Aktuella områden
Lag och ordning
AKTUELLT
Visa:

- Alla behöver hjälpas åt för att trygga kronobergarna från våld. För att fler brott ska leda till dom kan akutvården bidra med att säkra bevis. Enligt forskning från Linnéuniversitetet ser det olika ut över landet. Vi behöver säkerställa att vi ha bra rutiner, säger Oliver Rosengren.

Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
BENSINSKATTEN ÄR FÖR HÖG: Några som kan åka tunnelbana kanske tycker bilen är en lyxprodukt, men du vet att den behövs för att livet i Sverige ska funka! 🚘

👍 och dela för att du behöver bilen i livet.

Bil är inte något lyxigt som ska straffbeskattas. Bilen är ett krav för att hela Sverige ska kunna leva. Vi är många som behöver bilen i vardagen.

Läs här om det mullrande bensinupproret i Sverige https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/na0glB/bensinprisilskan-inte-sa-att-vi-nojesaker

Ett starkt lag från Kronoberg tar plats i SKL. Anna Tenje, Mikael Johansson, Oliver Rosengren och Roland Gustbée är officiellt valda i sina respektive uppdrag.

Efter valframgången förra året har Moderaterna utökat sin andel av posterna för innevarande mandatperiod och antalet ordinarie poster i SKL:s styrelse. Moderaterna har även ordförandeposterna i viktiga delegationer och beredningar, bland andra Förhandlingsdelegationen, Sjukvårdsdelegationen och Utbildningsberedningen.

I Kronoberg är vi glada och stolta över vår representation i SKL. Ett starkt lag!

VI JOBBAR FÖR NYTT SJUKHUS 🏥
Regionstyrelsens arbetsutskott ställer sig bakom förslaget om att bygga ett nytt sjukhus. Här berättar regionstyrelsens ordförande, Mikael Johansson mer om dagens beslut.
Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
3️⃣ SNABBA MED IDA: Smålandsposten ställde tre snabba frågor till Ida Eriksson (M), se Ida svara på dem!
Moderaterna Kronoberg Moderaterna Kronoberg
ETT NYTT SJUKHUS I KRONOBERG: Ett nytt sjukhus ska byggas i Kronoberg. Ett sjukhus som ska möta framtidens behov. 🏥

- Vi kommer dels att försöka förflytta vård från sjukhuset till den nära vården, men framförallt måste vi bygga effektivare, bättre och smartare. Det gör att vi behöver färre antal kvadratmeter för att bedriva samma vård, säger regionrådet Mikael Johansson (M).

SVT:

P4 Kronoberg:

På en pressträff i dag presenterade Ulf Kristersson Moderaternas arbetsgrupp som ska utveckla ett nytt idéprogram. Gruppen har tillsatts av Moderaternas partistyrelse och uppgiften är att formulera Moderaternas idéer för vår tid utifrån partiets historia och värderingar. Arbetet kommer att ledas av en arbetsgrupp med ordförande Christofer Fjellner och huvudsekreterare Alice Teodorescu.

Revisionen i Region Kronoberg har genomfört en granskning som visar att Region Kronoberg tidigare haft brister i hanteringen av konst gällande anskaffning, värdering, inventering, placering och försäljning. Frågan diskuterades på regionstyrelsen den 16 april 2019.

- Vi ser mycket allvarligt på det revisionen kommer fram till. Regionen äger mycket konst och ska självklart ha kontroll på hanteringen av konsten i hela kedjan, säger Ida Eriksson, ordförande i kulturnämnden.

Följ oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev