Aktuella områden
AKTUELLT
Visa:
Moderaterna i Västerbotten Moderaterna i Västerbotten
? S/MP-regeringens slakt av resurser till polisen är farlig.

? Skjutningar, sprängningar, rån, våldtäkter och en allt mer utbredd otrygghet är numer vardag i mediarapporteringen. Själva grunden i samhällskontraktet hotas när vi inte längre kan känna oss trygga.

Ⓜ️ Vi moderater har under lång tid varnat för att den utveckling vi sett i övriga landet snart skulle komma till Umeå och Västerbotten. I vissa delar sa vi att den redan var här. Det vara många som då menade att vi svartmålade. Nu är skjutningarna här också.

? Svensk vänster med Stefan Löfven i spetsen blundar och slaktar M/KD:s satsningar på Polisen. Regeringen har tappat kontrollen och ministrarna med ansvar twittrar och fördömer skjutningar, avrättningar och mord samtidigt som de tar bort resurser från polisen.

Ⓜ️ Vi moderater föreslår hårdare straff för bl.a. vålds och sexualbrott. Vi föreslår mer pengar till polisen och hela rättskedjan. I Umeå och Västerbotten har vi lokala förslag för att öka tryggheten genom ett batteri av åtgärder. Vi behöver jobba med allt från förebyggande till bättre belysning mm. Vi har politiska förslag på lokal och nationell nivå som hänger ihop för att börja knäcka den här fruktansvärda utvecklingen.

? Moderaternas riksdagsledamot Edward Riedl skriver i Folkbladet om hur M/KD-budgeten tillförde pengar till polisen som Stefan Löfven skar ner med stödpartierna så fort han fick chansen.

Filmer
Moderaterna i Västerbotten Moderaterna i Västerbotten
VÅRDVAL BEHÖVS INOM BUP I VÄSTERBOTTEN NU!

?Att BUP länge haft stora problem med tillgänglighet är sedan länge känt. Trots att Socialdemokraterna, i flera mandatperioder lovat och lovat att situationen på BUP är under kontroll och ska lösa sig händer inget.

? Enligt Socialstyrelsen har psykisk ohälsa hos barn i åldern 10-17 år fördubblats under de senaste tio åren. Samtidigt har köerna till barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) mer än tre dubblats.

Konsekvenserna för de drabbade barnen är allvarliga. Det handlar om allt från svårigheter att fullfölja sin utbildning till ökad risk för självmordsförsök. Vi behöver ta tag i problemet redan nu för att motverka att det fortsätter växa i framtiden.

? Vi kräver att S tar ansvar och inför de förslag oppositionen lagt fram.

Vi vill:
✅ Inför vårdval nu till BUP likt Kronoberg!
✅ Minska byråkrati och krångel så att BUP personal istället kan träffa patienter
✅ Riktade nationella pengar (2 miljarder) för att korta köerna!
✅ Vi anser att regeringen bör utreda om att flytta ansvaret för elevhälsan till sjukvården

Nicklas Sandström regionråd i opposition skriver om det i dagens Folkbladet:

Håller du med? Hjälp till och sprid S misslyckande med BUP!

Kriminella som suttit häktade, men sedan inte dömts för brott kan få ersättning av Justitiekanslern. Men det finns inget krav på att ersättningen behöver användas för att betala av obetalda skulder till tidigare brottsoffer. Moderaterna är kritiska mot att regeringen inte täppt till detta kryphål och kräver att lagen ändras.

I dag presenterade Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson helheten i Moderaternas budget. Som en del i detta presenterades också kraftfulla förstärkningar av välfärden, genom drygt 14 miljarder kronor i generella statsbidrag.

Filmer
Följ oss