11 november, 2022

Moderata valframgångar i Västra Götaland

Höstens riksdagsval var en framgång såtillvida att resultatet gjort det möjligt för Ulf Kristersson att bilda en borgerlig regering. Samtidigt backar vi något i riksdagsvalet jämfört med 2018 och i Västra Götaland förlorar vi en riksdagsplats. I regionvalet i Västra Götaland håller vi de moderata ställningarna någorlunda och ökar med ett mandat, men eftersom flera av allianspartierna tappat stöd, kommer regionen att styras av ett minoritetsstyre bestående av S, V och MP. Och i kommunvalen summerar vi till 37 fler moderata kommunfullmäktigemandat jämfört med föregående period. Här följer några exempel på moderata valframgångar i Västra Götalands kommuner.

Daniel Andersson etta på Sverigetoppen!
I några kommuner i Sverige är Moderaterna det absolut dominerande partiet. Allra högst stöd i hela landet finns i Essunga i Skaraborg. Där har hela 46,8 procent av invånarna röstat på Moderaterna och vårt kommunala förstanamn kommunalrådet Daniel Andersson (M).
Sverigetoppen: Essunga 46,8 %, Östra Göinge 46,4 %, Staffanstorp 44,4 %, Mariestad 43,4 %, Vellinge 42,2 %.

Historiskt maktskifte i Trollhättan
Peter Eriksson (M) blir den första moderaten någonsin som får hålla i ordförandeklubban i Trollhättan, som styrts av socialdemokrater sedan kommunen bildades. Så sent som 2010 hade Socialdemokraterna egen majoritet med 50,1 procent. Idag har Moderaterna 27,4 procent av rösterna och är nästan i kapp Socialdemokraterna. Ett nytt styre bestående av M, C och KD tar nu över makten.

Dalsland målas blått
I flera av kommunerna i Dalsland gör vi riktigt bra val. I Bengtsfors ökar vi till historiska 32 procent och är största parti. I Åmål ökar vi från 10,8 procent till 23,1 procent – mer än en fördubbling av antalet röster på fyra år! I Dals Ed blir Andreas Nilsson (M) ny kommunstyrelseordförande. Mellerud får för första gången någonsin en moderat ordförande i kommunstyrelsen genom Ludwig Mossberg (M).

Flera framgångar i Skaraborg
De flesta kommuner i Skaraborg leds av Moderaterna. Nya på listan är Lidköping, som efter många år av socialdemokratiskt styre får Ulrika Gartman Blom (M) som ny kommunstyrelseordförande. I Gullspång tar Björn Thodenius (M) över efter Socialdemokraterna, och i Karlsborg blir Torbjörn Colling (M) ny kommunstyrelseordförande efter Centern.

Framåt i Göteborg, men ändå vänsterstyre
Från att ha gjort ett svagt valresultat i kommunvalet 2018 är årets valresultat med 17,2 procent i kommunvalet en återhämtning. Tyvärr har Centerpartiet valt att lämna borgerligheten i Göteborg. Centern sätter bilden av att de går i opposition och lägger en egen budget, men som en del av överenskommelsen släpper de fram ett vänsterstyre och en vänsterbudget.