Moderaternas idéprogram

Arbetet med att formulera Moderaternas idéer för vår tid utifrån partiets historia och värderingar har påbörjats. Idéprogramsgruppen vill nu bjuda in till bred diskussion om formandet av framtidens moderata idéer – på denna sida hittar du mer information om hur du kan ta del i diskussionen.

Det närmaste året kommer präglas av en framåtsyftande idédebatt i Moderaterna. Idéprogramskommittén vill dra vårt stå till stacken och erbjuder därför programseminarier och diskussionskvällar i partiföreningar, podcasts och filmer samt debatter och utbildningar i sociala medier. Här presenterar vi ett urval av sådant som du kan ta del av.

Seminarier

Under hösten och våren kommer idéprogramkommittén bjuda in till ett antal seminarier. Bland annat på de olika teman som idéprogrammets behandlar. I dessa programseminarier vill vi se bortom dagspolitiken och söka moderata svar på framtidens idékonflikter. Har du inte möjlighet att vara på plats kommer alla seminarium finnas att ta del av digitalt. Här är några av de ämnen som kommer avhandlas.

Augusti – Integration

December – Välfärd

Januari – Miljö och teknik

Februari – Demokrati och rättsstat
April – Ekonomi och arbetsmarknad

Maj – Kultur och religion

Juni – Ideologi

Digital studiecirkel

Vill du komma med inspel i arbetet och samtidigt ges möjlighet att utveckla ditt ideologiska och politiska tänkande? Då bör du logga in på intranätet och ta del av idéprogrammets digitala studiecirkel – antingen självstudiematerialet eller handledningen i hur du själv kan ordna tillexempel en idépolitisk kväll i din partiförening.

Utbildningspaketen, som utgörs av självstudiematerialet och studiehandledningen, kommer vara tematiskt uppdelade utifrån de sakpolitiska områdena som idéprogrammet behandlar. Du kan räkna med att ett nytt utbildningspaket kommer lanseras strax efter att det seminarium som behandlar det aktuella temat, har gått av stapeln.

Redan nu är finns utbildningspaket att ta del av – ”Moderat ideologi och idéhistoria” samt ”Integration och jämlikhet”.

Podcasts

Ett annat sätt att ta del av den moderata idédebatten är att följa idéprogrammets poddar. Poddarna kommer att publiceras på Medborgaren.se, under "podcast".

Idéprogrammet på turné

Vi som arbetar med idéprogrammet kommer gärna ut till din partiförening för att fördjupa diskussionen. Hör gärna av dig om du vill ha ett besök.

Under hösten och våren kommer även Ulf Kristersson och idéprogramkommitténs huvudsekreterare Alice Teodorescu Måwe ge sig ut på turné genom landet och prata om moderata idéer för framtiden i ett antal Town Hall Meetings. Här får du och allmänheten en möjlighet att träffa dem och ställa just dina frågor.

Följ arbetet i sociala medier

Bästa sättet att hålla sig uppdaterad i arbetet med det nya idéprogrammet och att delta i debatten om det är att följa oss på sociala medier.

Facebook: M – Idéprogram

Twitter: M – Idéprogram