Aktuella områden
Filmer
Moderaterna Moderaterna
BROTTSVÅGEN MÅSTE STOPPAS – GE POLISEN MER RESURSER
Att få stopp på den grova brottsligheten och öka tryggheten i vardagen är den allra viktigaste prioriteringen för oss moderater.

Mikael Damberg (S) lovade att "rivstarta" rättspolitiken när han tillträdde som inrikesminister i januari, men trots att den grova brottsvågen fortsätter väljer den nygamla regeringen nu att skära ner polisens budget med 232 miljoner kronor.

Rikspolischefen kommenterade de bristande resurserna med att ”det skär i polishjärtat”.

Ⓜ️ Polisen måste få mer resurser för att få stopp på skjutningarna och den grova brottsligheten.

I sin vårbudget gör regeringen nedskärningar på polisen, samtidigt som Sverige fortsatt har allvarliga problem med grov kriminalitet. I stället för att ta tag i problemet lägger regeringen över ansvaret på kommunerna. Det skriver Ulf Kristersson och Anna König Jerlmyr, finansborgarråd i Stockholms stad, på Aftonbladets debattsida i dag

Moderaterna ska göra Sverige och Europa tryggare. Exempelvis behövs ett mer kraftfullt arbete för att bekämpa utländska stöldligor, som begår hälften av alla bostadsinbrott i Sverige. Moderaterna kommer därför verka för att Europol ska inrätta ett särskilt center som fokuserar på att bekämpa den gränsöverskridande brottslighet som stöldligorna står för. Det var några av budskapen när Ulf Kristersson intervjuades av Dagens Nyheter, inför Europavalet.

Följ oss

Moderaterna i Västernorrland