13 dec 2017

Alliansen: stoppa hotet mot valfriheten

I dag besökte Alliansens partiledare, Ulf Kristersson, Annie Lööf, Jan Björklund och Ebba Busch Thor, det fristående äldreboendet Persikan, i Kista i Stockholm. I samband med besöket bemötte partiledarna att regeringen och Vänsterpartiet nyligen har valt att tydliggöra sina intentioner om att gå vidare med Reepalu-utredningen.

Alliansen kräver gemensamt att regeringen tydligt backar från den förlegade idén om att införa ett vinsttak och i stället förhandlar över blockgränsen om hur kvaliteten i välfärden kan stärkas.

- Att av politiska skäl enbart fokusera på vissa typer av utförare löser inte något av de verkliga problemen i välfärden – såsom växande vårdköer, brister i äldreomsorgen eller otillräckliga kunskapsresultat i skolan. Samtidigt fungerar dagens system långt ifrån perfekt. Systemen kan missbrukas av lycksökare. Stor valfrihet kräver noggrann kontroll och höga kvalitetskrav, det är vad vi i Alliansen vill åstadkomma för att uppnå en trygg och tillgänglig välfärd i hela landet, säger Ulf Kristersson.

Läs mer om Alliansens politik, för hög kvalitet och valfrihet i välfärden här.

Ulf Kristersson
Partiledare
Jag är övertygad om att det finns rimliga och rationella politiska lösningar också på det som är riktigt svårt. Tillsammans kan vi se till att Sverige får en hoppfull framtid.
Mer om Ulf