Den högsta måluppfyllelsen av samtliga regioner
Aktuella områden
Vår politik i korthet
Ekonomi och jobb
Integration
Lag och ordning
AKTUELLT
Visa:
📲 SYNLIGA TELEFONNUMMER ÖKAR TILLGÄNGLIGHETEN
- Många väljer att inte svara när det ringer från ett dolt nummer. Det gör att våra medarbetare får lägga en hel del tid på att ringa upp för att få kontakt. Det i sin tur kan leda till att patienten inte får sin information i tid. Med hjälp av synligt nummer får invånaren eller patienten veta vem som ringt och vi får på så sätt en effektiv och snabb kontakt, säger Mikael Johansson, ordförande i regionstyrelsen.

Det nummer som kommer dyka upp på skärmen är 0470-58 88 00. För att ytterligare öka tillgängligheten och transparensen kommer respektive mottagning eller avdelning rekommenderas att i nästa steg välja ut ett gemensamt publikt nummer. Du som invånare och patient får på så sätt mer specifikt reda på vem det är som ringt dig och det bidrar till en ännu snabbare kontakt.

P4 Kronoberg:

Smålandsposten:
Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
✅ BARNENS BÄSTA SKA GÄLLA I KRONOBERG!
- Detta är ett väldigt viktigt arbete för barn, ungdomar och föräldrar i Kronoberg. Vår vilja är att vi ska se resultat redan första kvartalet nästa år, säger Thomas Ragnarsson, ordförande i regionala utvecklingsnämnden.

Förra veckan fick regionala utvecklingsnämnden en presentation av den viktiga processen Barnens bästa gäller! i Kronoberg. I processen utvecklar Region Kronoberg och länets kommuner samarbetet med varandra, berörda myndigheter och idéburna organisationer för att Kronoberg ska bli ett bättre län för barn att växa upp i.

Region Kronoberg:

- Det är alltid roligt att träffa medborgare i olika konstellationer. Dels för att informera men också för att ta emot förslag och synpunkter. Idag träffade jag engagerade och frågvisa moderata seniorer, vilket var givande för mig och förhoppningsvis även för dem. Så kommenterade Regionstyrelsens ordförande, Mikael Johansson, som var dagens gäst hos Moderata seniorer.

📻 MIKAEL JOHANSSON I P4 KRONOBERG
Nästa vecka beslutar Regionfullmäktige om ett stort sparpaket för Kronoberg. Regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson berättade om anledningar och innehåll i sparpaketet när han gästade radio Kronoberg i veckan.

Lyssna här, så får du veta mer om tankarna bakom förslagen.

- Vi jobbar ständigt med målet att förbättra Region Kronoberg och dess verksamheter, att vi nu förbättrat oss på denna nivå är kvitto på det. Allt för att våra invånare ska ha det bättre, säger regionstyrelsens ordförande Mikael Johansson (M). Under mandatperioden har vi inom Region Kronoberg exempelvis genomfört drygt 320 fler operationer på våra sjukhus i Ljungby och Växjö jämfört med 2018. Dessa siffror talar för sig själva.

Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
🚜 EN RIKTIGT SKÖN ANDRA PLATS!
Ida Eriksson, ordförande i Kulturnämnden i Region Kronoberg, körde traktorrace i helgen mot kommunstyrelsens ordförande i Alvesta, Per Ribacke (S)... Här 3️⃣ snabba med Ida:

Vad tänkte du när du startade upp traktorn?
- Att det här ska bli jäkligt kul!

Kände du hastigheten under racet?
- Oja!! Det gick fort (tyckte jag) och om jag inte hade varit fastspänd hade jag nog studsat ur.

En andra plats... Kommer revanschen?
- Självklart. Nu är det bara hem och träna, sen får Per passa sig. Om ett år ser han bara baksidan på min traktor när jag kör ifrån honom.

- Vårdpersonal gör alltid mest nytta hos sina patienter, inte i administrationen. Det säger Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande som nu vill se över administrationskraven så att personalen får mer tid till patienterna.

Pressrelease

Den 18/19 juni kommer Regionfullmäktige i Region Kronoberg rösta igenom budget för 2020. Det är ingen hemlighet att vi har betydelsefulla utmaningar framför oss och vi i den styrande Alliansen tar den uppgiften på stort allvar. Hälso-och sjukvården i Kronoberg har under många år gått med kraftiga underskott, och flera fel i systemet måste vi nu rätta till.

- Vi är övertygade om att vi kan påverka den negativa trenden som regionen har haft de senaste åren i BUP. Andra aktörer kan hjälpa oss att korta köerna och det kan och ska betyda att kvaliteten ska öka för våra barn och unga. Vi gör detta för dem! Så kommenterade Mikael Johansson beslutet som regionfullmäktige har fattat om att vårdval BUP ska införas i Region Kronoberg.

📍MICKE BESÖKTE ANHÖRIGFÖRENINGEN
- Att träffa invånarna för att ha dialog och på det sättet berätta om vad som händer i vår verksamhet idag men också vart vi är på väg är viktigt, säger Mikael Johansson, regionstyrelsens ordförande när han träffat Anhörigföreningen i Växjö.

Idag träffade Mikael Anhörigföreningen i Växjö. Det som bland annat finns på agendan är ett nytt sjukhus i Växjö.

✅ Mikael Johansson lovade inför valet 2018 att han skulle jobba hårt för att förbättra Region Kronoberg och dess verksamheter, men han lovade också att vara tillgänglig för våra medarbetare och invånare i Kronoberg.
Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev