Aktuella områden
Lag och ordning
AKTUELLT
Visa:

Sverige behöver satsningar på lag och ordning. Här och nu. En långdragen regeringsbildning kan inte stå i vägen för de viktiga förstärkningar av polis och rättsväsende som krävs i Kronobergs län och i övriga delar av landet.

Förslag till fördelningen av de politiska posterna i SKL – Sveriges kommuner och landsting är nu färdig. Efter valframgången förra året har Moderaterna utökat sin andel av posterna för innevarande mandatperiod och antalet ordinarie poster i SKL:s styrelse. Moderaterna har även ordförandeposterna i viktiga delegationer och beredningar, bland andra Förhandlingsdelegationen, Sjukvårdsdelegationen och Utbildningsberedningen.

Pressrelease

Idag är det alla hjärtans dag, då vill vi i Moderaterna från djupet av våra hjärtan passa på att tacka all vår personal överallt i Region Kronoberg. Era viktiga och värdefulla insatser gör skillnad i människors liv! Tack

- Alla behöver hjälpas åt för att trygga kronobergarna från våld. För att fler brott ska leda till dom kan akutvården bidra med att säkra bevis. Enligt forskning från Linnéuniversitetet ser det olika ut över landet. Vi behöver säkerställa att vi ha bra rutiner, säger Oliver Rosengren.

STARK LAGUPPSTÄLLNING FRÅN KRONOBERG I SKL 💪Ⓜ️

- För Kronobergs del innebär förslaget till fördelning av poster en verklig framgång som ger oss möjlighet att skapa förändring och påverka den politiska inriktningen, och bidra till att hitta lösningar på de utmaningar vi står inför såväl i kommun som region, kommenterar Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö som föreslagits en ordinarie plats i SKL:s styrelse.

Utöver Anna har Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande i Kronoberg föreslagits få en ersättarplats i Sjukvårdsberedningen och Oliver Rosengren, kommunalråd i Växjö, har föreslagits en ordinarie plats i beredningen för digitalisering. Roland Gustbée som är ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Kronoberg är föreslagen som ordföranden i stiftelsen Vintersol.

- Det är en fantastisk möjlighet vi får att vara med att bygga laget i SKL. Vi är många moderater på centrala poster i den nya organisationen, och det ska bli verkligt spännande att vara med i denna plattform som är så viktig för kommuner och regioner i landet, avslutar Mikael Johansson.

Pressmeddelande:

Vxonews.se:
NU ÄR DE VALDA! 👍Ⓜ️👏

Ett starkt lag 💪 från Kronoberg tar plats i SKL. Anna Tenje, Mikael Johansson, Oliver Rosengren och Roland Gustbée är officiellt valda i sina respektive uppdrag.

🔹Anna Tenje, ledamot i SKL:s styrelse.

🔹Mikael Johansson, ersättare i Sjukvårdsberedningen.

🔹Oliver Rosengren, ledamot i beredningen för digitalisering.

🔹Roland Gustbée, ordföranden i stiftelsen Vintersol.

I Kronoberg är vi glada och stolta över vår representation i SKL. Ett starkt lag!
STUDIEBESÖK HOS AGALV

- Mycket lärorikt att besöka ett mindre företag som är en del i en stor och lång kedja. Nils Eriksson berättade både om Alvesta Galvanisering men framförallt om rollen som underleverantör. Det innebär både utmaningar och möjligheter som han måste tackla. Region Kronoberg består av både stora multinationella företag men också många underleverantörer som är lika viktiga för helheten. Så kommenterade Mikael Johansson efter studiebesöket hos Agalv i Alvesta.

Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande, besökte i tisdags Alvesta galvaniseringsverkstad, Agalv, och träffade Nils Eriksson, VD, som berättade om den verksamhet som företaget bedriver, om de utmaningar som företaget har men också som branschen har.
STUDIEBESÖK - HUDKLINIKEN

- För oss moderater är studiebesök i våra verksamheter inom Regionen prioriterade. Att öka vår kunskap och få se allt positivt, men även ta del av utmaningar för verksamheterna är ett måste i vårt politiska arbete, kommenterar Roland Gustbée efter besöket.

Den moderata gruppen i Region Kronoberg gjorde studiebesök på Hudkliniken där vi fick information om verksamheten och också möjlighet att se deras nya lokaler.

- Vi fokuserar på två stora och tydliga områden i denna för regionen så viktiga budget: kapa köerna och utveckla regionen. Det säger Alliansföreträdarna i regionen när de presenterar den budget som de föreslår ska styra regionen det kommande året.

Pressrelease
Följ oss