13 januari, 2023

Moderaterna i Sundsvall söker politisk kommunikatör

Har du ett genuint intresse för kommunikation och politik? Är du initiativtagande, kreativ och samarbetsinriktad? Gillar du att vara i händelsernas centrum? Hos Moderaterna i Sundsvall erbjuds du en utvecklande roll som politisk kommunikatör.

Beskrivning av arbetsuppgifter

Moderaterna är Sundsvalls andra största parti och det största oppositionspartiet, med en omfattande lokalpolitisk organisation. Som politisk kommunikatör arbetar du tillsammans med den moderata gruppen, gruppledaren och oppositionsrådet i Sundsvalls kommun. Du ansvarar tillsammans med gruppledningen för att forma vår kommunikation i tal, skrift och bild. Rollen innefattar skriftliga uppgifter som omvärldsbevakning och research till våra förtroendevalda, underlag till opinionsbildande texter, copy till den politiska kommunikationen och pressmeddelanden. Den politiska kommunikatören ansvarar även för kontakt med press och media.

Arbetsdagarna är mycket varierande. Moderaternas politiska kommunikatör har ett särskilt samordningsansvar för Moderaterna och våra samarbetspartier. Rollen innefattar även administrativa uppgifter som rör intern kommunikation och att innehållsplanera partirelaterade aktiviteter som kampanjer, utbildningar och konferenser.

Vem är det vi söker?

Vi söker dig som har ett öga för detaljer inom det kreativa och med ett intresse för det politiska hantverket. För att passa i rollen krävs därför viss förförståelse för politiska processer. Universitetsstudier inom kommunikation och PR eller statsvetenskap är meriterande, men inte ett krav. Vi ser att du besitter kompetens inom bild- och videoredigering, så tidigare dokumenterade erfarenheter inom kommunikation och arbete med sociala medier är till din fördel. Vi tror också att du är social och gillar att arbeta i grupp, men kan utan problem ta eget ansvar och arbeta självständigt.

Om du dessutom har en administrativ fallenhet, har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och delar Moderaternas värderingar, är du sannolikt den person vi söker.

Anställningsform, tillträde och arbetstider

Tjänsten är på heltid och lön- och anställningsvillkor är fastställda av Sundsvalls kommunfullmäktige. Arbetsplats är på Sundsvalls kommunhus och anställningen är tidsbegränsad till slutet av mandatperioden, december 2026. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Arbetstiderna kan variera eftersom att det politiska arbetet till viss del äger rum på kvällstid och helger, men merparten av arbetet sker på ordinarie arbetstid.

Ansökan och frågor om tjänsten

Ansökan med CV och eventuellt personligt brev skickas till [email protected] senast 15 februari 2023. Urval sker löpande.

Kontakt:
Oskar Brusell, gruppledare för Moderaterna i Sundsvall. Tel: 070-186 61 41, e-post: [email protected]
Alicja Kapica, oppositionsråd Sundsvalls kommun. Tel: 070-106 26 80, e-post: [email protected]