Aktuella områden
Integration
Lag och ordning
AKTUELLT

En oberoende kommission bör tillsättas före sommaren för att utvärdera hur Sverige har klarat coronakrisen. Moderaterna presenterar i dag vad vi anser ska ingå i kommissionens uppdrag.

Riksdagens partier förhandlar nu om framtidens invandringspolitik. Moderaterna driver på för en stram invandring under lång tid framöver och för skärpta krav på att den som kommer hit ska försörja sig själv.

Moderaternas vårbudget lägger fokus på att bekämpa pandemin och på att rädda jobben. Sverige har bättre förutsättningar än de flesta länder att klara krisen – men då krävs en annan ekonomisk strategi för att jobb och företag ska kunna övervintra den närmaste tiden och ekonomin återstarta när den mest akuta delen av krisen är över.

Regeringens ekonomiska stöd till företag på grund av coronakrisen har missgynnat enskilda firmor. Moderaterna har nu drivit igenom i riksdagen att även dessa 600 000 enskilda firmor ska omfattas av stödpaketen.

Nu behövs reformer för att hålla igång ekonomin och pressa tillbaka arbetslösheten. Moderaterna föreslår därför 3 miljarder kronor i ökade satsningar på infrastruktur – det handlar om att bygga ut Stockholms tunnelbana och rädda de regionala flygplatserna.