AKTUELLT
Visa:
Moderaterna Gotland Moderaterna Gotland
MÖT VÅRA FÖRTROENDEVALDA - DEL 2 🖐🏼

Rolf Öström är Moderaternas gruppledare i Socialnämnden, där han dessutom är ordförande. Rolf har en lång bakgrund både som polis och i Moderaterna - en mix som rustat honom inför det nya uppdraget.

Hur har de första månaderna varit med ditt nya uppdrag?
- Det har varit lite av en ögonöppnare! Jag har ju suttit i Socialnämnden (SON) i opposition under en tid, men det är först nu när jag verkligen har tid att sätta mig in i detaljfrågorna som jag inser hur illa ställt det är med ekonomin. Vi har mycket att ta tag i under det här året om vi ska nå budget i balans!

…men du är hoppfull?
- Det är jag, jag är positivt inställd. Vi har duktiga ledamöter från många partier som sitter i Socialnämnden och som är besjälade av att lösa den här uppgiften. Så om vi bara kan fortsätta jobba åt samma håll, då går det vägen. Jag är också glad att vi har så många arbetsamma medarbetare.

Och förresten, varför har du sökt dig till just Socialnämnden?
- Socialtjänsten är oerhört grundläggande i vårt samhälle, den är det yttersta skyddsnätet som förebygger, hindrar och bryter utanförskap. Moderaterna har länge haft jobbfrågan som lösning på utanförskapsproblemen, men jag tror att vi också behöver vässa oss i frågor om social omsorg. Det tänker jag jobba för i alla fall!

Något mer du vill lägga till?
- Till alla Moderaternas medlemmar som ännu inte gjort det: betala medlemsavgiften för 2019! Förutom ordförande i Socialnämnden är jag sammankallande i vår valberedning, och ska vi ha folk att bemanna nämnderna med så krävs det att vi har medlemmar i partiet som är sugna på det!

Från torsdagens slutdebatt i Valbar jag med mig ett par funderingar. För det första är det kanske inte den som med flest ord försöker bluddra bort svaren som borde styra den här ön. Men, ni väljare är inte dumma. Raka frågor måste få raka svar. Vad vill vi göra för att läkare och sjuksköterskor ska känna sig uppskattade på jobbet? Vi moderater ser att ledarskapet i vården måste ligga närmare varje avdelning, närmare professionen. Vi ser också att 1177 och primärvården måste rustas för att vi ska ge rätt vård på rätt plats. Detta ska utvecklas i dialog med de som jobbar i vården! Så många ord hjälper inte. Det enda som hjälper är handling!

I helgen har det varit valrörelse men jag har också haft den stora förmånen att vara värd för två unga ukrainska politiker - Oksana Homa och Maria Kravchenko - som via Jarl Hjalmarssonstiftelsen har fått möjligheten att följa mig och Gotlandsmoderaterna under kampanjarbetet. Det är för mig alltid inspirerande och utvecklande att arbeta med unga människor med ett mål och finns det dessutom en kulturell eller nationell parameter är det fantastiskt utvecklande.

Filmer
Aktuella områden