13 dec 2017

Alliansen: stoppa hotet mot valfriheten

I dag besökte Alliansens partiledare, Ulf Kristersson, Annie Lööf, Jan Björklund och Ebba Busch Thor, det fristående äldreboendet Persikan, i Kista i Stockholm. I samband med besöket bemötte partiledarna att regeringen och Vänsterpartiet nyligen har valt att tydliggöra sina intentioner om att gå vidare med Reepalu-utredningen.

Alliansen kräver gemensamt att regeringen tydligt backar från den förlegade idén om att införa ett vinsttak och i stället förhandlar över blockgränsen om hur kvaliteten i välfärden kan stärkas.

- Att av politiska skäl enbart fokusera på vissa typer av utförare löser inte något av de verkliga problemen i välfärden – såsom växande vårdköer, brister i äldreomsorgen eller otillräckliga kunskapsresultat i skolan. Samtidigt fungerar dagens system långt ifrån perfekt. Systemen kan missbrukas av lycksökare. Stor valfrihet kräver noggrann kontroll och höga kvalitetskrav, det är vad vi i Alliansen vill åstadkomma för att uppnå en trygg och tillgänglig välfärd i hela landet, säger Ulf Kristersson.

Läs mer om Alliansens politik, för hög kvalitet och valfrihet i välfärden här.

Ulf Kristersson
Partiledare
Ulf Kristersson är född 1963 i Lund, uppvuxen i Torshälla och bor i Strängnäs. Han är gift och har tre barn. Ulf är civilekonom, utbildad vid Uppsala universitet.
Mer om Ulf