AKTUELLT
Visa:
Filmer

Moderater i Uppsala län och företagare, varmt välkomna på en kombinerad trädgårdsfest och seminarium i form av ett samtal om ekonomi, konkurrenskraft och företagande mellan Moderaternas finanspolitiske talesperson Ulf Kristersson och Göran Brocknäs som är regionchef för Handelskammaren i Uppsala.

Filmer

Vi söker en politisk sekreterare till den moderata regionfullmäktigegruppen. Vi söker dig som vill arbeta med politikutveckling och opinionsbildning där siktet är inställt på valvinst 2018. För tillfället är vi i opposition, men målet är att vi ska ta tillbaka makten tillsammans med allianspartierna.

Nya Moderaterna i Uppsala län Nya Moderaterna i Uppsala län
Svensk monarki är relevant och en av de bäst fungerande i världen!

UNT:s ledarsida med Sebastian Sundel ondgör sig över svensk monarki i samband med kronprinsessan Victorias 40-årsfirande. Med argument som inte relevant, inte modernt, inte jämställt, inte demokratiskt och så vidare fortsätter Sundel att argumentera mot kungahuset och vårt statsskick.

Vi anser att det svenska statsskicket med en representativ monarki står sig väl, inte minst i jämförelse med världens andra länder. Det ger stabilitet och förutsägbarhet. I dessa tider med snabba förändringar och en mer orolig värld är det extra viktigt med stabila och beständiga institutioner som människor kan samlas kring.

Dessutom behöver Sverige, som är ett litet land men exportberoende land, även opolitiska företrädare för landet, för näringslivet och för föreningslivet. Kungahuset är bra goda representanter för Sverige.

Det är klart att det kan vara intressant att diskutera kungahuset och dess funktion i Sverige, men låt oss göra det utifrån hur vi ska kunna göra det ännu bättre och än mer relevant för både utländska och inhemska företag, föreningar och enskilda människor.

UNT:s Sebastian Sundel belyser med en mening två olika alternativ till dagens system, vilket förefaller lite väl tunt. Monarkin har tjänat oss väl sedan länge.

Så låt oss istället gratulera och hylla kronprinsessan på hennes födelsedag och tacka för ett väl genomfört värv för Sveriges bästa.

Marta Obminska (M), riksdagsledamot och ledamot av konstitutionsutskottet

Fredrik Ahlstedt (M), kommunalråd Uppsala kommun

Den 13 juni kampanjade Socialdemokraterna på tågperrongen i Knivsta. Materialet som delades ut hade rubriken Patientkontraktet – så gör vi vården bättre. Verkligheten är tyvärr en helt annan, enligt regionråd Emilie Orring (M).