6 apr 2019

Vi ska göra Sverige och Europa tryggare

I dag presenterade partisekreterare Gunnar Strömmer och Tomas Tobé, toppkandidat till Europaparlamentet, Moderaternas Europavalskampanj. Huvudbudskapet är att Moderaterna ska göra Sverige tryggare – genom att bekämpa den gränsöverskridande brottsligheten, ha koll på Europas gränser samt satsa på klimatsmart kärnkraft. Det behövs mer frihet, företagsamhet och framtidstro i Europa. Dessa frågor var även de bärande delarna i Tomas Tobés tal på Sverigemötet i Karlstad.

Ulf Kristersson höll också ett Europatal under Sverigemötets sista dag.

- Moderaternas motståndare är alltid samhällsproblemen. Och när problemen är gemensamma så är mer Europasamarbete lösningen. Därför ska vår valrörelse fokusera på sakfrågor och konkreta reformer. Genom insatser både här hemma och på Europanivå så kan vi göra Sverige tryggare, säger Gunnar Strömmer.

- Moderaterna ska vara den konstruktiva Europakraften. I valrörelsen kan vi moderater stå tryggt och stadigt. Inte enbart på grund av vårt historiska arv, utan för att vi ger raka besked om vad Europa behöver, säger Tomas Tobé.

- Vi ska hämta hem varenda röst. I Europavalet ska vi ta revansch tillsammans, avslutar Tomas Tobé.

Moderaternas Europavalskampanj

Vi gör Sverige tryggare

Gränsöverskridande brottslighet kräver ökat samarbete. Den europeiska polisbyrån Europol ska få mer resurser och befogenheter.

Hej då stöldligor

Den fria rörligheten ska inte gälla för kriminella. EU-medborgare som begår brott i Sverige ska utvisas och nekas återinresa.

Kärnkraft är klimatsmart

Vi vill dubbla EU:s satsningar på kärnkraft. Europa behöver mer klimatsmart el – i stället för smutsig kolkraft och rysk gas.

Koll på Europas gränser

Invandringen behöver bli mer kontrollerad och förutsägbar. Den yttre gränsen ska stärkas. Rätten till asyl ska prövas vid EU:s yttre gräns. Sverige kan inte ta ett för stort ansvar för invandringen till Europa.

Presentation från pressträffen.

Se Ulf Kristerssons och Tomas Tobés tal här.

Ulf Kristerssons tal i sin helhet.

Tomas Tobés tal i sin helhet.