12 september, 2021

Ulf Kristerssons sensommartal: Nu får vi ordning på Sverige!

I dag höll partiledare Ulf Kristersson sitt sensommartal i Strängnäs. Han sade att Sverige ska få en ny kurs, ny regering och ett nytt hopp. Sverige ska vara ett land med jämlikhet, fyllt av framåtanda och sammanhållning. I dag är det många som tvivlar. Sommaren blev den blodigaste i modern svensk historia. Arbetslösheten når rekordnivåer. Och Sverige missar klimatmålen. Så här kan vi bara inte ha det. Vi ska få ordning på Sverige.

Sammanfattning av talet:

Moderaterna tror verkligen på Sverige. Det lilla landet med de stora ambitionerna. Världens mest jämställda land, och världens mest innovativa. Nu skulle vi kunna bli landet med världens grönaste tillväxt. Istället är vi på väg att bli Europas otryggaste.

Två barn blir skjutna i Flemingsberg. En polisman dödas i Göteborg. En avrättningen i Skäggetorp i Linköping. En del säger att dödsskjutningarna nu är så vanliga, att de håller på att bli vardag. Men det finns ingen vardag i skjutningar. Det finns ingen vardag i att döda barn och poliser. Politiken måste nu göra precis allt för att stoppa våldet – annars har vi kapitulerat.

Moderaterna kommer aldrig tillåta att våldet normaliseras. Nästa kapitel i historien om Sverige får inte handla om hur våldet tog över. Nästa kapitel ska handla om hur vi krossade kriminaliteten, satte vårt land på en ny kurs och fick ordning på Sverige. Varje tid har sin fundamentala frihetsfråga. Kampen mot kriminalitet och för ordning och anständighet kommer bli en moderatledd regerings allra viktigaste uppgift.

Det grova våldet är det mest extrema uttrycket för den nya kriminaliteten. Men det handlar inte enbart om sprängningar och skjutningar. Vi ser hur vittnen skräms till tystnad, hämndaktioner riktas mot polisen. Barn som rånar andra barn, ibland mest för att filma och förnedra. Gränsen för vad människor i praktiken tvingas tolerera flyttas hela tiden, i gråzonen mellan det som är olagligt och det som formellt sett mest är olämpligt, obehagligt och rent hänsynslöst.

***

Brottsligheten är värst. Men även långtidsarbetslösheten slår rekord, utanförskapet fördjupas, barnfattigdom breder ut sig i Sveriges utsatta förorter. Så måste det inte alls vara. Hundratusentals människor som har invandrat till Sverige går till jobbet varje dag.

Samtidigt är mer än varannan vuxen invandrare beroende av bidrag för sin försörjning – 675 000 människor. Långtidsarbetslösheten närmar sig 200 000 personer, den högsta siffran i svensk historia.

Bidragen vill väl men leder fel. Det finns tusentals människor i Sverige som inte tjänar en enda krona på att gå från bidrag till jobb. En familj med två arbetslösa föräldrar och fyra barn får över 30 000 kronor i bidrag varje månad. Samtidigt behöver svenska företag arbetskraftsinvandring även till jobb som diskare och städare.

Den orimliga politiken gäller också klimatet och miljön. Sverige missar klimatmålen samtidigt som regeringen avsiktligt lägger ner kärnkraft och fattar beslut som ökar utsläppen.

Hur hamnade vi här?

***

Problemen är stora. Men Sverige har haft allvarliga bekymmer förut. Och vi har tagit oss samman förut. Vi kan få ordning på Sverige igen. Men då måste politiken fokusera på att lösa problemen. Det är Moderaternas stora uppgift och tydliga löfte till svenska folket.

***

Att få ordning på Sverige är en förutsättning för allt annat. Nästa kapitel i berättelsen om Sverige kommer inte handla om tolerans, jämställdhet eller banbrytande tekniska innovationer så länge vi har Europas grövsta kriminalitet och värsta utanförskap. Ett nytt kapitel om Sverige skrivs inte på några få år. Man måste vara långsiktig, systematisk och uthållig. Men arbetet måste börja nu:

1. Den första stora frågan är brottsligheten

Sverige har Europas grövsta kriminalitet, men också Europas svagaste lagstiftning. Då räcker det inte att justera i marginalen. Brottsligheten hotar inte bara enskilda människors trygghet utan också vår demokrati och rättsstat. Vi har i flera år krävt en grundlagsändring som direkt efter nästa val gör det straffbart att vara med i ett kriminellt gäng. Vi måste använda våra egna terrorlagar mot de kriminella gängen. Lagar som sedan länge finns i Danmark och Finland. Om det arbetet startade nu skulle det finnas tio skarpa lagförslag om bara ett år. Det regeringen inte har gjort på sju år kan vi göra på ett.

Gängmedlemmar ska punktmarkeras. Vi ska ta deras pengar, bilar och klockor. Vi ska avlyssna dem och göra hembesök. Inga barn ska tvingas växa upp i en grovt kriminell miljö, de ska omhändertas. Den som är medlem i ett gäng, men inte svensk medborgare, ska utvisas. Vi ska införa visitationszoner och dubbla straff för gängkriminella.

2. Den andra stora frågan är långtidsarbetslösheten

Moderaterna kommer driva en ekonomisk politik som bryter utanförskap och bidragsberoende. Moderaterna är partiet för alla som jobbar, alla som vill jobba och alla som har jobbat. Därför behövs ett bidragstak och lägre skatt på låga inkomster, så att det alltid lönar sig bättre att jobba än att leva på bidrag. Det handlar också om att den som är ny i Sverige ska lära sig svenska språket, bli anställningsbar, förstå samhället. Därför kommer vi införa språkkrav, och att man steg för steg får jobba sig in i välfärden. En ny borgerlig regering kommer strama upp invandringen, inte öka den. För annars kommer vi aldrig klara integrationen.

3. Den tredje stora frågan är hur Sverige ska bli världsledande i grön tillväxt

Det handlar om innovationer och teknikutveckling, elektrifiering och omställning till fossilfritt. Klimatförändringarna är ett hot mot mänskligheten. Nästan alla förstår allvaret och vill bidra till omställningen. Svenska företag investerar miljarder i hållbarhet. Teknikutvecklingen är snabb och vi kan göra stor nytta även internationellt. Näringslivet har blivit Sveriges nya miljörörelse. Men Socialdemokraterna och Miljöpartiet håller på att slarva bort det framtidshoppet. För regeringen missar år efter år Sveriges egna klimatmål.

***

Kriminaliteten, arbetslösheten och klimatet är tre områden där Sverige måste få en ny kurs. Tre frågor som både är akuta och långsiktiga. Mitt perspektiv är hela 20-talet: Ge oss förtroendet i valet om ett år, så kommer vi jobba dag och natt för att vända utvecklingen och få ordning på Sverige.

Det kommer bli svårt, men det är inte hopplöst. Det är inte omöjligt att samla Sverige till förändring – det är bara omöjligt för Socialdemokraterna. Ingenting blir bättre av att Stefan Löfven nu ersätts av en annan socialdemokrat. Det betyder bara mer av det som i sju år inte har fungerat.

***

Moderaterna vill sätta vårt land på ny kurs – för varje människas frihet. I Sverige ska det inte spela någon roll var i landet du är född – eller var i världen. Det är viktigare vart du är på väg, än varifrån du kommer.

Sverige ska vara ett land där var och en, och tillsammans med andra, kan bygga sin framtid. Frihet och ansvar. Två eviga värden. Låt oss försvara dem genom att lösa vår tids problem. Nu ska vi få ordning på Sverige!

Läs talet i sin helhet här:

Presentation från pressträffen om terrorlagstiftning mot gängen hittar du här:

PM om terrorlagstiftning mot gängen hittar du här:

Ta ställning och dela artikeln