29 november, 2021

Ulf Kristerssons röstförklaring vid dagens statsministeromröstning

I dag hölls för andra gången en statsministeromröstning om Magdalena Andersson i riksdagen. Detta efter att Andersson i onsdags valdes till statsminister, förlorade budgetomröstningen, miste sin regeringspartner MP, och sedan avgick innan hennes regering ens hunnit tillträda. Men vad Sverige behöver nu är inte en politisk cirkus – utan stabilitet och handlingskraft. Därför meddelade Ulf Kristersson återigen att han är beredd att bilda en ny regering som har fokus på sakpolitik och som kan få ordning på Sverige. En regering som vill samla, inte splittra.

Läs Ulf Kristerssons röstförklaring vid dagens statsministeromröstning i sin helhet nedan:

Herr talman,

Sju timmar säger mycket om läget i svensk politik just nu.

I onsdags valdes Magdalena Andersson till statsminister, förlorade sin budget, miste sin regeringspartner och avgick, innan hennes regering hunnit tillträda. Allt inom loppet av en knapp arbetsdag.

Svenska folket har inför öppen ridå följt det rödgröna regeringsunderlagets kollaps. Fyra partier som har vilselett, motarbetat och skyllt på varandra.

Vem som visste vad om Miljöpartiets avhopp är fortfarande höljt i dunkel. Men det är i vart fall klart att varken Socialdemokraterna eller Miljöpartiet tog upp saken med talmannen före statsministeromröstningen. Hade de sagt som det var kunde Sverige sluppit onsdagens politiska cirkus.

För den fräter på förtroendet för våra demokratiska institutioner, och den skadar människors respekt för vårt politiska system. Det är dåligt för oss alla, oavsett vilket parti vi företräder eller röstar på. Det är dåligt för Sverige som land.

En skottlossning om dagen och en dödlig skjutning varje vecka. 200 000 långtidsarbetslösa och 675 000 utrikes födda i arbetsför ålder, som inte kan försörja sig själva. En energikris som äventyrar klimatomställning, investeringar och människors privatekonomi. I en tid med allvarliga problem, skulle Sverige behöva politisk stabilitet och politisk handlingskraft.

Istället vill nu Magdalena Anderson bilda den svagaste svenska regeringen sedan Ola Ullsten 1978. En regering som inte kan samla sitt eget regeringsunderlag till gemensam politisk linje i en enda viktig fråga. En regering vars samarbetspartier inte ens kan sitta ner och prata med varandra som vuxna människor. En regering som inte får igenom sin ekonomiska politik. Ett regeringsunderlag som bara är överens om en enda sak: Att ett parti och deras väljare inte ska räknas. Det är inte hållbart i någon demokrati.

Men på en punkt vill jag ändå redan nu gratulera Magdalena Andersson: Om du idag väljs till statsminister för de nio månader som återstår till valet, så får du i varje fall en mycket bättre budget! Och vi moderater kommer fortsätta samla bra majoriteter riksdagen. Det är inte alls ett hot, utan ett löfte.

I den budget som vann i onsdags läggs nu grunden för att få ordning på Sverige: Vi prioriterar kampen mot brottsligheten genom pengar till höjda polislöner och en bred satsning på att stärka hela rättsväsendet.

Vi fokuserar på utanförskapet och bidragsberoendet genom att stå upp för arbetslinjen, med lägre skatter på låga inkomster. Vi tar första stegen mot en stor bidragsreform, så det alltid ska löna sig bättre att jobba än att leva på bidrag.

Vår budget räddar det svenska skogsbruket ifrån Miljöpartiet. Och öppnar nya möjligheter att samla en majoritet för en riktig förändring av strandskyddet. Vår budget visar respekt för att alla människor inte kan ta tunnelbanan till jobbet, och för att en vanlig familj på landsorten måste ha råd med någonting mer än bara bensin och värme.

Och även Vänsterpartiet borde ha röstat på vår budget – för pensionärernas skull. Vi sänker skatten för alla pensionärer och stärker ekonomin för dem med lägst pensioner. Redan nu.

Dessutom – apropå alla högtidstal om den liberala demokratin: I vår budget tillförs nya resurser för att stärka domstolarnas oberoende och skyddet för enskilda människors fri- och rättigheter.

Med allt detta så kortar vi nu startsträckan för en ny borgerlig regering, som efter valet kan staka ut vägen mot en bättre framtid för vårt land.

Herr talman,

Det säger rätt mycket om svensk politik, att de fyra partier som nu vill förenas under ännu en S-regering, inte kan enas om en gemensam politisk riktning. Och att vi som kan staka ut en ny kurs för Sverige, blockeras av fyra oeniga partier på vänsterkanten från att också ta ansvaret att genomföra politiken.

Det rimliga vore naturligtvis motsatsen: Att nu släppa fram det regeringsalternativ som har stöd för sin politik – inte det alternativ som just har visat att de inte har stöd för sin politik. I praktiken tillsätter riksdagen idag en nio månader lång övergångsregering, som inte har mandat från någon. Det är inte bra för Sverige. Och därför röstar den moderata riksdagsgruppen nej till Magdalena Andersson som statsminister.

Detta framförde jag också till talmannen. Att Vänsterpartiet vill ha en vänsterregering, är rätt naturligt. Att Centerpartiet också vill det, är mer otippat. Men faktum kvarstår: så länge Centern vill ha en socialdemokratisk regering går det helt enkelt inte att bilda en borgerlig. Inte före valet. Men ger väljarna oss bara ett enda mandat till i valet nästa år, så ändras det. Ett mandat till och Sverige får maktskifte! Ett enda mandat.

Om 286 dagar stänger vallokalerna. Då kan Sverige få en riktig regering. Som samlas kring vad man är FÖR, inte vad man är emot. En regering som har respekt för alla partier och alla väljare, och som inte känner behov av att förolämpa och smutskasta sina politiska meningsmotståndare. En regering som tar fasta på vad vi har gemensamt, så att Sverige kan få något gjort. En regering som vill samla, inte splittra.

En regering som kommer ha fokus på de stora sakfrågorna – att krossa den grova kriminaliteten, bryta det passiva bidragsberoendet, och att göra Sverige till ett ledande land i klimatomställningen genom pålitlig och ren svensk elproduktion.

Det blir en regering som som kan få ordning på Sverige. För det finns ingenting som är dåligt i Sverige som inte kan åtgärdas med det som är riktigt bra. Med det allvaret och med den hoppfullheten ser jag fram emot valdagen.

Tack!

Ta ställning och dela artikeln