Ulf Kristersson Moderaterna

2 april, 2022

Moderaterna och finska Samlingspartiet tillsätter svensk-finsk Nato-arbetsgrupp

Moderaterna och finska Samlingspartiet tillsätter nu en gemensam arbetsgrupp om Nato. Arbetsgruppen kommer ledas av partiledarna och syfta till att stärka samordningen mellan våra länder i frågan mot ett svenskt-finskt Natomedlemskap.

Det finns en gemensam uppfattning hos Moderaterna och finska Samlingspartiet om att Sverige respektive Finland ska bli medlemmar i Nato. Den arbetsgrupp som nu tillsätts syftar till att bidra till en stärkt samordning och förståelse mellan länderna i de säkerhetspolitiska överläggningar som nu pågår.

Arbetsgruppens kommer ledas av partiledarna Ulf Kristersson och Petteri Orpo. Övriga ledamöter i gruppen:

• Partiernas respektive vice ordföranden, Elisabeth Svantesson och Elina Valtonen.
  • Riksdagsledamöterna Kai Myääknen och Wille Rydman från Finland.
  • Riksdagsledamöterna Pål Jonson, Jessika Roswall och Hans Wallmark från Sverige.

Så kommer arbetsgruppen att arbeta

Ett partiledarmöte följt av ett första sammanträde inom ramen för arbetsgruppen kommer att hållas i Stockholm onsdagen den 6 april. Till partiledarmötet kommer även norska Høyres partiledare Erna Solberg och danska Konservative Folkepartis partiledare Søren Pape Poulsen att bjudas in.

Moderaterna har tidigare meddelat att partiet tillsätter ett Natokansli i riksdagen. Diana Janse tillträder som senior rådgivare med uppdrag att leda kansliets arbete. Läs mer om kansliet här.

Ta ställning och dela artikeln

Klicka på dörren för att komma in till Europavalets mest tillgängliga valstuga