Baksida av Moderaternas kampanjbuss

10 december, 2021

(M) i Trollhättan står klara att ta över efter (S)!

Moderaterna i Trollhättan arbetar sedan flera år medvetet med att ta över efter socialdemokraterna, som har styrt i mer än 100 år.

Peter Eriksson (M), oppositionsråd, delar gärna med sig av det målinriktade arbetet som ska ge ett maktskifte i valet 2022.

– Kan vi med vårt arbete inspirera fler kommuner är det bra säger Peter Eriksson (M). Fler moderatledda kommuner ger ett tryggare samhälle, bättre service och kvalitet i vård, skola och omsorg.

Vi frågade Peter om hur de arbetar och han berättar att en viktig utgångspunkt är att förändra bildsättningen av Moderaterna. Det handlar också om att skapa en vinnarkultur som blir en känsla som genomsyrar alla aktiviteter. Att moderaterna ska vara det piggare alternativet är en målsättning för all kampanj och synlighet. Moderaterna är partiet som tagit positionen som utmanarna och som vågar kliva in på motståndarnas sida när det gäller val av politiska frågor att diskutera.

– När ett parti som (S) har suttit vid makten 105 år, följer en trötthet som märks tydligt. Detta gäller alla partier. Dessutom har Trollhättan många röstsplittrare som röstar på (S) lokalt men på (M) i riksdagsvalet och det är ett bra utgångsläge.

Att vara synlig och att sticka ut genom att skilja sig från mängden har blivit ett genomgående sätt att tänka. Oavsett om det handlar om sociala medier eller en kampanj och de väljer ställen att synas på där människor är. Det handlar inte endast om rum, utan också om tid, om att vara först ut. Till exempel var moderaterna först med att visa närvaro vid högskoleprovet och att vara på resecentrum. De ser också till att synas i sammanhang som inte huvudsakligen är traditionellt politiska och de arbetar med att synliggöra sina politiska företrädare till vardags och privat i sina yrken.

I beskrivningen av hur de arbetar blir det tydligt att det även handlar om att få igenkänningseffekt som uppstår när man är aktivt synlig på bred front i olika forum.

– Det finns olika sätt att väcka uppmärksamhet. Ett är att arbeta med det oväntade som att ta in färgen rosa i materialet och att vara okonventionell i valet av kampanjmetoder. En gång köpte vi reklam som vi hade på 20 taxibilar och de vanliga foldrarna har vi utvecklat till att bli mer som magasin som man behåller för att läsa och bläddra i.

En annan viktig aspekt som Peter Eriksson (M), lyfter fram är att ta hänsyn till och ha förståelse för människors livspussel. Att inte vara dömande. Liksom vikten av att ha roligt.

– Alla har vi olika perioder i livet och som medlem ska man alltid kunna känna att det går bra att sänka tempot när det behövs. Var och en gör så gott de kan. Det vi gör måste också engagera och vara roligt för att man ska vilja vara med när det finns så mycket annat att intressera sig för och att göra.

Peter avrundar samtalet med att dela med sig av tipset att alltid ta kontakt med nya medlemmar. Själv har han tagit för vana att bjuda in till en kaffe på stan.

– Det är viktigt med låga trösklar in och det personliga mötet blir ett snabbspår in till den lokala föreningen som senare kan vara avgörande för om man väljer att engagera sig i valrörelsen eller inte. Alla krafter behövs i vårt gemensamma arbete för maktskifte i Trollhättan.