Nytt vallöfte: Sänkt skatt för föräldrar som jobbar

Under talet i Almedalen presenterade Moderaterna ett nytt vallöfte: Om vi vinner valet kommer vi sänka skatten för alla föräldrar som jobbar – det kommer ge 5 000 kronor mer i plånboken i månaden för en vanlig barnfamilj.
– Vi går alltså till val på att fortsätta förbättra vardagen för hårt arbetande svenskar, säger Ulf Kristersson.

Ansträngning ska alltid löna sig. Det är ett av Moderaternas tre viktigaste löften till svenska folket inför valet 2026. Genom att ytterligare stärka drivkrafterna för arbete ser vi till att fler barn får se sina föräldrar gå till jobbet. 

Nästa mandatperiod vill vi sänka skatten för alla som arbetar eller har arbetat med upp till 1 000 kronor i månaden. Vi vill även sänka skatten för seniorer som arbetar efter pensionsåldern och göra kollektivtrafikkort till skattefri förmån så att det ska bli billigare att pendla till jobbet. Moderaterna kommer se till att en vanlig barnfamilj får ytterligare 5 000 kronor mer i månaden nästa mandatperiod. 

Nu går Moderaterna fram med ytterligare en del i vårt ekonomiska vallöfte till svenska folket: sänkt skatt för föräldrar. I ett första steg ska en utredning ska ta fram förslag på hur ett jobbskatteavdrag för föräldrar kan utformas. En liknande reform har redan genomförts i Finland där föräldrar får ett jobbskatteavdrag på 105 euro per barn under 18 år. Ensamstående föräldrar kan få dubbelt jobbskatteavdrag. Genom ett liknande avdrag i Sverige kan vi se till att fler föräldrar har råd att spara ihop till ett hus eller lägga undan pengar till barnens framtid.  

Sammanfattning av moderaternas vallöfte:

  • Moderaterna vill införa sänkt skatt på arbete för föräldrar.
  • Syftet är att fler föräldrar ska ha råd att spara ihop till ett hus och känna ekonomisk trygghet. Samtidigt som det skulle bidra till en stärkt arbetslinjen och minskat bidragsberoende.
  • Förslaget är en del av Moderaternas vallöfte om att en vanlig familj ska få ytterligare 5 000 kronor mer i månaden nästa mandatperiod. 

Ulf Kristerssons tal i Almedalen 2026

Moderaternas partiledare och Sveriges statsminister Ulf Kristersson talade på fredagen inför en fullsatt Almedalspark i Visby. Här kan du ta del av hans tal.

Fyra år går förbluffande fort. Det vet alla vi som har bläddrat bland gamla familjefoton i mobilen. Barn som nyss gick i förskolan, ska snart lämna grundskolan. Tonåringar som nyss bodde hemma, ska flytta till studentrum och lägenhet.

Livet går fort. Lite för fort, tycker vi nog som föräldrar. Fyra år går fort också i politiken. Men tänk så mycket man kan hinna med! Den dödliga gängkriminaliteten har pressats tillbaka. Reallönerna som rasade, stiger igen. I en orolig omvärld blir vi själva steg för steg allt säkrare, nu när hela Östersjön är omringad av våra allierade – och Sverige har ett mycket starkare försvar. Pensionsspararna har mer pengar på kontot – en stark vändning efter raset 2022.

Vi har skyddat Sveriges familjer från effekterna av krig i Mellanöstern – och i den bräckliga vapenvilan kan handelsvägarna öppnas igen. Även arbetslösheten minskar, och 100 000 fler har nu ett jobb att gå till. Mycket tack vare Sveriges alla framgångsrika små och stora företag. Och vi går från botten till toppen i den europeiska tillväxtligan. Vår statsskuld är lägre än nästan alla andras. Och den är lägre idag, än den var med den senaste rödgröna budgeten. Allt det här ger oss riktigt goda förutsättningar.

Flyktingkris. Pandemi. Inflationskris. Tredubblade räntor. Lågkonjunktur. Och gängbrottslighet. Sverige har gått igenom en hel del de senaste tio åren. Mitt budskap idag, är att det värsta nu är över. Tar vi vara på våra styrkor, så går Sverige mot en ljus framtid.

Nu söker vi mandat för fyra år till. Inte för att bara göra mer av det vi redan gör. Inte heller för att förvalta. Utan för att fortsätta fixa det som inte funkar. För att fortsätta göra Sverige bättre.

Jag vill att Sverige ska vara ett land där människor känner framtidstro. Där många både kan och vill köpa en bostad, starta ett företag, flytta, byta jobb, bilda familj.

Ett Sverige som är rikt. Ett Sverige som är rimligt. Ett Sverige som är rättvist.

Det är vår vision. Som ni hör: Inget orimligt. Inget utopiskt. Men fullt möjligt – om vi bestämmer oss för det. Ett rikt Sverige – om tio år ska vi vara det rikaste landet i hela EU igen. Vi ligger redan bättre till än de allra flesta, men vi måste ändå växla upp.

Sverige behöver en kraftfull politik för fler jobb, fler företag, mer innovation – som både ger mer välfärd och mer kvar i plånboken för vanliga familjer. Och för den uppgiften behövs Moderaterna.

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle aldrig klara det.

Ett rimligt Sverige – så att grundläggande sunt förnuft gäller i vårt land. För fyra år sedan sköts en trebarnspappa ihjäl på Delta Gym i Stockholm – av en 16-åring, som bara några veckor senare fick bli svensk medborgare. Nu är det slut med den sortens statligt daltande.

Men det är också slut med förmyndarpolitik, där meningslösa regler gjorde Sverige tråkigare och krångligare. Som att krögare behövde tillstånd om någon av gästerna fick för sig att börja dansa. Eller att man inte fick köpa med sig en flaska vin från en vingård, eller några öl från ett lokalt bryggeri. Och det nästan komiskt obegripliga, att man var tvungen att servera varm mat inomhus – för att få sälja kall öl utomhus.

Och jag lovar – det finns mer att göra för ett friare Sverige! Så nu tar vi tag i de övernitiska regler som gör det nästan omöjligt att bygga nära våra sjöar och vattendrag.

Ett rikt Sverige. Ett rimligt Sverige. Men också ett rättvist Sverige – ett land där ansträngning alltid lönar sig. Den som jobbar, sparar, tar ansvar för sig själv och för andra, följer lagen, betalar sin skatt och gör rätt för sig – hon ska veta, att staten står på hennes sida. Det är samhällskontraktet.

Så vill vi bygga Sverige – rikt, rimligt och rättvist. Jag vet att det här går, trots att världen är farlig och världsekonomin skakig. Trots alla tullar och handelskrig. Trots att Rysslands krig mot Ukraina nu är andravärldskrigslångt. Trots att Europas framtid står och väger. Hur det här kriget slutar, kommer avgöra säkerheten i vår del av världen för minst en generation framåt.

Vår vision för Sverige är möjlig. Om vi själva gör allt rätt här hemma. Nu är inte tid för politiska vänsterexperiment.

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson går till val på att svenska folket har dåligt minne. Men vi minns hur det gick när de styrde: Och den gången var det bara Miljöpartiet som Socialdemokraterna behövde.

Nu räcker inte det – för nu skulle även Vänsterpartiet behövas i en rödgrön regering. Det här vet Magdalena Andersson, men hon låtsas att de skulle bli Socialdemokraternas dörrmattor.

Hon säger att hon vill behålla vår strama migrationspolitik – men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som vill öka asylinvandringen igen.

Hon säger att hon vill hålla fast vid den nya svenska säkerhetspolitiken – men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som är emot hela Nato-medlemskapet.

Hon säger att hon vill fortsätta kampen mot de kriminella gängen, men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som är emot vår kursomläggning i kriminalpolitiken. De vill inte ens utvisa grovt kriminella utlänningar som begår våldtäkt i Sverige.

Och den här är allra bäst: hon säger att hon vill fortsätta bygga ny kärnkraft – tillsammans med miljöpartiets Daniel Helldén.

Jo, tjena.

Socialdemokraterna försöker nu gaslighta svenska folket till att tro att Nooshi Dadgostar och Daniel Helldén inte alls skulle sitta i en rödgrön regering. Men alla vet att dörrmattornas tid är förbi. Det tror jag att Vänsterpartiet och Miljöpartiet håller med om.

Med dem kommer också en lång lista på nya och höjda skatter. Höjd skatt på ISK för människor som sparar till en kontantinsats för sin första lägenhet. Höjd skatt på diesel och bensin för de som är beroende av bilen för att klara sitt livspussel. Återinförd fastighetsskatt för landets villaägare. En helt ny bolåneskatt för alla som har lån på sin egen bostad. Det rödgröna laget är ett skattehöjarlag. Terrorromantiken och antisemitismen – den får man på köpet.

Det är så här regeringsalternativen ser ut på riktigt. Och därför är frågan: Vågar du verkligen ta så stora risker med vårt land? Med ekonomin, med säkerheten och med tryggheten? Har Sverige verkligen råd med en regering där Miljöpartiet och Vänsterpartiet har veto mot allt? Har du och din familj råd med den mest vänsterradikala regering som Sverige någonsin har haft?

På min sida i politiken har vi i handling visat att vi får saker gjorda. Även den som inte håller med om allt, vet att vi kan regera Sverige med fast hand och stadig kurs. I en farlig värld är det viktigt.

Inflationen är besegrad. Räntorna har kommit ner. När matmomsen halverades fick Sverige den största prissänkningen på mat på 30 år. Vi har sänkt skatten på arbete och pension. På bensin, diesel och el. På ISK-sparande. Och nu sänker vi avgifterna för förskola och fritids. Det här gör skillnad i vardagsekonomin.

En vanlig tvåbarnsfamilj får nu behålla 5 000 kronor mer varje månad. Och de som hade allra minst, har fått allra mest. Och tänk – det gick att bryta våldsvågen! Efter det rekordblodiga 2022 så har antalet dödliga skjutningar och sprängningar halverats. Första kvartalet i år hade de minskat med 75 procent. Medan dubbelt så många gängtoppar nu grips utomlands. Fler kriminella sitter inne och fler hederliga vågar vara ute.

Men det handlar inte om statistik. Det handlar om att barn har rätt att växa upp i ett land där man inte rånas på väg hem från skolan. Ett land där ungdomar inte går på klasskompisens begravning, efter den senaste skjutningen. Det handlar om att föräldrar ska slippa känna oro varenda gång de hör en siren. Det handlar om bostadsområden som befrias från kriminellas terror. Och – det handlar om att den brottsligheten aldrig ska få komma tillbaka igen. Det – är vad det handlar om.

Vi har också fått ordning på migrationen. Alla vet ju att asylinvandringen till Sverige var alldeles för hög. Nu har vi den lägsta sedan 1985. Det var inga enkla beslut – men de var nödvändiga. De som får avslag på sin ansökan och därför ska lämna landet, gör nu också det. Medan de som tvärtom har kommit hit och gjort allting rätt, får en ärlig chans att stanna och bli en del av Sverige.

Vi står på de skötsammas sida. Det är ansträngning som ska löna sig och brott som ska straffa sig. Därför har vi ändrat lagen, så att den som har kommit hit och begått brott, ska utvisas från Sverige. Det gäller framför allt de som våldtar och begår sexuella övergrepp. De som skjuter, rånar och hotar. De som utsätter sin familj för hedersbrott.

Vår idé är att skydda brottsoffren, inte skydda gärningsmännen. För många låter det här självklart – men kom ihåg att de till vänster har röstat nej.

Vi har stöttat välfärden genom tuffa år. De samlade resurserna till vård, skola och omsorg har aldrig varit så stora som nu – och vi ser till att de fortsätter öka. För välfärden ska finnas när du behöver den. Det är också en del av samhällskontraktet.

Färre äldre behöver vänta på ny höftled. Färre barn som mår dåligt behöver stå i kö för att få hjälp. Och medan vårdköerna har ökat i S-styrda Stockholm, så har de minskat i resten av landet. Det är ingen slump. För skillnaden mellan att SKAPA vårdköer och att KAPA vårdköer är precis som det låter – bara ett S. Även för välfärden spelar det roll vem som styr.

Under fyra år har vi bevisat att det går att ta tag i riktigt stora samhällsproblem. Att Sverige är ett land där vi kan ta oss samman, fatta beslut och få saker gjorda. Vi har kommit en bra bit på väg, men ta inte den utvecklingen för given. Nu gäller det att hålla kursen och samtidigt ta sikte på nästa stora uppgift: Vi är redo för fyra år till.

Efter de här årens intensiva städjobb går vi nu in i en ny fas för ett rikare, rimligare och rättvisare Sverige. Moderaterna kommer gå till val på en stor reform för alla Sveriges hårt arbetande barnfamiljer.

Vi kallar den reformen föräldraavdraget. Och det är en skattesänkning för småbarnsföräldrar som jobbar. Inget nytt bidrag. Inget krångel. Inget ökat beroende av stat och kommun. Utan lägre skatt på arbete för dem i Sverige som tar ansvar för både jobbet och familjen.

Föräldraavdraget är en viktig del av vår plan för att en barnfamilj under nästa mandatperiod ska få behålla ytterligare 5 000 kronor varje månad. Men det är inte bara en ekonomisk reform. Utan en framtidsreform. En reform som ökar den lilla friheten i vardagen, som att lite oftare kunna säga ja till barnen. Men som också ökar chansen att förverkliga riktigt stora livsdrömmar.

Vi går alltså till val på att fortsätta förbättra vardagen för hårt arbetande svenskar. För att lite fler ska ha råd att göra det man vill, inte bara göra det man måste. Den drömmen kan vara att köpa ett litet hus, som är lagom stort för en liten familj. Eller att köpa ett större hus för en familj, som vill bli större. Eller nya cyklar till barnen – när de är för stora, men cykeln är för liten. Eller så är drömmen att slippa stressen den 24:e varje månad.

Jag vet att många svenskar känner igen sig – man vill ha lite större marginal. Och just den marginalen är ofta skillnaden mellan oro och framtidstro.

Födelsetalen i Sverige är nu de lägsta sedan vi började mäta på 1700-talet. För oss som land blir det här ett problem – men det är redan ett problem för väldigt många enskilda människor. Förr i tiden var många rädda att få barn för tidigt eller att få barn som man inte kunde ta hand om.

Nu tror jag det är ett mycket större problem att många inte kan få de barn som de så länge har längtat efter. Och därför vill vi hjälpa ofrivilligt barnlösa med ytterligare tre betalda IVF-försök. Och dessutom rätt till syskonförsök.

Staten ska självklart inte lägga sig i människors privatliv – allra minst djupt personliga frågor om barn och familj. Men för mig är ett land där unga människor vill sätta barn till världen och bilda familj ett land med framtidstro.

Ett land där man med två vanliga jobb och två vanliga löner ska ha råd att köpa ett eget hus. Ett land där den sortens småhus, som många familjer vill bo i, också verkligen byggs. Eller – som vi gärna säger i det blågula laget: Ett land där medelklassdrömmen om villa, Volvo och vovve faktiskt kan förverkligas.

För 20 år sedan gick vi i Moderaterna till val på jobbskatteavdraget. De rödgröna var såklart emot. Nu tar vi nästa steg, med det nya föräldraavdraget. De kommer garanterat vara emot det också. Alla partier säger att de vill stötta barnfamiljerna. Men frågan handlar om rättvisa.

De rödgröna vill höja skatterna för att kunna höja bidragen. Vi vill tvärtom sänka skatten för dem som arbetar och gör rätt för sig. Och när de rödgröna nu vill höja bidragen för de som inte jobbar, så inför vi ett bidragstak så att det alltid lönar sig bättre att jobba, än att leva på bidrag. Kan man jobba, ska man jobba.

Det är den gamla bidragslinjen som har skapat det nya klassamhället, där tiotusentals människor lever i socialt utanförskap. Utan jobb, utan svenska språket, utan svensk gemenskap. Där barn växer upp, men aldrig ser sina föräldrar gå till jobbet. Det är orimligt, men det är också orättvist mot alla som verkligen jobbar och anstränger sig.

Sjuksköterskan som tar ett extra helgpass ska få ett tack – inte en straffskatt. Polisen som jobbar natt för andras trygghet, ska kunna åka på semester – inte åka på högre skatt. Egenföretagaren som öppnar affären tidigt och stänger den sent ska mötas av respekt – inte av byråkrati eller snatteri. Småbarnsföräldrar som pusslar med jobb, hämtning, lämning, föräldramöten och läxläsning ska få behålla mer av sin egen lön. Inte få allt mindre – och dessutom dyrare bolån.

De allra flesta svenskar har inte stora marginaler. Utan räknar på räntan, räknar på elen, räknar på maten och på barnens vinterjackor. Det är därför som vardagsekonomin gör det här valet så tydligt.

På ena sidan en stabil blågul majoritetsregering som håller kursen och fortsätter framåt för ett bättre Sverige.

På andra sidan ett rödgrönt regeringsalternativ, som skulle göra Sverige både fattigare och farligare igen.

Ytterst handlar det här om värderingar. Om att hårt arbete ska uppskattas, inte beskattas. Om att ansträngning ska löna sig och brott ska straffa sig.

Och att de värderingarna är värda att försvara. I ord – men också i konkreta politiska beslut. Det är därför Moderaterna går till val för fyra år till – för det som Sverige kan bli.

Fyra år till för att göra Sverige rikt.

Fyra år till för att göra Sverige rimligt.

Fyra år till för att göra Sverige rättvist.

Den resan har bara börjat.

Sverige förtjänar fyra år till.

Beslut: Vi bygger ny kärnkraft vid Ringhals

Idag ingick den moderatledda regeringen, Vattenfall och Industrikraft en överenskommelse om hur de nya rektorerna som ska byggas vid Ringhals ska finansieras. Det är ett avgörande steg på vägen mot ett mer stabilt elsystem i södra Sverige.
– Det här är ett historiskt beslut, säger statsminister Ulf Kristersson vid en presskonferens i Visby under Almedalsveckan.

Det ska inte knyta sig i magen när man öppnar elräkningen. Därför är dagens nyhet ett avgörande steg på vägen mot ett mer stabilt elsystem i Sverige. Regeringen har beslutat om att staten blir delägare i Videberg Kraft som planerar att bygga kärnkraftsreaktorer vid Ringhals. Aktieägaravtal ingås mellan staten, Vattenfall och Industrikraft gällande förvaltningen av bolaget. Statens ägarandel blir 60 procent, medan Vattenfall och Industrikraft kommer att äga 20 procent vardera. 
Förra veckan kom dessutom nya siffror som visar att utsläppen i Sverige bedöms ha minskat efter fyra år med det blågula laget. Nu ökar vi takten med ny kärnkraft som ger mer ren el till svenska företag och familjer. Sveriges hårt arbetande människor ska kunna lita på att det finns ren och stabil el dygnet runt. Året om.

Nu utreder vi Socialdemokraterna efter Botkyrka-skandalen

Den organiserade brottsligheten äter sig in i samhällets alla delar – även i politiken. Trots de allvarliga avslöjandena i Botkyrka, där ABF-fritidsgårdar användes som en rekryteringsplattform för gängkriminalitet, har Socialdemokraterna inte agerat tillräckligt. Därför tillsätter vi nu en infiltrationskommission.

Bakgrunden är bland annat de uppmärksammade händelserna i Botkyrka där Sverige Radio nyligen rapporterat om att det går att koppla ytterligare en gängkriminell till stridigheterna inom Socialdemokraterna i Botkyrka 2023, då kommunstyrelsens ordförande (S) avsattes av sitt eget parti. Nya uppgifter har åter väckt frågor om gängkriminellas påverkan på det politiska beslutsfattandet. Vi menar att Socialdemokraterna inte har tagit frågan på tillräckligt stort allvar.

– När det finns misstankar om att kriminella försöker påverka politiska beslut måste vi ta reda på vad som har hänt. Demokratin får aldrig ge vika för organiserad brottslighet, säger justitieminister Gunnar Strömmer.

Kommissionen ska bland annat granska Botkyrka-fallet och andra liknande händelser. Den ska också kartlägga hur partier arbetar när det finns misstankar om kopplingar till organiserad brottslighet bland förtroendevalda.

Under de senaste åren har flera rapporter visat att kriminella nätverk försöker påverka både politiken och offentliga verksamheter. Moderaterna pekar på att organiserad brottslighet inte bara drabbar enskilda människor utan också hotar demokratin.

Regeringen har redan genomfört flera åtgärder mot infiltration och otillåten påverkan. Men vi anser att mer behöver göras.

Målet med den nya kommissionen är att ta fram förslag som stärker motståndskraften mot organiserad brottslighet och skyddar det demokratiska beslutsfattandet.

Vad handlar Botkyrka-skandalen om?

2023 avsattes Socialdemokraternas kommunstyrelseordförande Ebba Östlin i Botkyrka efter en intern maktstrid. Bakgrunden var att hon sagt upp kommunens avtal med ABF om driften av fritidsgårdar efter larm om kopplingar mellan verksamheten och kriminella miljöer.

Enligt granskningar från Sveriges Radios Kaliber deltog personer med kopplingar till gängkriminalitet i den interna S-process som ledde till att Östlin röstades bort. Flera av dessa hade nyligen blivit medlemmar i partiet tillsammans med släktingar och anhöriga.

Granskningen visade även att ABF:s fritidsgårdar under en period haft omfattande problem med kriminell påverkan, där gängkriminella vistades i lokalerna och personer med kopplingar till grov brottslighet hade roller inom verksamheten.

Ebba Östlin utsattes under processen för hot och behövde periodvis polisskydd. Moderaterna anser att Socialdemokraternas partiledning inte har agerat tillräckligt kraftfullt trots varningssignaler om kriminell infiltration i lokalpolitiken.

Ring statsministern: 18-åringar på Systembolaget och gäller halva priset på all kollektivtrafik?

Ska 18-åringar få handla på Systembolaget om Moderaterna vinner valet? Varför fick även höginkomsttagare elstöd? Och är det dags att höja statusen för arbetaryrken? Senaste avsnittet av Ring statsministern är här!

I veckans avsnitt av podden diskuterar vi också hur fler unga kan lockas till arbete inom äldreomsorgen och varför elstödet utformades som det gjorde. Dessutom svarar statsministern på lyssnarfrågor om kollektivtrafikpriser, utvisningar av tonåringar och en mer oväntad fråga om hur många öl han kan dricka utan att somna. Vi reder även ut vad som gäller för åldersgränsen på Systembolaget.

Lyssna och dela du också.

Har du en egen fråga till statsministern? Ring 08-503 54 000 eller mejla [email protected]

Podden Ring statsministern är ett sätt för vem som helst i hela Sverige att få direktkontakt med Sveriges statsminister, att ställa frågor, komma med idéer och dela erfarenheter – och för alla andra att lyssna på samtalet.

Syftet är att skapa ett utrymme för goda samtal med Sveriges statsminister – genuina, nyfikna och raka samtal om människors verklighet.

Medverkande väljs ut av en extern redaktör och producent och samtalen sänds i ett nytt avsnitt varje vecka.

Avsnittet finns i både ljud- och videoformat där poddar finns.

Ansträngning ska löna sig – brott ska straffa sig

Idag presenterar Moderaternas partiledare och Sveriges statsminister Ulf Kristersson, tillsammans med finansminister Elisabeth Svantesson och justitieminister Gunnar Strömmer, Moderaternas inriktning framåt – vi vill bygga ett rättvisare Sverige där ansträngning lönar sig och brott straffar sig.

Som ni vet tog vi över ett land med flera parallella kriser. Sedan dess har vi fått saker gjorda. Vi har kommit långt, men vi är inte framme. Vi vill bygga ett rättvisare Sverige – där det lönar sig att göra det lilla extra och att anstränga sig, och där det straffas att begå brott.

Under våra fyra år med en moderatledd regering har vi bland annat:

Bekämpat inflationen och sett till att en vanlig familj får behålla 5 000 kronor mer i månaden.

Halverat det dödliga gängvåldet.

• Fått den lägsta asylinvandringen på 40 år – så att vi kan få ordning på integrationen.

Stärkt barns rättigheter och prioriterat välfärden.Vi kommer framåt också se till att resurserna till välfärden ökar varje år. Vi kommer särskilt fokusera på att korta vårdköerna.

• Tagit viktiga steg mot ny kärnkraft.

I grund och botten handlar det om vilket Sverige vi vill att våra barn och barnbarn ska växa upp i. Ett tryggare Sverige, ett Sverige med framtidstro. Där två vanliga löner räcker för att köpa ett hus. Där tjejer och killar kan röra sig tryggt hem på kvällen. Där mäns våld mot kvinnor bekämpas med samma kraft som gängkriminaliteten.

Mer kvar i plånboken – mer till familj och fritid

Vårt främsta ekonomiska löfte till svenska folket är 5 000 kronor mer i månaden för en vanlig barnfamilj.

Vi har redan presenterat delar av hur detta ska uppnås – bland annat slopad förmånsbeskattning av kollektivtrafikkort. Det kan ge en familj upp till 2 500 kronor mer i månaden. Dessutom har vi presenterat ett vallöfte om att skattebefria de första 500 000 kronorna i ISK-sparande.

Moderaterna går till val på att förstärka jobbskatteavdraget med upp till 1 000 kronor per månad. Det innebär att en familj där båda föräldrarna arbetar kan få upp till 2 000 kronor mer varje månad.

Vi vill också införa ett nytt jobbavdrag som innebär att arbetsrelaterade pensionsinkomster beskattas lägre samt förstärka jobbskatteavdraget för seniorer som arbetar.

Brottslingar ska sitta inne så att du kan vara ute

Vi har kommit långt i arbetet med att pressa tillbaka den grova brottsligheten. Men resan behöver fortsätta. Det dödliga gängvåldet har mer än halverats, men hälften återstår.

Parallellt vill vi ta oss an nästa stora trygghetshot: mäns våld mot kvinnor. Vi vill att mäns våld mot kvinnor ska straffas hårdare – med samma kraft som gängkriminalitet. Därför vill vi att möjligheten att dubblera straffen för vissa brott i nära relationer, särskilt grov kvinnofridskränkning, ska utredas.

– Det handlar om rättvisa, upprättelse och sätta brottsoffret först. När dessa farliga män låses in innebär det att de under dubbelt så lång tid förhindras att ge sig på nya brottsoffer. Samtidigt är det viktigt att samhällets reaktion återspeglar brottens allvar, säger partiledare Ulf Kristersson.

Vi vill också utreda om det kan bli lättare att dömas för grov kvinnofridskränkning. I dagens lagstiftning krävs att mannen upprepade gånger – minst tre gånger – har begått övergrepp mot en kvinna som han har eller har haft en nära relation med. Vi vill också se över om brottet ska kunna omfatta fall där det finns fler offer.

– Mäns våld mot kvinnor är det vanligaste formen av partnervåld. Att synliggöra det är också en viktig del i att bekämpa den här allvarliga brottsligheten, säger Ulf Kristersson.

Alternativet är höjda skatter

En socialdemokratiskt ledd regering skulle höja skatten för en vanlig familj med 4 400 kronor per månad – det är i alla fall vad som krävs för att täcka finansieringsgapet i deras budget. Dessutom går de till val på en politik som skulle vara mycket skadlig för svensk ekonomi och undergräva arbetslinjen. Senast Socialdemokraterna styrde höjdes eller infördes 46 skatter.

Den här gången föreslår de rödgröna:

• Höjd skatt på arbete.

• Ny skatt på bolån.

• Höjd skatt på sparande.

• Höjda skatter på drivmedel.

• Fastighetsskatt.

De rödgröna står fortsatt bakom det transportmål som endast kan nås genom att höja bränslepriserna med uppemot 10 kronor per liter.

Valet i september blir en folkomröstning om höjda skatter. Om vi ska fortsätta framåt och bygga ett tryggare och rättvisare Sverige, eller gå tillbaka till den politik som satte vårt land i stora problem.

Vallöfte: Sänkt skatt för alla som arbetar och har arbetat

Ansträngning ska löna sig i Sverige. Moderaternas nya vallöfte är därför att sänka skatten för alla som arbetar och har arbetat med upp till 1 000 kronor i månaden. Det är rättvist att den som anstränger sig får behålla mer av sin egen lön.

Du som går till jobbet, tar ansvar och bygger Sverige starkare ska få behålla mer av dina egna pengar. Arbete ska alltid löna sig bättre än bidrag. Därför vill vi sänka skatten för alla som arbetar. Vi föreslår också ett helt nytt jobbat-avdrag, riktat till dem som ägnat ett helt yrkesliv åt att bygga Sverige.

Pension som tjänats in genom arbete ska beskattas lägre än inkomster som inte är ett resultat av arbete. Det är egentligen självklart: om du har arbetat och betalat skatt i fyrtio år borde skatten på pensionen se annorlunda ut än för någon som aldrig gjort det.

Därutöver vill vi stärka ekonomin för seniorer som väljer att fortsätta arbeta efter pensionsåldern. Erfarenhet och engagemang ska löna sig hela vägen, och arbetsmarknaden ska vara öppen för den som vill och kan bidra mer.

Arbetslinjen ska gälla från första jobbdagen till den sista pensionskronan. Valet 2026 handlar i grunden om just detta: om vi ska fortsätta på en väg där ansträngning lönar sig, eller ta en kraftig vänstersväng där skatterna höjs och drivkrafterna naggas i kanten.

Upp till 1 000 kronor mer i månaden

Moderaternas vallöfte:

  • Alla som arbetar får upp till 1 000 kronor mer i plånboken varje månad genom sänkt skatt på arbete.
  • Pension som tjänats in genom arbete ska beskattas lägre genom ett nytt skatteavdrag.
  • Personer som fortsätter arbeta efter pensionsåldern får en extra skattesänkning.

Förslagen är en del av Moderaternas vallöfte om att en vanlig familj ska få ytterligare 5 000 kronor mer i månaden under nästa mandatperiod.

I valet står arbetslinjen mot bidragslinjen. Ulf Kristerssons skattesänkningar mot Magdalena Anderssons skattehöjningar.

Så frågan är: Har du råd med en rödgrön regering – eller ska vi fortsätta framåt mot ett Sverige där ansträngning lönar sig och brott straffar sig?

Vänstersidan vill chockhöja bränslepriset med tio kronor per liter

Uppemot tio kronor mer per liter när du tankar bilen. Det kan bli priset för vänstersidans klimatpolitik. För den som måste ta bilen till jobbet, driva företag eller få vardagen att gå ihop riskerar det att bli en hård smäll mot plånboken.

De flesta svenskar vill bidra till klimatomställningen. Då måste det vara enkelt och rättvist att göra klimatsmarta val. Den moderatledda regeringens klimatpolitik handlar därför om att elektrifiera Sverige och göra det lättare att välja fossilfritt – inte om kraftigt höjda bränslepriser.

Risk för chockhöjningar på skatt och bränslepriser

Socialdemokraterna har som valstrategi att inte berätta om effekterna av sin politik. Det gäller hur de vill öka kostnaderna kraftigt för alla som behöver bilen. Det gäller också de skattehöjningar de kommer att behöva genomföra för att täcka sitt budgethål på 50 miljarder kronor och finansiera bland annat ökad invandring, ökat bistånd och slopat karensavdrag. Magdalena Andersson kommer dessutom att behöva ge inflytande till dem hon vill regera med – Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Centerpartiet.

Med hjälp av Riksdagens utredningstjänst har vi räknat på vänstersidans politik. Beräkningarna visar att deras politik riskerar att chockhöja bränslepriserna med uppemot tio kronor per liter för att nå deras uppsatta mål om 70 procents utsläppsminskning från transportsektorn till 2030.

För att nå målen skulle reduktionsplikten för diesel behöva höjas från dagens 10 procent till 60 procent. Det innebär att betydligt mer biodrivmedel måste blandas in i bränslet. Problemet är att det gör drivmedlet dyrare. Beräkningarna visar att bränslepriset skulle kunna stiga med mellan 5 och nästan 10 kronor per liter – eller mer.

Vi gör det i stället billigare att tanka

För den som kör till jobbet, driver företag, arbetar inom jord- eller skogsbruk eller bor på landsbygden skulle det innebära en hård smäll mot plånboken. Många människor är beroende av bilen varje dag och har inget alternativ.

Moderaterna står på hårt arbetande människors sida. Därför sänker vi skatten på bensin och diesel med ytterligare tre kronor per liter från den 1 juli till den 30 november.

I höst står vi inför ett vägval: att göra en kraftig vänstersväng eller att fortsätta framåt mot ett rättvisare Sverige, där ansträngning lönar sig, brott straffar sig, du får behålla mer av din egen lön och samhället fungerar när du och dina nära behöver stöd. Med den rödgröna oredan skulle drivmedelspriserna öka dramatiskt, skatterna höjas, vanliga familjer få mindre pengar kvar i plånboken och Sverige stå sämre rustat att möta en energikris.

Har du råd med en rödgrön oreda i höst?

Ring statsministern: Hur firas Midsommar? Vem tar hand om barnen om båda rycker in i krig?

Hur tryggt är Moderaternas samarbete med Sverigedemokraterna för svenska judar? Bör två kvinnor kunna få barn tillsammans genom den så kallade ROPA-metoden? Och vad händer med barnen om båda föräldrarna kallas in i krig? I veckans avsnitt tar vi oss an några av de frågor som väcker starkast känslor just nu. 

I senaste avsnittet av Ring statsministern pratar vi om oro för antisemitism, familjebildning och samhällets ansvar i kris och konflikt. Dessutom svarar statsministern på lyssnarfrågor om dubbeldagar, billigare Gotlandstrafik, bostadspriser och förändringarna i högkostnadsskyddet. Ulf berättar också om sina midsommartraditioner, sitt första sommarjobb och vad han helst tar med sig till midsommarbordet.

Lyssna och dela du också.

Har du en egen fråga till statsministern? Ring 08-503 54 000 eller mejla [email protected]

Podden Ring statsministern är ett sätt för vem som helst i hela Sverige att få direktkontakt med Sveriges statsminister, att ställa frågor, komma med idéer och dela erfarenheter – och för alla andra att lyssna på samtalet.

Syftet är att skapa ett utrymme för goda samtal med Sveriges statsminister – genuina, nyfikna och raka samtal om människors verklighet.

Medverkande väljs ut av en extern redaktör och producent och samtalen sänds i ett nytt avsnitt varje vecka.

Avsnittet finns i både ljud- och videoformat där poddar finns.

Vallöfte: Sänkt skatt på sparande

Moderaterna vill att ansträngning ska löna sig och därför ska hårt arbetande svenskar få behålla mer av sina surt förvärvade sparpengar än vad som är fallet idag. Därför lovar vi att höja gränsen för skattefritt sparande på ISK till en halv miljon kronor.

Det är bara en växande ekonomi som kan bära framtidens välfärd och trygghet. För att nå dit behöver arbetslinjen stärkas och ansträngning löna sig. Just därför fokuserar vi Moderater på att stärka ekonomin och göra vardagen enklare för alla de hårt arbetande svenskar som kämpar med att få ihop vardagspusslet och ha pengar kvar i slutet av månaden. Den här mandatperioden har en vanlig svensk barnfamilj fått 5 000 kronor mer i månaden genom lägre förskoleavgift och sänkta skatter på arbete, drivmedel, livsmedel och el. Det har mildrat de senaste tuffa åren även om många svenskar fortfarande har det ekonomiskt kämpigt.

En halv miljon skattefritt sparande på ISK

Även framåt vill vi fortsätta förenkla vardagen för alla de svenskar som sliter hårt och gör rätt för sig. Vi Moderater har redan presenterat vårt vallöfte att Sveriges hårt arbetande familjer ska få behålla ytterligare 5 000 kronor per månad. Nu presenterar vi förslaget att höja gränsen för skattefritt sparande på ISK från 300 000 till 500 000 kronor. För oss är det en självklarhet att den som arbetar hårt och sparar ska få behålla mer av sina sparpengar än vad som är fallet idag. Genom att öka det skattefria sparandet får fler människor möjlighet att bygga upp en buffert som ger både trygghet och frihet för individen.

En person som sparar 100 kronor i månaden under ett helt arbetsliv (40 år) får i slutändan ihop cirka 320 000 kronor med en genomsnittlig avkastning på 8 procent. Motsvarande belopp för ett sparande på 200 eller 500 kronor i månaden är cirka 640 000 respektive cirka 1 610 000 kronor. Ränta på ränta ger en exponentiell effekt på längre sikt och vi vill att fler svenskar ska få ta del av detta. Det här handlar inte om rika personers förmögenhetssparande utan om personer som sparar några hundralappar i månaden. Det är för dem som vi ökar den skattefria delen i ISK.

Att ISK har blivit en succé råder det inga tvivel om. Det har bidragit till att svenskar aktiesparar i betydligt högre grad än andra EU-länder. Detta tillgängliggör kapital vilket är viktigt i en tid när Europa behöver investera i innovation och forskning för att möta klimatförändringarna och det säkerhetspolitiska hotet. Sverige har därför blivit en förebild i EU-kommissionens arbete med att mobilisera kapital för att stärka unionens konkurrenskraft, där exempelvis Polen nu ska införa sin egen variant av ISK-konton.

Därför vill vi sänka skatten på sparande

  • Moderaterna vill att ansträngning ska löna sig och därför ska hårt arbetande svenskar få behålla mer av sina surt förvärvade sparpengar än vad som är fallet idag.
  • Sparande ska inte vara förunnat endast de rikaste i samhället utan även den som sparar någon hundralapp i månaden ska känna att deras sparande gör skillnad på sikt. Då är det rättvist att de första 500 000 kr som någon sparar är skattefria. 
  • Mot minskad skatt på sparande och 5000 kronor mer i plånboken varje månad står de rödgröna förslagen om omfattande skattehöjningar.
  • Under perioden 2014 – 2022 införde eller höjde S-regeringen 46 skatter. Nu planeras för skattehöjningar på arbete, sparande och bolån samtidigt som det finns risk för att bränslepriserna höjs med 10 kronor per liter och att en ny fastighetsskatt införs. Valet i september kommer bli en folkomröstning om skattehöjningar eller om ansträngning ska löna sig.

Så ska vi finansiera sänkt skatt på sparande

Det kommer att kosta ca 3,5 miljarder kronor per år och ska finansieras genom minskat skattebortfall på kapitalförsäkringar samt effektiviseringar och besparingar från Slöserikommissionen.

Fler vallöften från Moderaterna