Aktuellt från riksdagen
Följ oss
AKTUELLT
VÄLFÄRD FÖRE BIDRAG
Sverige är på väg åt fel håll. Men det är inte för sent att vända utvecklingen.

I Moderaternas vårbudget visar vi att det går att göra riktiga prioriteringar.

1️⃣ Moderaterna prioriterar välfärdens kärna och statens kärnuppgifter.

Vi minskar regeringens bidragshöjningar för att kunna stärka polisen, försvaret, sjukvården och skolan. Några exempel är 10 000 fler polisanställda, tio miljarder till försvaret, mer undervisningstid i skolan och kortare vårdköer.

2️⃣ Det måste löna sig bättre att jobba.

Vi står upp för arbetslinjen. Därför vill vi genomföra de största skattesänkningarna sedan 2007 och vill sänka skatten med nära 500 kronor för de flesta som jobbar.

3️⃣ Vi väljer välfärd före bidrag. ��Varje krona som går till bidrag till den som kan jobba är en krona som hade kunnat gå till polisen, skolan eller sjukvården.

Därför vill vi införa bidragstak. Flit ska alltid löna sig.

Socialdemokraterna har höjt skatterna med 60 miljarder. Samtidigt har poliserna blivit färre, brotten fler, integrationen försämrats och vårdköerna blivit dubbelt så långa.

Sverige behöver en ny regering. Gilla och dela om du håller med!

Läs hela vår budget här: https://moderaterna.se/sites/default/files/page_attachments/2018-05/V%C3%A5rmotion2018.pdf
NEJ TILL HÅRDARE TAG MOT JÄGARE OCH SKYTTAR
Vapenfrågor ska tas på stort allvar. Men Sverige ska lösa rätt problem.

Det är den internationella och organiserade brottsligheten som ska bekämpas med hårdare straff och tuffa gemensamma EU-regler, inte fredliga svenska jägare och skötsamma sportskyttar.

Vår ståndpunkt är tydlig. Moderaterna kommer att rösta nej till regeringens förslag om det ytterligare begränsar och försvårar för jägare och målskyttar.

▪️Jakt utgör en viktig del av den svenska viltförvaltningen, och kan bidra med mer klimatsmart kött.

▪️I sportskyttet finns en folkrörelse som engagerar många, och som dessutom har starka kopplingar till både totalförsvaret och idrottsrörelsen.

Allt detta måste värnas. Inte motarbetas.

Håller du med?

Gilla och dela = ta ställning för svenska jägare.

Läs mer om Moderaternas ställningstagande för jägarna och sportskyttarna här:

Rättigheter. Skyldigheter. Möjligheter.
LIKA FÖR ALLA.

När vi säger lika för alla menar vi lika spelregler. Att rättigheter och skyldigheter är något vi har som individer – inte som grupper. Att alla människor ska behandlas lika. Och att det ska finnas ett samhällskontrakt som skyddar och respekterar det.

• Vi vill bryta utanförskapet. Se till att människor inte fastnar i bidragsberoende utan kommer i egen försörjning. Att varje individ ska få behålla mer av det hon tjänar ihop. Att arbete, flit och ansträngning ska göra det möjligt för vem som helst att komma hur långt som helst. Rättigheter, skyldigheter, möjligheter – arbetslinjen ska gälla lika för alla.

• Vi vill bekämpa den grova brottsligheten och återupprätta tryggheten i vardagen – i bostadsområdet, i kollektivtrafiken, i skolan, på biblioteken, på offentliga platser. Vi kan inte acceptera att kriminella nätverk eller klaner tar över i förorten. Vårt rättsväsende måste vara så starkt att det kan garantera att alla i vårt samhälle kan utöva sina rättigheter och ta till vara på sina möjligheter. Lagen och rättstryggheten ska gälla lika för alla.

• Vi vill ge alla barn en gedigen utbildning så att alla får en bra start i livet. Oavsett bakgrund, oavsett vilken skola man går på. Det är ett fruktansvärt misslyckande när var sjätte elev lämnar grundskolan utan fullständiga betyg. Varje barn ska få hjälp att lyckas i skolan och få chansen att forma sin egen framtid. Det är vad vi menar med lika möjligheter för alla.

• Vi vill stärka sammanhållningen i vårt land. En viktig väg att uppnå det är att uppvärdera det svenska medborgarskapet. Vi vill att det ska bli tydligare vilka förväntningar som finns på den som vill bli medborgare, bland annat genom krav på kunskaper i svenska. Språket öppnar dörren in i det svenska samhället. Och det är med språket som man får verktygen att utöva sina rättigheter som medborgare. Sverige ska vara en öppen, men inte kravlös gemenskap.
Moderaterna i Södermanland Moderaterna i Södermanland
Hej alla härliga moderater i Sörmland. Här är Öppna Moderaters budskap som vi bygger vår valplattform utefter . Sprid den gärna. Tack på förhand!
//Johan Bergquist, ledamot förbundsstyrelsen Öppna Moderater - Moderaternas hbt-förbund.
Moderaterna i Södermanland Moderaterna i Södermanland
Sverige är i stark högkonjunktur. Men det finns skäl till oro. Vi står inför stora tillväxtproblem och utan reformer kan ekonomin falla snabbt med farliga konsekvenser för välfärd, jobb och sammanhållning. I dag presenterar Moderaterna ett tillväxtramverk för svensk ekonomi, av Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson och Niklas Wykman.

Samhällsgemenskapen tar skada när fler ska dela på mindre. Svensk ekonomi behöver därför strukturreformer för att långsiktigt säkra jobb, välfärd och pensioner.

Moderaterna i Södermanland Moderaterna i Södermanland
Hej kamrater! Vet Ni att Kerstin Ekmans romansvit Kvinnorna och staden spelas som musikteater i sommar på lokstallet här i katrineholm. Vi hoppas ju såklart att alla katrineholmare i första hand ska få chans att se denna fantastiska föreställning. Biljetter köps från alla håll i Sverige. Så kära vänner! Vi vill se Er där. Endast 150 kronor för pensionärer och grupp minst 15 annars 250 kr biljetter finns på nortic och turistbyrån katrineholm. Glada hälsningar Suzanne Ernrup och Monica Hassle producenter
VÄLFÄRD FÖRE BIDRAG
I Moderaternas vårbudget visar vi att det går att göra riktiga prioriteringar.

Vi vill skapa utrymme för satsningar på välfärdens kärna genom att minska regeringens bidragshöjningar, byggsubventioner, arbetsmarknads­åtgärder och klimatsatsningar utan effekt.

Det är uppenbart att höjda skatter inte är en hållbar väg. Vi måste därför prioritera hårdare och göra det mer lönsamt att arbeta.

Läs mer på DN Debatt: https://www.dn.se/debatt/vi-vill-satsa-pa-valfarden-och-minska-bidragen/
Moderaterna i Södermanland Moderaterna i Södermanland
Möjligheterna till valfrihet inom ramen för den offentligt finansierade välfärden har kommit att bli en uppskattad och viktig del av den svenska välfärdsmodellen. Fler duktiga aktörer behöver vara med och utveckla modellen – färre politiker bör därför bidra till att avveckla den.

Socialdemokraterna har bestämt sig för att gå till val på en attack mot valfriheten och mot de hundratusentals elever, föräldrar, lärare, boende och medarbetare som idag finns i de verksamheter som hotas. Det tänker vi sätta stopp för.