Lag och ordning

Det grova våldet har nått rekordnivåer. Våldet ökar både i omfattning och grovhet, och det inkluderar ett ökat användande av skjutvapen och sprängmedel. Fler utsätts för brott mot person och fler oroar sig för att utsättas för brott samtidigt som förtroendet för rättsväsendet ligger på låga nivåer. Regeringen utlovar hårdare tag mot sexbrottslingar, men missar att skärpa straffen för åtta av tio våldtäktsdomar. Vi vill skärpa minimistraffet för våldtäkt till tre års fängelse. Situationen inom Polismyndigheten är ansträngd. Utredningsresultaten i viktiga brottskategorier sjunker och på grund av ett ökat tryck tvingas polisen prioritera bland anmälningar om grova brott. Polisen upplevs som frånvarande i stora delar av landet. Det råder polisbrist i Sverige. Vi har det lägsta antalet poliser sedan 2009. Samtidigt ökar befolkningen. Polistätheten är den lägsta på tio år. Rekordmånga poliser lämnar idag yrket samtidigt som rekordmånga utbildningsplatser vid polisutbildningen står tomma. Upptäcktsrisken för den som begår brott är mycket låg. Det finns mellan 4000-5000 utsatta EU-medborgare som tigger i Sverige. En del av dem utnyttjas för tiggeriet i sig men också för prostitution.

Det bästa förebyggande arbetet är att gängkriminella blir inlåsta. Fler poliser än någonsin väljer att lämna yrket i förtid. Samtidigt gapar platserna tomma på polisutbildningen. Nu krävs konkreta förslag för fler poliser. Trots löften om fler poliser så minskar antalet poliser, särskilt i yttre tjänst. Stefan Löfven och regeringen har höjt skatten med över 60 miljarder kronor. Samtidigt har vi den lägsta polistätheten på tio år.

Sverige behöver en ny regering för fler poliser, skärpta straff och som tar kontroll över utsatta områden. Regeringen kommer inte klara av sitt polismål. Om utvecklingen fortsätter med polisavhopp och tomma utbildningsplatser kommer Sverige få 10 000 fler polisanställda först 2032. Att förbjuda tiggeriet markerar att samhället inte godtar tiggeri som försörjning i Sverige. Det skulle stoppa utnyttjande av utsatta människor på riktigt.

Våra förslag:

• 10 000 fler polisanställda till 2024 – ökade resurser, betald polisutbildning (där studielånen skrivs av på fem år) och högre polislöner (i snitt 3 000 kronor per månad).
  • Dubbla straff för brott som begås av gängkriminella.
  • Slopa dagens form av mängdrabatt för de som döms för flera brott samtidigt.
  • Fler brott ska leda till utvisning – straffvärden på sex till tolv månaders fängelse ska kunna leda till utvisning även om återfallsrisk inte föreligger vilket träffar bland annat bostadsinbrott.
  • Inför ett nationellt förbud mot tiggeri.