Ulf Kristersson Moderaterna

2 april, 2022

Moderaterna och finska Samlingspartiet tillsätter svensk-finsk Nato-arbetsgrupp

Moderaterna och finska Samlingspartiet tillsätter nu en gemensam arbetsgrupp om Nato. Arbetsgruppen kommer ledas av partiledarna och syfta till att stärka samordningen mellan våra länder i frågan mot ett svenskt-finskt Natomedlemskap.

Det finns en gemensam uppfattning hos Moderaterna och finska Samlingspartiet om att Sverige respektive Finland ska bli medlemmar i Nato. Den arbetsgrupp som nu tillsätts syftar till att bidra till en stärkt samordning och förståelse mellan länderna i de säkerhetspolitiska överläggningar som nu pågår.

Arbetsgruppens kommer ledas av partiledarna Ulf Kristersson och Petteri Orpo. Övriga ledamöter i gruppen:

• Partiernas respektive vice ordföranden, Elisabeth Svantesson och Elina Valtonen.
  • Riksdagsledamöterna Kai Myääknen och Wille Rydman från Finland.
  • Riksdagsledamöterna Pål Jonson, Jessika Roswall och Hans Wallmark från Sverige.

Så kommer arbetsgruppen att arbeta

Ett partiledarmöte följt av ett första sammanträde inom ramen för arbetsgruppen kommer att hållas i Stockholm onsdagen den 6 april. Till partiledarmötet kommer även norska Høyres partiledare Erna Solberg och danska Konservative Folkepartis partiledare Søren Pape Poulsen att bjudas in.

Moderaterna har tidigare meddelat att partiet tillsätter ett Natokansli i riksdagen. Diana Janse tillträder som senior rådgivare med uppdrag att leda kansliets arbete. Läs mer om kansliet här.

Ta ställning och dela artikeln