Ring statsministern: 18-åringar på Systembolaget och gäller halva priset på all kollektivtrafik?

Ska 18-åringar få handla på Systembolaget om Moderaterna vinner valet? Varför fick även höginkomsttagare elstöd? Och är det dags att höja statusen för arbetaryrken? Senaste avsnittet av Ring statsministern är här!

I veckans avsnitt av podden diskuterar vi också hur fler unga kan lockas till arbete inom äldreomsorgen och varför elstödet utformades som det gjorde. Dessutom svarar statsministern på lyssnarfrågor om kollektivtrafikpriser, utvisningar av tonåringar och en mer oväntad fråga om hur många öl han kan dricka utan att somna. Vi reder även ut vad som gäller för åldersgränsen på Systembolaget.

Lyssna och dela du också.

Har du en egen fråga till statsministern? Ring 08-503 54 000 eller mejla [email protected]

Podden Ring statsministern är ett sätt för vem som helst i hela Sverige att få direktkontakt med Sveriges statsminister, att ställa frågor, komma med idéer och dela erfarenheter – och för alla andra att lyssna på samtalet.

Syftet är att skapa ett utrymme för goda samtal med Sveriges statsminister – genuina, nyfikna och raka samtal om människors verklighet.

Medverkande väljs ut av en extern redaktör och producent och samtalen sänds i ett nytt avsnitt varje vecka.

Avsnittet finns i både ljud- och videoformat där poddar finns.

Ansträngning ska löna sig – brott ska straffa sig

Idag presenterar Moderaternas partiledare och Sveriges statsminister Ulf Kristersson, tillsammans med finansminister Elisabeth Svantesson och justitieminister Gunnar Strömmer, Moderaternas inriktning framåt – vi vill bygga ett rättvisare Sverige där ansträngning lönar sig och brott straffar sig.

Som ni vet tog vi över ett land med flera parallella kriser. Sedan dess har vi fått saker gjorda. Vi har kommit långt, men vi är inte framme. Vi vill bygga ett rättvisare Sverige – där det lönar sig att göra det lilla extra och att anstränga sig, och där det straffas att begå brott.

Under våra fyra år med en moderatledd regering har vi bland annat:

Bekämpat inflationen och sett till att en vanlig familj får behålla 5 000 kronor mer i månaden.

Halverat det dödliga gängvåldet.

• Fått den lägsta asylinvandringen på 40 år – så att vi kan få ordning på integrationen.

Stärkt barns rättigheter och prioriterat välfärden.Vi kommer framåt också se till att resurserna till välfärden ökar varje år. Vi kommer särskilt fokusera på att korta vårdköerna.

• Tagit viktiga steg mot ny kärnkraft.

I grund och botten handlar det om vilket Sverige vi vill att våra barn och barnbarn ska växa upp i. Ett tryggare Sverige, ett Sverige med framtidstro. Där två vanliga löner räcker för att köpa ett hus. Där tjejer och killar kan röra sig tryggt hem på kvällen. Där mäns våld mot kvinnor bekämpas med samma kraft som gängkriminaliteten.

Mer kvar i plånboken – mer till familj och fritid

Vårt främsta ekonomiska löfte till svenska folket är 5 000 kronor mer i månaden för en vanlig barnfamilj.

Vi har redan presenterat delar av hur detta ska uppnås – bland annat slopad förmånsbeskattning av kollektivtrafikkort. Det kan ge en familj upp till 2 500 kronor mer i månaden. Dessutom har vi presenterat ett vallöfte om att skattebefria de första 500 000 kronorna i ISK-sparande.

Moderaterna går till val på att förstärka jobbskatteavdraget med upp till 1 000 kronor per månad. Det innebär att en familj där båda föräldrarna arbetar kan få upp till 2 000 kronor mer varje månad.

Vi vill också införa ett nytt jobbavdrag som innebär att arbetsrelaterade pensionsinkomster beskattas lägre samt förstärka jobbskatteavdraget för seniorer som arbetar.

Brottslingar ska sitta inne så att du kan vara ute

Vi har kommit långt i arbetet med att pressa tillbaka den grova brottsligheten. Men resan behöver fortsätta. Det dödliga gängvåldet har mer än halverats, men hälften återstår.

Parallellt vill vi ta oss an nästa stora trygghetshot: mäns våld mot kvinnor. Vi vill att mäns våld mot kvinnor ska straffas hårdare – med samma kraft som gängkriminalitet. Därför vill vi att möjligheten att dubblera straffen för vissa brott i nära relationer, särskilt grov kvinnofridskränkning, ska utredas.

– Det handlar om rättvisa, upprättelse och sätta brottsoffret först. När dessa farliga män låses in innebär det att de under dubbelt så lång tid förhindras att ge sig på nya brottsoffer. Samtidigt är det viktigt att samhällets reaktion återspeglar brottens allvar, säger partiledare Ulf Kristersson.

Vi vill också utreda om det kan bli lättare att dömas för grov kvinnofridskränkning. I dagens lagstiftning krävs att mannen upprepade gånger – minst tre gånger – har begått övergrepp mot en kvinna som han har eller har haft en nära relation med. Vi vill också se över om brottet ska kunna omfatta fall där det finns fler offer.

– Mäns våld mot kvinnor är det vanligaste formen av partnervåld. Att synliggöra det är också en viktig del i att bekämpa den här allvarliga brottsligheten, säger Ulf Kristersson.

Alternativet är höjda skatter

En socialdemokratiskt ledd regering skulle höja skatten för en vanlig familj med 4 400 kronor per månad – det är i alla fall vad som krävs för att täcka finansieringsgapet i deras budget. Dessutom går de till val på en politik som skulle vara mycket skadlig för svensk ekonomi och undergräva arbetslinjen. Senast Socialdemokraterna styrde höjdes eller infördes 46 skatter.

Den här gången föreslår de rödgröna:

• Höjd skatt på arbete.

• Ny skatt på bolån.

• Höjd skatt på sparande.

• Höjda skatter på drivmedel.

• Fastighetsskatt.

De rödgröna står fortsatt bakom det transportmål som endast kan nås genom att höja bränslepriserna med uppemot 10 kronor per liter.

Valet i september blir en folkomröstning om höjda skatter. Om vi ska fortsätta framåt och bygga ett tryggare och rättvisare Sverige, eller gå tillbaka till den politik som satte vårt land i stora problem.

Vallöfte: Sänkt skatt för alla som arbetar och har arbetat

Ansträngning ska löna sig i Sverige. Moderaternas nya vallöfte är därför att sänka skatten för alla som arbetar och har arbetat med upp till 1 000 kronor i månaden. Det är rättvist att den som anstränger sig får behålla mer av sin egen lön.

Du som går till jobbet, tar ansvar och bygger Sverige starkare ska få behålla mer av dina egna pengar. Arbete ska alltid löna sig bättre än bidrag. Därför vill vi sänka skatten för alla som arbetar. Vi föreslår också ett helt nytt jobbat-avdrag, riktat till dem som ägnat ett helt yrkesliv åt att bygga Sverige.

Pension som tjänats in genom arbete ska beskattas lägre än inkomster som inte är ett resultat av arbete. Det är egentligen självklart: om du har arbetat och betalat skatt i fyrtio år borde skatten på pensionen se annorlunda ut än för någon som aldrig gjort det.

Därutöver vill vi stärka ekonomin för seniorer som väljer att fortsätta arbeta efter pensionsåldern. Erfarenhet och engagemang ska löna sig hela vägen, och arbetsmarknaden ska vara öppen för den som vill och kan bidra mer.

Arbetslinjen ska gälla från första jobbdagen till den sista pensionskronan. Valet 2026 handlar i grunden om just detta: om vi ska fortsätta på en väg där ansträngning lönar sig, eller ta en kraftig vänstersväng där skatterna höjs och drivkrafterna naggas i kanten.

Upp till 1 000 kronor mer i månaden

Moderaternas vallöfte:

  • Alla som arbetar får upp till 1 000 kronor mer i plånboken varje månad genom sänkt skatt på arbete.
  • Pension som tjänats in genom arbete ska beskattas lägre genom ett nytt skatteavdrag.
  • Personer som fortsätter arbeta efter pensionsåldern får en extra skattesänkning.

Förslagen är en del av Moderaternas vallöfte om att en vanlig familj ska få ytterligare 5 000 kronor mer i månaden under nästa mandatperiod.

I valet står arbetslinjen mot bidragslinjen. Ulf Kristerssons skattesänkningar mot Magdalena Anderssons skattehöjningar.

Så frågan är: Har du råd med en rödgrön regering – eller ska vi fortsätta framåt mot ett Sverige där ansträngning lönar sig och brott straffar sig?

Vänstersidan vill chockhöja bränslepriset med tio kronor per liter

Uppemot tio kronor mer per liter när du tankar bilen. Det kan bli priset för vänstersidans klimatpolitik. För den som måste ta bilen till jobbet, driva företag eller få vardagen att gå ihop riskerar det att bli en hård smäll mot plånboken.

De flesta svenskar vill bidra till klimatomställningen. Då måste det vara enkelt och rättvist att göra klimatsmarta val. Den moderatledda regeringens klimatpolitik handlar därför om att elektrifiera Sverige och göra det lättare att välja fossilfritt – inte om kraftigt höjda bränslepriser.

Risk för chockhöjningar på skatt och bränslepriser

Socialdemokraterna har som valstrategi att inte berätta om effekterna av sin politik. Det gäller hur de vill öka kostnaderna kraftigt för alla som behöver bilen. Det gäller också de skattehöjningar de kommer att behöva genomföra för att täcka sitt budgethål på 50 miljarder kronor och finansiera bland annat ökad invandring, ökat bistånd och slopat karensavdrag. Magdalena Andersson kommer dessutom att behöva ge inflytande till dem hon vill regera med – Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet.

Med hjälp av Riksdagens utredningstjänst har vi räknat på vänstersidans politik. Beräkningarna visar att deras politik riskerar att chockhöja bränslepriserna med uppemot tio kronor per liter för att nå deras uppsatta mål om 70 procents utsläppsminskning från transportsektorn till 2030.

För att nå målen skulle reduktionsplikten för diesel behöva höjas från dagens 10 procent till 60 procent. Det innebär att betydligt mer biodrivmedel måste blandas in i bränslet. Problemet är att det gör drivmedlet dyrare. Beräkningarna visar att bränslepriset skulle kunna stiga med mellan 5 och nästan 10 kronor per liter – eller mer.

Vi gör det i stället billigare att tanka

För den som kör till jobbet, driver företag, arbetar inom jord- eller skogsbruk eller bor på landsbygden skulle det innebära en hård smäll mot plånboken. Många människor är beroende av bilen varje dag och har inget alternativ.

Moderaterna står på hårt arbetande människors sida. Därför sänker vi skatten på bensin och diesel med ytterligare tre kronor per liter från den 1 juli till den 30 november.

I höst står vi inför ett vägval: att göra en kraftig vänstersväng eller att fortsätta framåt mot ett rättvisare Sverige, där ansträngning lönar sig, brott straffar sig, du får behålla mer av din egen lön och samhället fungerar när du och dina nära behöver stöd. Med den rödgröna oredan skulle drivmedelspriserna öka dramatiskt, skatterna höjas, vanliga familjer få mindre pengar kvar i plånboken och Sverige stå sämre rustat att möta en energikris.

Har du råd med en rödgrön oreda i höst?

Ring statsministern: Hur firas Midsommar? Vem tar hand om barnen om båda rycker in i krig?

Hur tryggt är Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna för svenska judar? Bör två kvinnor kunna få barn tillsammans genom den så kallade ROPA-metoden? Och vad händer med barnen om båda föräldrarna kallas in i krig? I veckans avsnitt tar vi oss an några av de frågor som väcker starkast känslor just nu. 

I senaste avsnittet av Ring statsministern pratar vi om oro för antisemitism, familjebildning och samhällets ansvar i kris och konflikt. Dessutom svarar statsministern på lyssnarfrågor om dubbeldagar, billigare Gotlandstrafik, bostadspriser och förändringarna i högkostnadsskyddet. Ulf berättar också om sina midsommartraditioner, sitt första sommarjobb och vad han helst tar med sig till midsommarbordet.

Lyssna och dela du också.

Har du en egen fråga till statsministern? Ring 08-503 54 000 eller mejla [email protected]

Podden Ring statsministern är ett sätt för vem som helst i hela Sverige att få direktkontakt med Sveriges statsminister, att ställa frågor, komma med idéer och dela erfarenheter – och för alla andra att lyssna på samtalet.

Syftet är att skapa ett utrymme för goda samtal med Sveriges statsminister – genuina, nyfikna och raka samtal om människors verklighet.

Medverkande väljs ut av en extern redaktör och producent och samtalen sänds i ett nytt avsnitt varje vecka.

Avsnittet finns i både ljud- och videoformat där poddar finns.

Vallöfte: Sänkt skatt på sparande

Moderaterna vill att ansträngning ska löna sig och därför ska hårt arbetande svenskar få behålla mer av sina surt förvärvade sparpengar än vad som är fallet idag. Därför lovar vi att höja gränsen för skattefritt sparande på ISK till en halv miljon kronor.

Det är bara en växande ekonomi som kan bära framtidens välfärd och trygghet. För att nå dit behöver arbetslinjen stärkas och ansträngning löna sig. Just därför fokuserar vi Moderater på att stärka ekonomin och göra vardagen enklare för alla de hårt arbetande svenskar som kämpar med att få ihop vardagspusslet och ha pengar kvar i slutet av månaden. Den här mandatperioden har en vanlig svensk barnfamilj fått 5 000 kronor mer i månaden genom lägre förskoleavgift och sänkta skatter på arbete, drivmedel, livsmedel och el. Det har mildrat de senaste tuffa åren även om många svenskar fortfarande har det ekonomiskt kämpigt.

En halv miljon skattefritt sparande på ISK

Även framåt vill vi fortsätta förenkla vardagen för alla de svenskar som sliter hårt och gör rätt för sig. Vi Moderater har redan presenterat vårt vallöfte att Sveriges hårt arbetande familjer ska få behålla ytterligare 5 000 kronor per månad. Nu presenterar vi förslaget att höja gränsen för skattefritt sparande på ISK från 300 000 till 500 000 kronor. För oss är det en självklarhet att den som arbetar hårt och sparar ska få behålla mer av sina sparpengar än vad som är fallet idag. Genom att öka det skattefria sparandet får fler människor möjlighet att bygga upp en buffert som ger både trygghet och frihet för individen.

En person som sparar 100 kronor i månaden under ett helt arbetsliv (40 år) får i slutändan ihop cirka 320 000 kronor med en genomsnittlig avkastning på 8 procent. Motsvarande belopp för ett sparande på 200 eller 500 kronor i månaden är cirka 640 000 respektive cirka 1 610 000 kronor. Ränta på ränta ger en exponentiell effekt på längre sikt och vi vill att fler svenskar ska få ta del av detta. Det här handlar inte om rika personers förmögenhetssparande utan om personer som sparar några hundralappar i månaden. Det är för dem som vi ökar den skattefria delen i ISK.

Att ISK har blivit en succé råder det inga tvivel om. Det har bidragit till att svenskar aktiesparar i betydligt högre grad än andra EU-länder. Detta tillgängliggör kapital vilket är viktigt i en tid när Europa behöver investera i innovation och forskning för att möta klimatförändringarna och det säkerhetspolitiska hotet. Sverige har därför blivit en förebild i EU-kommissionens arbete med att mobilisera kapital för att stärka unionens konkurrenskraft, där exempelvis Polen nu ska införa sin egen variant av ISK-konton.

Därför vill vi sänka skatten på sparande

  • Moderaterna vill att ansträngning ska löna sig och därför ska hårt arbetande svenskar få behålla mer av sina surt förvärvade sparpengar än vad som är fallet idag.
  • Sparande ska inte vara förunnat endast de rikaste i samhället utan även den som sparar någon hundralapp i månaden ska känna att deras sparande gör skillnad på sikt. Då är det rättvist att de första 500 000 kr som någon sparar är skattefria. 
  • Mot minskad skatt på sparande och 5000 kronor mer i plånboken varje månad står de rödgröna förslagen om omfattande skattehöjningar.
  • Under perioden 2014 – 2022 införde eller höjde S-regeringen 46 skatter. Nu planeras för skattehöjningar på arbete, sparande och bolån samtidigt som det finns risk för att bränslepriserna höjs med 10 kronor per liter och att en ny fastighetsskatt införs. Valet i september kommer bli en folkomröstning om skattehöjningar eller om ansträngning ska löna sig.

Så ska vi finansiera sänkt skatt på sparande

Det kommer att kosta ca 3,5 miljarder kronor per år och ska finansieras genom minskat skattebortfall på kapitalförsäkringar samt effektiviseringar och besparingar från Slöserikommissionen.

Fler vallöften från Moderaterna

Barn ska skyddas bättre mot våld

Att barn utsätts för ett hänsynslöst våld i digitala miljöer måste få ett slut. Nu ser vi till att det blir så. 

Alla barn förtjänar att växa upp i trygghet. Därför stärker vi nu skyddet mot våld i digitala miljöer. Det kan handla om sexuella övergrepp, olika former av exploatering, kränkningar och utnyttjande genom rekrytering till kriminella nätverk via sociala medier och andra digitala forum. Det ska inte få hända. Därför agerar vi nu. 

Vi tillsätter därför en särskild utredare ska som ska föreslå hur barn bättre kan skyddas mot våld i digitala miljöer. Syftet är också att bättre stötta barn och deras föräldrar i att hantera risker samt konsekvenser av våld som skett i digitala miljöer.

Att barn utsätts för ett hänsynslöst våld i digitala miljöer måste få ett slut. Digitala medier möjliggör många former av våld och kränkningar mot barn och har länge betraktats som något annat än fysiska miljöer. Det är dags att betrakta digitala miljöer på samma sätt som fysiska miljöer, där samma rättigheter och samma regelverk för barn och vuxna görs gällande. 

Digitalt våld tar sig i uttryck i många former vilket medför en komplexitet. Vi anser därför att det krävs ett helhetsgrepp om frågan, som inkluderar relevanta aktörer på olika samhällsnivåer inom det offentliga men också den privata sektorn.

Vi är på rätt väg – men vi är inte framme 

Den moderatledda regeringen har under mandatperioden initierat många åtgärder som syftar till att skydda barn mot våld. Våld mot barn är en högt prioriterad fråga och därför sker arbete parallellt på flera olika fronter. Det är ett område som kräver ett omfattande förbättringsarbete och därför har regeringen initierat åtgärder både hos olika myndigheter men också inom utredningsväsendet.

Mer om utredningen om hur barn bättre kan skyddas mot våld på nätet

Uppdraget består av tre delar:

  • undersöka vilket ansvar som socialtjänst, skola, hälso- och sjukvård och berörda statliga myndigheter har för att barn ska skyddas från att utsättas för våld och skadligt och olämpligt innehåll i digitala miljöer samt analysera och vid behov föreslå hur dessa aktörer kan stärka skyddet av barn i sådana miljöer,
  • analysera förutsättningarna för ytterligare åtaganden för privata aktörer, t.ex. leverantörer av digitala plattformar, för att skydda barn från att utsättas för våld och skadligt och olämpligt innehåll i digitala miljöer, 
  • analysera och föreslå hur olika aktörer kan stärka barns och föräldrars förutsättningar och möjligheter att bedöma risker samt hantera konsekvenser för barn som har utsatts för våld eller skadligt och olämpligt innehåll i digitala miljöer, och vid behov lämna nödvändiga författningsförslag.

Mer från Moderaterna

Ring statsministern: Klassfråga att ha husdjur? 

Vad tycker Ulf Kristersson om aktiv dödshjälp? Bör elever få betyg i uppförande? Och har vanliga svenskar fortfarande råd att ha husdjur? I veckans avsnitt ställer lyssnarna några av de stora frågor som engagerar just nu. Vi pratar livets slutskede, skolans framtid och varför allt fler oroar sig för kostnaderna kring att ha hund. Dessutom svarar statsministern på frågor om myndigheter, kärlek, brandmän – och avslöjar vem som är den kändaste personen hans hund Winston har träffat.

Ska aktiv dödshjälp tillåtas i Sverige? Läkaren Rolf Ahlzen ringer statsminister Ulf Kristersson för ett respektfullt och tänkvärt samtal om en av de svåraste frågorna i svensk politik. Dessutom undrar Johanna Lind Bagge om det håller på att bli en klassfråga att ha hund när veterinärkostnaderna skenar. Och gymnasieeleven Milosz Wojcik utmanar statsministern om Moderaternas förslag om betyg i ordning och uppförande. Har barn i Sverige rätt att vara kära i vem de vill? Varför finns det så många myndigheter? Och hur väluppfostrad är egentligen Ulf Kristerssons hund Winston?

Lyssna och dela du också.

Har du en egen fråga till statsministern? Ring 08-503 54 000 eller mejla [email protected]

Podden Ring statsministern är ett sätt för vem som helst i hela Sverige att få direktkontakt med Sveriges statsminister, att ställa frågor, komma med idéer och dela erfarenheter – och för alla andra att lyssna på samtalet.

Syftet är att skapa ett utrymme för goda samtal med Sveriges statsminister – genuina, nyfikna och raka samtal om människors verklighet.

Medverkande väljs ut av en extern redaktör och producent och samtalen sänds i ett nytt avsnitt varje vecka.

Avsnittet finns i både ljud- och videoformat där poddar finns.

Ring statsministern

Vi stärker seniorers trygghet och säkerhet

Du förtjänar en trygg äldreomsorg där du har rätt att göra dina egna val och att du känner dig säker med personalen du släpper in i ditt eget hem. 

Den moderatledda regeringen går vidare med ett trygghetspaket för äldre: En trygghetsutredning, rätten att välja, och välja bort, personal i äldreomsorgen, och en stödlinje för äldre som utsatts för våld, våldtäkt och vanvård. 

Känner du dig som kvinna otrygg med att bli duschad av en manlig vårdare ska du inte behöva utsättas för det. 

Få saker är så avskyvärda som när personal i äldreomsorgen – de som ska ta hand om och ska finnas där som stöd – våldtar, misshandlar och vanvårdar äldre. Så ska det inte vara i ett land som Sverige.

Vi höjer kraven för att få jobba i äldreomsorgen

Vi är på rätt väg – men vi är inte framme. Steg för steg höjer vi kraven för att få jobba i äldreomsorgen. Det handlar om kompetenshöjningar, språkkrav, och om ordentliga bakgrundskontroller av personalen. För det är ingen mänsklig rättighet att jobba i äldreomsorgen, men det är seniorers rätt att kunna känna sig trygga och säkra med personalen som de släpper in i sitt eget hem.

Från 1 mars i år har kommunerna fått ett tydligt lagstöd att kunna kräva utdrag ur misstanke- och belastningsregistret inför en anställning i äldreomsorgen. Vi vill gå ännu längre. Vi vill att det ska bli obligatoriskt, och vi vill att det ska kunna göras under en pågående anställning. Äldres trygghet är inte fritt valt arbete.

Har du råd med en rödgrön regering?

Vallöften från Moderaterna

Har du råd med en rödgrön regering?

En rödgrön regering betyder högre skatt och dyrare drivmedel. För en vanlig familj handlar det om 4 400 kronor mer i skatt varje månad – plus bränslepriser som kan chockhöjas med tio kronor litern. Har du råd med en rödgrön regering?

Vi tycker att svenska folket förtjänar att veta vilka alternativ som står mot varandra. Om ingen annan tänker berätta det så måste vi göra det.

Hårt arbetande människor behöver förstå att om det hade varit val i dag hade vi fått den mest vänsterlutande regeringen på flera decennier. För att det inte ska ske kommer det att krävas hårt jobb från oss och vi kommer jobba dag och natt för att förhindra att det sker.

Skulle Magdalena Andersson få bilda regeringen tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle det bli ett dråpslag för både svensk ekonomi, och för vanliga familjers ekonomi.

Det största hotet mot svensk ekonomi är inte Donald Trumps tullar eller kriget mot Iran – det största hotet är den skattechock som skulle drabba helt vanliga familjer om vänsteroppositionen skulle vinna valet.

Vänsterpartiets fastighetsskatt

Det svenska folket måste fråga sig är om de har råd med en återinförd fastighetsskatt, ny bolåneskatt och chockhöjda bensinpriser. Har du råd med Nooshi Dadgostar som finansminister och Daniel Helldén som justitieminister? 

När vi går igenom alla olika löften som ställts ut av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet så omfattar de minst 109 miljarder kronor. De har samtidigt gemensam finansiering genom höjda skatter på nästan 21 miljarder kronor. De saknar alltså 88,5 miljarder kronor i finansiering för att kunna uppfylla de löften de har ställt ut. Hur ska de betala för detta?

Svaret är enkelt. Det är helt vanligt folk som skulle få betala för detta. Strävsamma människor som du som jobbar, bidrar, sliter med vardagspusslet och tar ansvar. Det är du som kommer få mindre tillbaka. Det är inte rätt. 

Har du råd med en rödgrön regering?

Om den rödgröna oredan höjer skatten så motsvarar 88,5 miljarder kronor en skattehöjning för en vanlig familj på ungefär 3 600 kronor per månad.

3 600 kronor mindre kvar i din plånbok. Varje månad. 

Eller så motsvarar det att alla som tjänar över 38 300 kronor ska börja betala statlig inkomstskatt – Sju av tio sjuksköterskor och varannan lärare ska få behålla betydligt mindre av sina hårt intjänade pengar. Vi tycker inte att det är rätt. Vad tycker du?

Dessutom vet vi att en del av deras finansiering består av den bolåneskatt som både bankerna och Damberg (S) sagt kommer vältras över på bolånekunderna. Det skulle ge 800 kronor i ökade räntor för en familj med fyra miljoner kronor i lån. Varje månad.

Vi står inför ett vägval

Hårt arbetande svenskar förtjänar ett tack. Ett tack för att vi tillsammans har bekämpat inflationen, ni fick stå tillbaka under höginflationsåren. Ni förtjänar inte skattehöjningar nu. Ni förtjänar att behålla mer pengar i plånboken. Det kommer vi att lova er och det löftet kommer vi att hålla.