25 september, 2024

Fortfarande många obesvarade frågor om hur pendlarna påverkas

Många frågor kvarstår fortfarande. I euforin av att på pressträff kunna stå och fira sin lösning verkar vänsterstyret glömt det viktigaste – kommer det att fungera för pendlarna?

SJ:s besked om att de slutar köra Uppsalapendeln gjorde många oroliga för hur man ska kunna få ihop vardagen. På goda grunder. Igår stoltserade Region Uppsalas vänsterstyre med att man nu ”är i mål” och att man ”säkrar tågtrafiken för våra pendlare och resenärer”. Sanningen är att Region Uppsala har haft det yttersta ansvaret för tågtrafiken. Den politiska ledningen har känt till att detta varit på gång under en längre tid, avstått från att agera och hoppats på att bolaget Mälardalstrafik ska kunna stressa fram en lösning. Många frågor kvarstår fortfarande. I euforin av att på pressträff kunna stå och fira sin lösning verkar vänsterstyret glömt det viktigaste – kommer det att fungera för pendlarna?

Igår meddelades att Mälartåg planerar att ta över en del av tågtrafiken Uppsala – Stockholm efter SJ:s besked. I rapporteringen kan man läsa att Mälardalstrafik arbetat intensivt för att få fram en lösning. Men vems ansvar är det egentligen? Enligt lagen är det regionerna. I S-ledda Region Uppsalas program för länets trafikförsörjning kan man läsa följande:

”Långsiktighet och stabilitet är en grundläggande faktor för att behålla resenärernas förtroende för kollektivtrafiken och för att kunna bidra till regionens mål. Kommersiella aktörer får träda in på, eller ut från marknaden, med tre veckors varsel. I de fall Region Uppsala väljer att avstå allmän trafikplikt för ett område eller stråk måste det därför upprättas en plan för hur trafikförsörjningen ska säkerställas om den kommersiella trafiken upphör med kort varsel.”

Det byråkratiska stycket betyder med andra ord att Region Uppsala måste vara förberedda och ha en plan om till exempel SJ väljer att sluta köra tågen.

Styret har känt till att SJ planerade att dra sig ur i ett halvår utan att något har gjorts. Allmänheten har hållits ovetande. Från oppositionen har vi velat bidra till en hållbar lösning men i stället för konstruktiva lösningar har styret valt att peka finger mot regeringen och SJ.

Det är ju trevligt att höra att styret nu känner sig glada och lättade över att ”vara i mål”. Vi anser dock att det är desto viktigare att pendlarna kan känna sig trygga.

Uppenbart är att vänsterstyret har känt sig stressade med att få fram en lösning. Betydligt mindre uppenbart är hur det påverkar pendlarnas förutsättningar att kunna ta sig till jobb, skola, fritid. Flera frågetecken kvarstår, som sagt, fortfarande.

Kommer jag som pendlare fortsatt kunna använda tiden på tåget för att sitta ner och svara på det där mejlet som annars inte hinns med eller kommer man trängas vid dörrarna?

Kommer jag att kunna åka den tid jag har planerat eller mötas av ett proppfullt tåg som svischar förbi mig var och varannan morgon?

Hur ofta kommer jag mötas av inställda avgångar eftersom personalen helt enkelt inte räcker till för att köra tågen?

Hade regionens styre, bestående av S, V, C, MP, börjat arbeta med frågan redan i vintras hade kanske pendlarna kunnat känna sig mer trygga med att fortsatt välja tåget. Det står nu klart att väldigt mycket press läggs på en aktör som ska köra alla tågen. Fanns det verkligen ingen annan lösning än att lägga alla ägg i en korg?

Vänsterstyret ger stora löften om välfungerande pendeltrafik i vinter. Tyvärr är vi inte lika övertygade.

Situationen idag är långt ifrån optimal. Hur tänker sig styret att det ska fungera bättre när inte ens alla avgångar kommer kunna ersättas?

Det S-ledda vänsterstyrets senfärdighet och otydliga kommunikation gentemot pendlarna har sannolikt lett till att möjliga lösningar försummats längst vägen och att det akuta läge vi befunnit oss i har kunnat uppstå. Det är oacceptabelt.

Någon form av lösning har nu presenterats, det verkar vara en bra lösning på papper för det S-ledda vänsterstyret. Det återstår fortfarande att se om det är en lika bra lösning för pendlarna.

Emilie Orring, regionråd och gruppledare (M)

Björn-Owe Björk, regionråd och gruppledare (KD)

Malin Sjöberg Högrell, regionråd och gruppledare (L)

Cecilia Linder, regionråd (M)

Ta ställning och dela artikeln