En del politiska företrädare har den senaste tiden ansträngt sig för att måla upp bilden av länets tågtrafik i förfall sedan Mälartåg började köra Upptågets sträckor, vilket eldat på irritationen bland pendlare. Vi beklagar det men har samtidigt full förståelse för de problem som resenärerna upplever. Det har bland annat varit signalfel, överfulla tåg, förseningar och inställda avgångar. Det förnekar ingen. Men de som utifrån det drar slutsatsen att alla problem börjar och slutar med Mälartåg landar enligt oss fel. Mälartåg är det långsiktigt bästa för regiontrafiken. Eget Upptåg är det inte.
Mälartåg är det tågsystem som trafikerar hela Mälardalen och organiseras av bolaget Mälardalstrafik, vilket ägs gement av sex regioner inklusive Region Uppsala. Tågen körs i sin tur av MTR. Arbetet med vad som i dag är Mälartåg startade på 90-talet då man såg ett behov av ett gemensamt huvudmannaskap för tågtrafiken i Mälardalsregionen. Sedan dess har ambitionen för persontrafiken i Uppsala och närliggande län vuxit kraftigt.
Vintern 2021 tog Mälardalstrafik över flera av SJ:s regionaltågslinjer med syftet att förenkla, förbättra och möjliggöra nuvarande och framtida resor mellan regionerna. Ett halvår senare utökades ambitionen ännu ett steg genom att inkludera Upptågets tidigare sträckor. Det hörs en del röster som menar allt var guld och gröna skogar med Upptåget ända tills Mälartåg kom och skapade problemen. Region Uppsalas avtal löpte ut och en ny upphandling hade varit nödvändig även om regionen hade velat fortsätta driva Upptåget.
Erfarenheterna från tiden med Upptåg talar dessutom till fördel för Mälartåg. Upptåget var ett litet system med tydliga begräsningar. Genom en betydligt större aktör som Mälardalstrafik skapar vi bättre förutsättningar genom stordriftsfördelar. Systemet fyller också en viktig funktion på de linjer där andra aktörer inte kör och täcker upp ett resandebehov som andra aktörer inte gör.
Med det sagt så finns det problem. Bland annat på grund av att vi har spring på spåren, förseningar till följd Arlanda Express urspårning i somras och en nationell kompetensbrist, inte bara bland lokförare och tågvärdar utan även spårtekniker och trafikledare. Kompetensbristen råkar dessutom vara extra omfattande på sträckan Uppsala-Gävle jämfört med övriga orter där Mälartåg trafikerar. Men problemen måste sättas i rätt kontext.
Vi har, mycket tack vare Mälartåg, ett ambitiöst kollektivtrafiksystem där Region Uppsala är ett av de länen med mest kollektivtrafik i hela landet om man ser till utbudskilometer. Behovet av tågsystem med goda resmöjligheter mellan regionerna kommer heller inte minska. När fyrspårsutbyggnaden så småningom är klar kommer det skapa stora möjligheter till både utökad och mer robust regiontrafik som gynnar pendlare, långväga resenärer och näringsliv.
För att vi ska ha en tillförlitlig kollektivtrafik nu och i takt med att länet växer är kompetensfrågan avgörande. Vi genomför därför en rad åtgärder för att stimulera yrkesutbildningar och deltar aktivt i Mälardalsrådets arbete med kompetensförsörjning, bland annat inom samarbetsprojektet ”En bättre matchning”.
Vi har som sagt full förståelse och sympati för de som drabbats av problemen i tågtrafiken. Vi har träffat resenärer som drabbats och lyssnat in hur man upplever situationen. Samtidigt känner vi oss trygga med den inriktning vi har valt för vår tågtrafik, med Mälardalstrafik som en bärande aktör.
Mälardalstrafik analyserar också dagligen situationen och vad som kan göras för att åtgärda de problem som resenärerna upplever. Där har vi från Region Uppsala också en god dialog med Mälardalstrafik. Utifrån det är vi fast beslutna om att fortsätta utveckla vår konkurrenskraftiga och effektiva kollektivtrafik för resenärernas skull och för hela länets utveckling.
Emilie Orring, ordförande (M), regionstyrelsen, Region Uppsala, ägarrepresentant i Mälardalstrafik
Cecilia Linder, ordförande (M), trafik- och samhällsutvecklingsnämnden, Region Uppsala, styrelseledamot i Mälardalstrafik