Gunnar Strömmer Moderaterna

1 augusti, 2022

Moderaterna presenterar partiets utomhuskampanj

Idag startar Moderaternas kommersiella utomhuskampanj. Kampanjen fokuserar på de sakfrågor som är viktigast för väljarna och för Sverige. Den lyfter särskilt fram 11 sakfrågor som M, KD, L och SD är överens om – men där den rödgröna sidan tvärtom inte är överens.

Moderaternas kommersiella utomhuskampanj kommer att synas på stortavlor över hela landet. Kampanjen pågår ända fram till valdagen. Syftet är att tydliggöra vad valet 2022 handlar om enligt Moderaterna – samhällsproblem och reformer, samt visa att det finns konflikt i ett antal sakfrågor där väljarna står på vår sida och vår sida är överens, medan de rödgröna är oeniga.

En kampanj som fokuserar på lag och ordning, ekonomi och energi och klimat

Moderaterna har sedan tidigare beslutat att prioritera brottsligheten, ekonomin/jobben samt energi och klimat. Dessa frågor kommer partiet fortsatt att prioritera i valrörelsens sista sex veckor.

Lag och ordning är fortsatt väljarnas viktigaste fråga. En skjutning om dagen, en dödsskjutning i veckan, ökade mobilrån och härjande stöldligor är bara några exempel. Bedrägerier mot äldre, ungdomsrån, kvinnors otrygghet i utomhus är andra.

Ekonomin och plånboksfrågorna blir allt viktigare, och mycket talar för att det kommer att vara ett stort ämne i valrörelsen. Oron för Sveriges ekonomi och den egna ekonomin ökar. Efter åtta år med Socialdemokraterna i regeringsställning har vi fått EU:s lägsta tillväxt (senaste dystra framtidsprognosen kom i juli i år) och den åttonde högsta arbetslösheten. 700 000 personer som invandrat till Sverige kan inte försörja sig själva, till en kostnad av 132 miljarder kronor varje år. S har höjt 46 skatter de senaste åren. S har genom beslut som förtidsavveckling av kärnkraften orsakat en stor del av kostnadsökningarna för hushållen. Det har blivit 28 000 kronor dyrare för en barnfamilj under Socialdemokraternas tid vid makten.

Och vad gäller energi och klimat kan vi konstatera att elpriserna slagit nya rekord i sommar, att det förväntas bli en ännu tuffare höst och vinter samt att väljarna i sommar nåtts av nyheten att Svenska Kraftnät nu tar fram planer för kontrollerade/planerade strömavbrott för att hantera effektbristen i framför allt södra Sverige. Sverige har eldat med olja mitt i sommaren.

En kampanj som lyfter fram ett samlat regeringsalternativ – jämfört med fyra partier i otakt

Moderaternas styrka är att partiet har samlat fyra partier som är överens i de politiska sakfrågor som är viktigast för väljarna.

Här är elva av de punkter där Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna och Liberalerna är överens. Detta ska jämföras med Socialdemokraterna och deras spretiga regeringsunderlag, där man mest är överens om att inte vara överens.

• Överens om dubbla straff för gängkriminella

• Överens om att avskaffa mängdrabatt för serievåldtäktsmän

• Överens om att unga som förnedringsrånar ska sitta inlåsta

• Överens om NEJ till återinförd fastighetsskatt