15 aug 2017

Alliansen: Inträdesjobb - för fler i arbete

I dag presenterade Alliansens partiledare, Anna Kinberg Batra, Annie Lööf, Jan Björklund och Ebba Busch Thor, en ny gemensam reform – inträdesjobb, som ska få fler i arbete. Alliansen är överens om en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen. Det handlar om att stärka integrationen och att fler ska kunna lämna utanförskap för jobb.

- Att arbetsmarknaden inte fungerar för de mest utsatta grupperna, bland annat nyanlända och unga med bristande utbildning, är ett av Sveriges största samhällsproblem. Därför behövs nya vägar till jobb, lägre trösklar in på arbetsmarknaden och ökade drivkrafter för företag att anställa. Vi måste få bort jobbklyftan mellan inrikes och utrikes födda samt se till att fler unga kan få sitt första jobb. Därför behövs inträdesjobb, så att fler kan få värdefull erfarenhet och sedan även få sitt andra och tredje jobb, säger Anna Kinberg Batra.

- Att få fler i arbete kommer att vara högsta prioritet för en nytillträdd alliansregering. Det här är ett viktigt steg för att kunna klara integrationen, bryta utanförskapet och se till att fler kan gå från bidrag till jobb, avslutar Kinberg Batra.

Inträdesjobb

• Inträdesjobb är en förenklad anställning för nyanlända och unga upp till 23 år utan gymnasieexamen.
  • Lönen uppgår till 70 procent av rådande ingångslön i branschen, upp till ett tak om 21 000 kronor i bruttolön per månad. 30 procent av arbetstiden anses därmed gå till att lära sig arbetet eller till utbildning.
  • Det arbetsrättsliga skyddet motsvarar provanställning i två år som övergår i tillsvidareanställning därefter.
  • Anställningen får innehas i maximalt tre år. Om en person byter arbetsgivare fortsätter tiden att räknas ned.
  • Arbetsgivaravgiften slopas i tre år inom ramen för anställningsformen.
  • Anställningsformen kan kombineras med nystartsjobb.

Läs mer om förslaget här.

Se pressträffen här.