Aktuella områden
AKTUELLT
Visa:
Moderaterna Gotland Moderaterna Gotland
Nu besöker RF Bunge flygfält, som är en multianläggning för allt från bröllopsarrangemang till stora försvarsövningen Aurora.

En anekdot:
Ett tvåsitsigt plan från Bunge till Sthlm drar 4L/ per person.
Moderaterna Gotland Moderaterna Gotland
Moderaterna satsar mer än fyra gånger så mycket som regeringen på rättsväsendet

I dag presenterade Ulf Kristersson och Johan Forssell, rättspolitisk talesperson, Moderaternas samlade satsningar på rättväsendet om totalt 3,2 miljarder kronor.

– Nu är det dags att gå från ord till handling för att bekämpa gängkriminaliteten och annan brottslighet. Därför presenterar vi kraftiga förstärkningar av hela rättsväsendet, sa Ulf Kristersson.

– Det är inte tillräckligt att enbart stärka polisen, hela rättsväsendet måste ha rätt resurser, annars riskerar flaskhalsar att skapas. Nu stärker vi bland annat Åklagarmyndigheten, domstolarna och Kriminalvården med ytterligare 1,2 miljard kronor, sa Johan Forssell.

Moderaternas samlade satsningar på rättsväsendet uppgår till totalt 3,2 miljarder kronor år 2020. Det är 2,5 miljarder kronor mer än vad regeringen och stödpartierna satsar i sin budget.
AKTUELLT

I sitt tal på arbetsstämman riktade Ulf Kristersson en direkt uppmaning till S-väljare: Låna ut din röst till mig! I gengäld lovade Ulf Kristersson att få ordning på Sverige – att lägga fokus på de riktigt stora problemen och steg för steg ta tillbaka kontrollen.

Moderaterna tror på Sverige. Men utvecklingen går just nu åt fel håll. Dödsskjutningarna slår europarekord. Långtidsarbetslösheten är historiskt hög. Sverige missar sina egna klimatmål – samtidigt som vi stänger av klimatsmart el. I dag presenterade Elisabeth Svantesson och Gunnar Strömmer ett omfattande reformpaket som läggs fram på vår stämma i oktober. Vi ska få ordning på Sverige

I dag hölls för andra gången en statsministeromröstning om Magdalena Andersson i riksdagen. Detta efter att Andersson i onsdags valdes till statsminister, förlorade budgetomröstningen, miste sin regeringspartner MP, och sedan avgick innan hennes regering ens hunnit tillträda. Men vad Sverige behöver nu är inte en politisk cirkus – utan stabilitet och handlingskraft. Därför meddelade Ulf Kristersson återigen att han är beredd att bilda en ny regering som har fokus på sakpolitik och som kan få ordning på Sverige. En regering som vill samla, inte splittra.

I dag presenterade Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson Moderaternas budgetmotion. Den innehåller resurser till nya terrorlagar för att krossa de kriminella gängen. Och stora satsningar på att bryta bidragsberoendet med ett omfattande reformprogram för fler jobb och ökad tillväxt. Så ska vi ordning på Sverige.

Fler måste bidra om vi ska klara av att finansiera välfärden. Det måste bli mer lönsamt att arbeta. Drivkrafterna till arbete behöver förstärkas i bidragssystemet. För att öka tillväxten krävs bl.a. långsiktiga reformer av skattesystemet och bättre förutsättningar för företagande. Elisabeth Svantesson presenterade i dag reformer för jobb och tillväxt i hela landet. Reformerna läggs fram i en proposition till partistämman i oktober.

Jägarna gör viktiga insatser för jakt- och viltförvaltningen i Sverige. De bidrar till att vi har livskraftiga viltstammar i landet. Samtidigt etablerar sig rovdjur i fler områden och ökar konflikterna med människan. Vargstammen måste minska för att öka den lokala förankringen.

Återvändande IS-terrorister ska kartläggas och punktmarkeras. Innan detta kan ske kräver Moderaterna att regeringen och myndigheterna stoppar allt arbete med att bistå IS-terrorister att komma till Sverige.