villkoren förbättras för hbtq-personer:
▪️Psykisk ohälsa.
▪️Risken att utsättas för brott.
▪️Barns rättigheter – och familjers.

I dag går Ulf Kristersson & Olof Lavesson (kulturpolitisk talesperson) i Prideparaden tillsammmans med många moderater.

Läs mer detaljerat om vad vi vill göra för att förbättra villkoren för HBTQ-personer: https://www.expressen.se/debatt/m-sa-maste-villkoren-for-hbtq-personer-forbattras/