16 maj, 2024

M: Komplettera EU:s klimatmål med ett tillväxtmål

Under onsdagen presenterade partiledare Ulf Kristersson och Tomas Tobé, toppkandidat i Europavalet, en nyhet om tillväxt.

Partiledare Ulf Kristersson och Tomas Tobé, toppkandidat i Europavalet, besökte under onsdagen ett skogsbruk i Växjö för att se hur ett hållbart skogsbruk arbetar. Under besöket presenterade de en nyhet från Moderaternas valmanifest för Europavalet.

Moderaterna vill att EU-kommissionen presenterar ett tillväxtmål som kompletterar
utsläppsmålet till 2040. Syftet med målet ska vara att styra om EU-politiken till att lägga fokus på konkurrenskraft när vi ställer om.

– Vi sätter konkreta mål för klimatarbetet, för vårt stöd till Ukraina och för försvaret. Vi måste sätta mål också för tillväxten. När EU:s klimatpolitik ska blir ännu mer ambitiös så behöver vi också säkerställa en god ekonomisk tillväxt som skapar de resurser som behövs. Svenskt skogsbruk är en viktig förutsättning både för klimatet och för svensk tillväxt. Den värnar vi både i Sverige och i Bryssel, säger statsminister Ulf Kristersson.

Sverige har redan visat att stora utsläppsminskningar kan förenas med ökad tillväxt. Sedan år
1990 har vi minskat våra utsläpp med 37 procent, medan tillväxten har ökat med 92 procent.
Även inom EU har utsläppsminskningarna kunnat kombineras med tillväxt. Men när EU:s klimatpolitik ska bli ännu mer ambitiös framöver måste vi säkerställa att den ekonomiska tillväxten inte drabbas negativt. Om den gröna omställningen i Europa leder till ökad fattigdom och högre arbetslöshet kommer inte länder som USA, Kina och Indien att följa efter.

– Jag vill att framtida generationer också ska leva i ett Europa med välstånd och då måste vi säkra den ekonomiska tillväxten. Utan tillväxt kan vi inte heller säkerställa finansiering av den gröna omställningen, säger Tomas Tobé, moderat toppkandidat i Europavalet. Läs mer HÄR