Mer tid för patienterna
AKTUELLT
Visa:
🚌 INVIGNING AV VÄXJÖS NYA BUSSLINJE, LINJE 9
- Vi är glada att vi kan starta med den nya linje 9 till Bredvik, viktigt att ett nytt bostadsområde som utvecklas kan få kollektivtrafik från början. Så kommenterar Mikael Johansson, Regionstyrelsens ordförande efter invigningen av den nya busslinje 9 till Bredvik i Växjö.

Från den 19 augusti får Växjö en ny busslinje. Busslinjen heter Linje 9 och kommer att gå från Växjö centrum ut till det nya bostadsområdet Bredvik via Marketenterivägen.

- Vårdpersonal gör alltid mest nytta hos sina patienter, inte i administrationen. Det säger Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande som nu vill se över administrationskraven så att personalen får mer tid till patienterna.

Pressrelease

Den 18/19 juni kommer Regionfullmäktige i Region Kronoberg rösta igenom budget för 2020. Det är ingen hemlighet att vi har betydelsefulla utmaningar framför oss och vi i den styrande Alliansen tar den uppgiften på stort allvar. Hälso-och sjukvården i Kronoberg har under många år gått med kraftiga underskott, och flera fel i systemet måste vi nu rätta till.

Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
• ULF KRISTERSSON TILL LÖFVEN:
Ditt ledarskap är misslyckat på punkt efter punkt

”Jag är i grunden optimist. Sverige har löst svåra problem förut och tagit fasta på stora möjligheter. Men det kräver ett politiskt ledarskap som säger som det är, och sedan gör det man har sagt.
Svårt? Säkert. Viktigt? Absolut. Möjligt? Definitivt. Men inte med den här regeringen.”

Aftonbladet:
‼️MER TID FÖR PATIENTERNA

- Socialstyrelsen har under många år lovat att digitalisera och automatisera inhämtande av uppgifter till diverse kvalitetsregister och annat. Men ännu har väldigt lite hänt. Det är kanske dags för oss att sätta ner foten och sluta att inrapportera uppgifter tills de faktiskt automatiserar detta, säger Mikael Johansson i en kommentar.

Regiondirektören har därför fått i uppgift att se över vilka administrativa uppgifter, vilka dokumentationskrav och framförallt vilka kvalitetsregister personalen egentligen måste lägga tid på.

Vxonews.se:

Läs hela pressmeddelandet här:

- När man renoverar så anpassar man verksamheten efter lokalerna och när man bygger nytt så anpassar man byggnaden efter verksamheten... I dag är det dags för oss att vara modiga, vi kunde ha fortsatt i de redan uppkörda hjulspåren och ingen hade ifrågasatt det. Detta sa Mikael Johansson (M), när beslutet om ett inriktningsbeslut tagits i regionfullmäktige.

✅ I KRONOBERG SATSAR VI PÅ UNGA ENTREPRENÖRER
- Att utöka bidraget till UF är en av vägarna för att fostra blivande entreprenörer och företag i Kronoberg, säger Thomas Ragnarsson (M), ordförande i den regionala utvecklingsnämnden.

Ung företagsamhets arbete i grundskolan innebär främst att erbjuda verktyg för att kunna undervisa i entreprenörskap, bygga broar mellan skola och näringsliv samt att skapa motivation genom att eleverna får verklighetsbaserade uppgifter.

UF har sedan tidigare haft en del aktiviteter med grundskolan, bland annat Höjdarkonsulterna i Uppvidinge kommun, som de nu kan utveckla. Med Region Kronobergs driftsbidrag ska UF:s verksamhet särskilt utvecklas inom följande områden:

• Att UF ska vara tillgängligt för alla – oavsett kön, gymnasieprogram och kommun.

• Att UF även kan medverka i relevanta samarbeten med grundskolan vilket kan utgöras av såväl strategiska samarbeten som direkta aktiviteter.
DEBATT | M: Det är tid för Europa att leverera resultat

”Inför EU-valet presenterade vi moderater konkreta reformer för att stoppa den fria rörligheten för kriminella, för att rädda klimatet genom satsningar på både förnybar energi och mer kärnkraft och för en mer kontrollerad invandringspolitik.
Det är reformer som Europa behöver för att bli tryggare, friare och bättre”

Under den nya mandatperioden har Tomas Tóbe därför tre särskilda prioriteringar:

• Kraftfullt bekämpande av brottslighet och terrorism.
• Fasa ut smutsig kolkraft och rysk gas.
• Helhetsgrepp om invandringspolitiken.

Idag skriver Tomas Tóbe (M), europaparlamentariker, i Smålandsposten:

- Vi är övertygade om att vi kan påverka den negativa trenden som regionen har haft de senaste åren i BUP. Andra aktörer kan hjälpa oss att korta köerna och det kan och ska betyda att kvaliteten ska öka för våra barn och unga. Vi gör detta för dem! Så kommenterade Mikael Johansson beslutet som regionfullmäktige har fattat om att vårdval BUP ska införas i Region Kronoberg.

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev