Ekonomi

Ett starkare Sverige börjar med en stark ekonomi och stabila offentliga finanser. Skattepengar ska användas effektivt och rätt. Att ta ansvar för ekonomin är grunden i Moderaternas politik. Det är en förutsättning för fler svenska jobb och företag, för en trygg gemensam välfärd och för att Sverige ska stå starkt i en orolig omvärld. Det är också genom vår ansvarsfulla ekonomiska politik som vi kan hålla det vi lovar.

Vi ser tre huvuduppgifter för att stärka den svenska ekonomin: Jobbklyftan mellan inrikes födda och utrikes födda omfattar i dag över 100 000 människor. Den klyftan måste bort och Moderaterna har som mål att börja med att halvera den. Jobbskapandet måste stärkas, fler företag ska kunna växa och anställa – 500 000 nya jobb ska växa fram. Och Sveriges ekonomi måste rustas för att klara nästa kris.

Våra förslag:

• Bland annat måste bidragens andel av BNP fortsatt minskas för att göra utrymme för satsningar på jobb, trygghet och välfärd.
  • Sänkt skatt för alla som jobbar, med särskild förstärkning för lägre inkomster.
  • Inför ett bidragstak så att alltid lönar sig bättre att jobba än att leva på bidrag.
  • En budget för 2018 som sparar 10 miljarder mer än regeringen så att Sverige står starkt även i framtiden.
  • Nyanlända som kommer till Sverige – och inte arbetar – ska inte automatiskt få tillgång till hela den svenska välfärden.

Ekonomisk-politisk talesperson
Ulf Kristersson
Partiledare

Efter gymnasiet i Eskilstuna gjorde Ulf Kristersson militärtjänst vid signalregementet i Enköping. Han var ordförande i Moderata Ungdomsförbundet mellan 1988 och 1992.

Mer om Ulf
Elisabeth Svantesson
Ekonomisk-politisk talesperson, 2:a vice partiordförande
Integration en fråga som ligger mig varmt om hjärtat och som löpt som en röd tråd, både genom mitt yrkesmässiga och politiska engagemang.
Mer om Elisabeth
Aktuella områden