Aktuella områden
Integration
Lag och ordning
AKTUELLT

Gängvåldet är ett större hot mot Sverige än vad någon nu aktiv svensk politiker har varit med om. Moderaterna går nu fram med ett samlat program av mönsterbrytande reformer för att stoppa de kriminella gängen.

Moderaterna lanserar idag M-Lotteriet. Ett månadslotteri för medlemmar och vänner i hela Sverige. Lotteriet är digitalt och lanseras för att öka partiets finansiering såväl som för att erbjuda en ny engagemangsform för alla som vill bidra till att vi vinner valet 2022 och därefter.

I dag sommartalade Ulf Kristersson i Strängnäs. Talet handlade om hur Sverige ska byta kurs och bli ett bättre land efter coronakrisen. Då måste förändring ske på tre områden: tryggheten, integrationen och ekonomin. Det kräver en regering som vet vad den vill – och som kan samarbeta med andra för att få något gjort.

EU-medlemsländerna har nu enats om en långtidsbudget och ett stödpaket för att hantera coronakrisen. Delar av budgeten är bra – men det är ett misslyckande att den innehåller alldeles för stora och kravlösa bidrag till EU-länder och att den öppnar upp för EU-skatter i framtiden.

Moderaterna vill införa nya möjligheter att använda hemlig avlyssning, dataavläsning och kameraövervakning mot aktiva gängmedlemmar – för att förhindra brott. Ribban bör också sänkas för när dessa s.k. hemliga tvångsmedel ska kunna användas i samband med en brottsutredning.

Förslaget presenterades av Ulf Kristersson i dag. Liknande lagstiftning finns redan för att hindra terrorism och spioneri.

Sverige har allvarliga problem med grov organiserad brottslighet, omfattande utanförskap och bidragsbrott. Brister i kontrollen av folkbokföringen är en av flera faktorer som lagt grund till att dessa problem är så pass omfattande. Det är centralt att staten kan fastställa vilka som lever i Sverige och säkrar ordning och reda.