AKTUELLT
Visa:

Från torsdagens slutdebatt i Valbar jag med mig ett par funderingar. För det första är det kanske inte den som med flest ord försöker bluddra bort svaren som borde styra den här ön. Men, ni väljare är inte dumma. Raka frågor måste få raka svar. Vad vill vi göra för att läkare och sjuksköterskor ska känna sig uppskattade på jobbet? Vi moderater ser att ledarskapet i vården måste ligga närmare varje avdelning, närmare professionen. Vi ser också att 1177 och primärvården måste rustas för att vi ska ge rätt vård på rätt plats. Detta ska utvecklas i dialog med de som jobbar i vården! Så många ord hjälper inte. Det enda som hjälper är handling!

Filmer
Moderaterna Gotland Moderaterna Gotland
Moderaterna satsar mer än fyra gånger så mycket som regeringen på rättsväsendet

I dag presenterade Ulf Kristersson och Johan Forssell, rättspolitisk talesperson, Moderaternas samlade satsningar på rättväsendet om totalt 3,2 miljarder kronor.

– Nu är det dags att gå från ord till handling för att bekämpa gängkriminaliteten och annan brottslighet. Därför presenterar vi kraftiga förstärkningar av hela rättsväsendet, sa Ulf Kristersson.

– Det är inte tillräckligt att enbart stärka polisen, hela rättsväsendet måste ha rätt resurser, annars riskerar flaskhalsar att skapas. Nu stärker vi bland annat Åklagarmyndigheten, domstolarna och Kriminalvården med ytterligare 1,2 miljard kronor, sa Johan Forssell.

Moderaternas samlade satsningar på rättsväsendet uppgår till totalt 3,2 miljarder kronor år 2020. Det är 2,5 miljarder kronor mer än vad regeringen och stödpartierna satsar i sin budget.
Filmer

I helgen har det varit valrörelse men jag har också haft den stora förmånen att vara värd för två unga ukrainska politiker - Oksana Homa och Maria Kravchenko - som via Jarl Hjalmarssonstiftelsen har fått möjligheten att följa mig och Gotlandsmoderaterna under kampanjarbetet. Det är för mig alltid inspirerande och utvecklande att arbeta med unga människor med ett mål och finns det dessutom en kulturell eller nationell parameter är det fantastiskt utvecklande.

Aktuella områden
Vår politik i korthet