Aktuella områden
AKTUELLT
Visa:
Moderaterna i Västerbotten Moderaterna i Västerbotten
Riksdagsledamoten Edward Riedl (M)kommenterar Centerpartiets beslut att idag ingå samarbete med Socialdemokraterna och låta Stefan Löfven fortsatta som statsminister:

”C sviker väljarna fullständigt genom att ingå samarbete med S och låta Stefan Löfven fortsätta styra Sverige.

Jag har aldrig trott att vi skulle hamna här. Jag har litat på att våra alliansvänner till slut skulle komma tillbaka. Det ser ut som om jag hade fel.

60% av väljarna ville ha bort S, MP, V och deras vänsterpolitik. Deras Norrlandsfientliga politik och misslyckanden med grundläggande välfärd och trygghet ville väljarna få stopp på. Satsningar på jobb och företagande stoppas nu. Flygskatt återinförs och straffbeskattningen ökar igen på alla som är beroende av bilen och bor utanför våra storstäder. Väljarna sa nej till det i valet. Därför röstade väljarna på allianspartierna.

Idag är på flera sätt en sorgens dag. C vill stoppa SD genom att ge dem makten att hindra allt annat än socialdemokratiska regeringar i framtiden. Det om något är att ge SD makt.

Vi moderater har fortsatt många vänner i C som hellre hade samarbetet inom ramen för alliansen. De är våra vänner både på det personliga planet och sakpolitiskt. De har en sämre dag än oss moderater. Jag tänker höra av mig till de som står mig närmast i C och ge dem stöd i denna stund.

Men låt oss också vara realistiska. I det korta perspektivet har den politiska kartan ritats om. S sannolikt lyckats lura både C och V att de ska få inflytande samtidigt. Det är i grunden politik som är omöjlig att förena. Förlorarna är väljarna som röstade för mer frihetlig och liberal politik. Nu blir det socialdemokrati och vänsterpolitik ändå.

Idag känns mycket förlorat. Men nu måste vi i grunden börja om arbetet med att berätta om varför moderaterna och mer frihetlig politik behövs i Sverige. Den uppgiften är varken större eller mindre än igår. Bara annorlunda.”

Edward Riedl, Riksdagsledamot (M) Västerbotten.
Filmer
Moderaterna i Västerbotten Moderaterna i Västerbotten
Moderaternas förbundsordförande i Västerbotten, Anders Ågren skriver i dagens Folkbladet om det positiva med M/Kd-budgeten som gäller fr.o.m. 1 januari:

✅ Skatten sänks för alla pensionärer i vårt län.
✅ Skatten sänks för alla som arbetar.
✅ Alla kommuner i Västerbotten får mer pengar i statsbidrag, liksom regionen (landstinget).
✅ Stärkt polis och försvar.

Politik spelar roll. Borgerlig politik bra för Sverige!

I dag höll Ulf Kristersson ett anförande vid Folk och Försvars rikskonferens i Sälen. Temat för talet var "Europa, Kina och USA – svensk säkerhetspolitik i en omvälvande tid".

Följ oss

Kontaktuppgift;