Ulf Kristerssons tal i Almedalen 2026
Moderaternas partiledare och Sveriges statsminister Ulf Kristersson talade på fredagen inför en fullsatt Almedalspark i Visby. Här kan du ta del av hans tal.
Fyra år går förbluffande fort. Det vet alla vi som har bläddrat bland gamla familjefoton i mobilen. Barn som nyss gick i förskolan, ska snart lämna grundskolan. Tonåringar som nyss bodde hemma, ska flytta till studentrum och lägenhet.
Livet går fort. Lite för fort, tycker vi nog som föräldrar. Fyra år går fort också i politiken. Men tänk så mycket man kan hinna med! Den dödliga gängkriminaliteten har pressats tillbaka. Reallönerna som rasade, stiger igen. I en orolig omvärld blir vi själva steg för steg allt säkrare, nu när hela Östersjön är omringad av våra allierade – och Sverige har ett mycket starkare försvar. Pensionsspararna har mer pengar på kontot – en stark vändning efter raset 2022.
Vi har skyddat Sveriges familjer från effekterna av krig i Mellanöstern – och i den bräckliga vapenvilan kan handelsvägarna öppnas igen. Även arbetslösheten minskar, och 100 000 fler har nu ett jobb att gå till. Mycket tack vare Sveriges alla framgångsrika små och stora företag. Och vi går från botten till toppen i den europeiska tillväxtligan. Vår statsskuld är lägre än nästan alla andras. Och den är lägre idag, än den var med den senaste rödgröna budgeten. Allt det här ger oss riktigt goda förutsättningar.
Flyktingkris. Pandemi. Inflationskris. Tredubblade räntor. Lågkonjunktur. Och gängbrottslighet. Sverige har gått igenom en hel del de senaste tio åren. Mitt budskap idag, är att det värsta nu är över. Tar vi vara på våra styrkor, så går Sverige mot en ljus framtid.
Nu söker vi mandat för fyra år till. Inte för att bara göra mer av det vi redan gör. Inte heller för att förvalta. Utan för att fortsätta fixa det som inte funkar. För att fortsätta göra Sverige bättre.
Jag vill att Sverige ska vara ett land där människor känner framtidstro. Där många både kan och vill köpa en bostad, starta ett företag, flytta, byta jobb, bilda familj.
Ett Sverige som är rikt. Ett Sverige som är rimligt. Ett Sverige som är rättvist.
Det är vår vision. Som ni hör: Inget orimligt. Inget utopiskt. Men fullt möjligt – om vi bestämmer oss för det. Ett rikt Sverige – om tio år ska vi vara det rikaste landet i hela EU igen. Vi ligger redan bättre till än de allra flesta, men vi måste ändå växla upp.
Sverige behöver en kraftfull politik för fler jobb, fler företag, mer innovation – som både ger mer välfärd och mer kvar i plånboken för vanliga familjer. Och för den uppgiften behövs Moderaterna.
Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet skulle aldrig klara det.
Ett rimligt Sverige – så att grundläggande sunt förnuft gäller i vårt land. För fyra år sedan sköts en trebarnspappa ihjäl på Delta Gym i Stockholm – av en 16-åring, som bara några veckor senare fick bli svensk medborgare. Nu är det slut med den sortens statligt daltande.
Men det är också slut med förmyndarpolitik, där meningslösa regler gjorde Sverige tråkigare och krångligare. Som att krögare behövde tillstånd om någon av gästerna fick för sig att börja dansa. Eller att man inte fick köpa med sig en flaska vin från en vingård, eller några öl från ett lokalt bryggeri. Och det nästan komiskt obegripliga, att man var tvungen att servera varm mat inomhus – för att få sälja kall öl utomhus.
Och jag lovar – det finns mer att göra för ett friare Sverige! Så nu tar vi tag i de övernitiska regler som gör det nästan omöjligt att bygga nära våra sjöar och vattendrag.
Ett rikt Sverige. Ett rimligt Sverige. Men också ett rättvist Sverige – ett land där ansträngning alltid lönar sig. Den som jobbar, sparar, tar ansvar för sig själv och för andra, följer lagen, betalar sin skatt och gör rätt för sig – hon ska veta, att staten står på hennes sida. Det är samhällskontraktet.
Så vill vi bygga Sverige – rikt, rimligt och rättvist. Jag vet att det här går, trots att världen är farlig och världsekonomin skakig. Trots alla tullar och handelskrig. Trots att Rysslands krig mot Ukraina nu är andravärldskrigslångt. Trots att Europas framtid står och väger. Hur det här kriget slutar, kommer avgöra säkerheten i vår del av världen för minst en generation framåt.
Vår vision för Sverige är möjlig. Om vi själva gör allt rätt här hemma. Nu är inte tid för politiska vänsterexperiment.
Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson går till val på att svenska folket har dåligt minne. Men vi minns hur det gick när de styrde: Och den gången var det bara Miljöpartiet som Socialdemokraterna behövde.
Nu räcker inte det – för nu skulle även Vänsterpartiet behövas i en rödgrön regering. Det här vet Magdalena Andersson, men hon låtsas att de skulle bli Socialdemokraternas dörrmattor.
Hon säger att hon vill behålla vår strama migrationspolitik – men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som vill öka asylinvandringen igen.
Hon säger att hon vill hålla fast vid den nya svenska säkerhetspolitiken – men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som är emot hela Nato-medlemskapet.
Hon säger att hon vill fortsätta kampen mot de kriminella gängen, men göra det tillsammans med Vänsterpartiet och Miljöpartiet, som är emot vår kursomläggning i kriminalpolitiken. De vill inte ens utvisa grovt kriminella utlänningar som begår våldtäkt i Sverige.
Och den här är allra bäst: hon säger att hon vill fortsätta bygga ny kärnkraft – tillsammans med miljöpartiets Daniel Helldén.
Jo, tjena.
Socialdemokraterna försöker nu gaslighta svenska folket till att tro att Nooshi Dadgostar och Daniel Helldén inte alls skulle sitta i en rödgrön regering. Men alla vet att dörrmattornas tid är förbi. Det tror jag att Vänsterpartiet och Miljöpartiet håller med om.
Med dem kommer också en lång lista på nya och höjda skatter. Höjd skatt på ISK för människor som sparar till en kontantinsats för sin första lägenhet. Höjd skatt på diesel och bensin för de som är beroende av bilen för att klara sitt livspussel. Återinförd fastighetsskatt för landets villaägare. En helt ny bolåneskatt för alla som har lån på sin egen bostad. Det rödgröna laget är ett skattehöjarlag. Terrorromantiken och antisemitismen – den får man på köpet.
Det är så här regeringsalternativen ser ut på riktigt. Och därför är frågan: Vågar du verkligen ta så stora risker med vårt land? Med ekonomin, med säkerheten och med tryggheten? Har Sverige verkligen råd med en regering där Miljöpartiet och Vänsterpartiet har veto mot allt? Har du och din familj råd med den mest vänsterradikala regering som Sverige någonsin har haft?
På min sida i politiken har vi i handling visat att vi får saker gjorda. Även den som inte håller med om allt, vet att vi kan regera Sverige med fast hand och stadig kurs. I en farlig värld är det viktigt.
Inflationen är besegrad. Räntorna har kommit ner. När matmomsen halverades fick Sverige den största prissänkningen på mat på 30 år. Vi har sänkt skatten på arbete och pension. På bensin, diesel och el. På ISK-sparande. Och nu sänker vi avgifterna för förskola och fritids. Det här gör skillnad i vardagsekonomin.
En vanlig tvåbarnsfamilj får nu behålla 5 000 kronor mer varje månad. Och de som hade allra minst, har fått allra mest. Och tänk – det gick att bryta våldsvågen! Efter det rekordblodiga 2022 så har antalet dödliga skjutningar och sprängningar halverats. Första kvartalet i år hade de minskat med 75 procent. Medan dubbelt så många gängtoppar nu grips utomlands. Fler kriminella sitter inne och fler hederliga vågar vara ute.
Men det handlar inte om statistik. Det handlar om att barn har rätt att växa upp i ett land där man inte rånas på väg hem från skolan. Ett land där ungdomar inte går på klasskompisens begravning, efter den senaste skjutningen. Det handlar om att föräldrar ska slippa känna oro varenda gång de hör en siren. Det handlar om bostadsområden som befrias från kriminellas terror. Och – det handlar om att den brottsligheten aldrig ska få komma tillbaka igen. Det – är vad det handlar om.
Vi har också fått ordning på migrationen. Alla vet ju att asylinvandringen till Sverige var alldeles för hög. Nu har vi den lägsta sedan 1985. Det var inga enkla beslut – men de var nödvändiga. De som får avslag på sin ansökan och därför ska lämna landet, gör nu också det. Medan de som tvärtom har kommit hit och gjort allting rätt, får en ärlig chans att stanna och bli en del av Sverige.
Vi står på de skötsammas sida. Det är ansträngning som ska löna sig och brott som ska straffa sig. Därför har vi ändrat lagen, så att den som har kommit hit och begått brott, ska utvisas från Sverige. Det gäller framför allt de som våldtar och begår sexuella övergrepp. De som skjuter, rånar och hotar. De som utsätter sin familj för hedersbrott.
Vår idé är att skydda brottsoffren, inte skydda gärningsmännen. För många låter det här självklart – men kom ihåg att de till vänster har röstat nej.
Vi har stöttat välfärden genom tuffa år. De samlade resurserna till vård, skola och omsorg har aldrig varit så stora som nu – och vi ser till att de fortsätter öka. För välfärden ska finnas när du behöver den. Det är också en del av samhällskontraktet.
Färre äldre behöver vänta på ny höftled. Färre barn som mår dåligt behöver stå i kö för att få hjälp. Och medan vårdköerna har ökat i S-styrda Stockholm, så har de minskat i resten av landet. Det är ingen slump. För skillnaden mellan att SKAPA vårdköer och att KAPA vårdköer är precis som det låter – bara ett S. Även för välfärden spelar det roll vem som styr.
Under fyra år har vi bevisat att det går att ta tag i riktigt stora samhällsproblem. Att Sverige är ett land där vi kan ta oss samman, fatta beslut och få saker gjorda. Vi har kommit en bra bit på väg, men ta inte den utvecklingen för given. Nu gäller det att hålla kursen och samtidigt ta sikte på nästa stora uppgift: Vi är redo för fyra år till.
Efter de här årens intensiva städjobb går vi nu in i en ny fas för ett rikare, rimligare och rättvisare Sverige. Moderaterna kommer gå till val på en stor reform för alla Sveriges hårt arbetande barnfamiljer.
Vi kallar den reformen föräldraavdraget. Och det är en skattesänkning för småbarnsföräldrar som jobbar. Inget nytt bidrag. Inget krångel. Inget ökat beroende av stat och kommun. Utan lägre skatt på arbete för dem i Sverige som tar ansvar för både jobbet och familjen.
Föräldraavdraget är en viktig del av vår plan för att en barnfamilj under nästa mandatperiod ska få behålla ytterligare 5 000 kronor varje månad. Men det är inte bara en ekonomisk reform. Utan en framtidsreform. En reform som ökar den lilla friheten i vardagen, som att lite oftare kunna säga ja till barnen. Men som också ökar chansen att förverkliga riktigt stora livsdrömmar.
Vi går alltså till val på att fortsätta förbättra vardagen för hårt arbetande svenskar. För att lite fler ska ha råd att göra det man vill, inte bara göra det man måste. Den drömmen kan vara att köpa ett litet hus, som är lagom stort för en liten familj. Eller att köpa ett större hus för en familj, som vill bli större. Eller nya cyklar till barnen – när de är för stora, men cykeln är för liten. Eller så är drömmen att slippa stressen den 24:e varje månad.
Jag vet att många svenskar känner igen sig – man vill ha lite större marginal. Och just den marginalen är ofta skillnaden mellan oro och framtidstro.
Födelsetalen i Sverige är nu de lägsta sedan vi började mäta på 1700-talet. För oss som land blir det här ett problem – men det är redan ett problem för väldigt många enskilda människor. Förr i tiden var många rädda att få barn för tidigt eller att få barn som man inte kunde ta hand om.
Nu tror jag det är ett mycket större problem att många inte kan få de barn som de så länge har längtat efter. Och därför vill vi hjälpa ofrivilligt barnlösa med ytterligare tre betalda IVF-försök. Och dessutom rätt till syskonförsök.
Staten ska självklart inte lägga sig i människors privatliv – allra minst djupt personliga frågor om barn och familj. Men för mig är ett land där unga människor vill sätta barn till världen och bilda familj ett land med framtidstro.
Ett land där man med två vanliga jobb och två vanliga löner ska ha råd att köpa ett eget hus. Ett land där den sortens småhus, som många familjer vill bo i, också verkligen byggs. Eller – som vi gärna säger i det blågula laget: Ett land där medelklassdrömmen om villa, Volvo och vovve faktiskt kan förverkligas.
För 20 år sedan gick vi i Moderaterna till val på jobbskatteavdraget. De rödgröna var såklart emot. Nu tar vi nästa steg, med det nya föräldraavdraget. De kommer garanterat vara emot det också. Alla partier säger att de vill stötta barnfamiljerna. Men frågan handlar om rättvisa.
De rödgröna vill höja skatterna för att kunna höja bidragen. Vi vill tvärtom sänka skatten för dem som arbetar och gör rätt för sig. Och när de rödgröna nu vill höja bidragen för de som inte jobbar, så inför vi ett bidragstak så att det alltid lönar sig bättre att jobba, än att leva på bidrag. Kan man jobba, ska man jobba.
Det är den gamla bidragslinjen som har skapat det nya klassamhället, där tiotusentals människor lever i socialt utanförskap. Utan jobb, utan svenska språket, utan svensk gemenskap. Där barn växer upp, men aldrig ser sina föräldrar gå till jobbet. Det är orimligt, men det är också orättvist mot alla som verkligen jobbar och anstränger sig.
Sjuksköterskan som tar ett extra helgpass ska få ett tack – inte en straffskatt. Polisen som jobbar natt för andras trygghet, ska kunna åka på semester – inte åka på högre skatt. Egenföretagaren som öppnar affären tidigt och stänger den sent ska mötas av respekt – inte av byråkrati eller snatteri. Småbarnsföräldrar som pusslar med jobb, hämtning, lämning, föräldramöten och läxläsning ska få behålla mer av sin egen lön. Inte få allt mindre – och dessutom dyrare bolån.
De allra flesta svenskar har inte stora marginaler. Utan räknar på räntan, räknar på elen, räknar på maten och på barnens vinterjackor. Det är därför som vardagsekonomin gör det här valet så tydligt.
På ena sidan en stabil blågul majoritetsregering som håller kursen och fortsätter framåt för ett bättre Sverige.
På andra sidan ett rödgrönt regeringsalternativ, som skulle göra Sverige både fattigare och farligare igen.
Ytterst handlar det här om värderingar. Om att hårt arbete ska uppskattas, inte beskattas. Om att ansträngning ska löna sig och brott ska straffa sig.
Och att de värderingarna är värda att försvara. I ord – men också i konkreta politiska beslut. Det är därför Moderaterna går till val för fyra år till – för det som Sverige kan bli.
Fyra år till för att göra Sverige rikt.
Fyra år till för att göra Sverige rimligt.
Fyra år till för att göra Sverige rättvist.
Den resan har bara börjat.
Sverige förtjänar fyra år till.
