Ulf Kristersson Moderaterna

14 augusti, 2022

Ulf Kristerssons sommartal

Idag höll Ulf Kristersson traditionsenligt sitt sensommartal i sin hemstad, Strängnäs. Med en knapp månad kvar till valet fokuserade han på den pressade ekonomin, och på hur arbetslinjen är det bästa sättet att rusta hushållen för de tuffa tider som väntar.

I samband med talet presenterades ett reformpaket med skattelättnader för de som jobbar, de som har jobbat – och för alla dem som ska börja jobba. Efter åtta är där politiska beslut har lett till prischocker på el och bränsle, och inflation och räntehöjningar gräver djupa hål i familjers plånböcker, är det hög tid för en ny start för Sverige.

Där den socialdemokratiska regeringen bara tar, vill vi alltså ge tillbaka. Med start i den budget vi vann i år och med ett ytterligare jobbskatteavdrag och lägre bränslepriser, får hushållen tillbaka 24 000 kronor per år.

Det behövs nu när det har blivit dyrt att vara svensk. Och det är inte mer än rättvist. För det var faktiskt från början, skattebetalarnas pengar.

Ulf Kristersson

Ta ställning och dela artikeln