Ulf Kristersson Elisabeth Svantesson

17 mars, 2022

Moderaternas förslag vann i riksdagen – nu sänks bränslepriset

I dag beslutade en majoritet i riksdagen att stödja Moderaternas förslag om sänkt bensin- och dieselpris. Det innebär att dieselpriset sänks med 5 kronor litern och att bensinpriset sänks med 4 kronor litern.

Sverige har bland de högsta dieselpriserna i världen och oljepriset är på en nivå som vi inte har sett sedan 2014.  Regeringen har sedan 2014 höjt fordonsskatterna – vilket har lett till att bränslepriserna har drivits upp. Läget är allvarligt. De höga bränslepriserna innebär en tung börda för privatpersoner som är beroende av bilen. Bränslepriserna hotar också jobb och företag, särskilt i jordbruket och i transportbranschen.

Moderaterna presenterade därför ett krispaket i förra veckan med förslag om att sänka bränslepriserna. I dag beslutade en majoritet i riksdagen att stödja Moderaternas förslag. Det innebär att dieselpriset kommer sänkas med 5 kronor litern och bensinpriset med 4 kronor litern.

Vi har fått majoritet i riksdagen för att verkligen sänka priset vid pump. Det är jag glad för, det är många som kämpar

Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson för Moderaterna

Ta ställning och dela artikeln