21 oktober, 2024

Moderaternas eftervalsanalys 2024

Moderaterna presenterar idag sin eftervalsanalys för Europavalet 2024, ett val som kom efter en tid präglad av kriget i Ukraina, gränsöverskridande gängkriminalitet, klimatkris, coronapandemi, hög migration och andra stora utmaningar för Europa och Sverige.

Moderaterna ökade sitt väljarstöd i Europavalet 2024 och lyckades mobilisera de egna väljarna. Vi såg ingen negativ ”mellanvalseffekt” och det är andra gången i historien som det största regeringsbärande partiet har ökat i ett Europaval. Det visade att partiet trotsade farhågorna om att väljare ofta använder Europaval för att markera mot regeringen. Vi kan vara stolta över framgången, men vår ambition är att fortsätta växa, skriver Jessica Rosencrantz tillsammans med eftervalsanalysgruppen.

Eftervalsanalysen kan konstatera att årets val var ett framgångsrikt mobiliseringsval för Moderaterna. Samtidigt behöver mer göras för att Moderaterna ska fortsätta växa på sikt. Det finns en god grogrund för att fortsätta utveckla politiken, organisationen och kommunikationen med målet att förtjäna fler människors förtroende för ett fritt och säkert Europa.

Jessica Rosencrantz, ordförande för eftervalsanalysgruppen

Ta ställning och dela artikeln