Ulf Kristersson Moderaterna

8 juni, 2022

Sverige har inte råd med fyra år till

Socialdemokraterna har i regeringsställning genomfört 46 skattehöjningar och förvärrat situationen med de höga elpriserna, matpriserna och bränslepriserna. I dagens partiledardebatt i riksdagen pratade Ulf Kristersson om vikten av en ny ekonomisk politik – där den som arbetar får behålla mer av sin lön och där skattepengarna prioriteras till statens kärnuppgifter.

Socialdemokraterna har i regeringsställning höjt 46 skatter. Nu förs diskussioner om höjda skatter på sparande, resande, boende och företagande. I dag har Sverige världens femte högsta skatter, trots detta så klarar staten inte av sina kärnuppgifter. Rättsväsendet har inte tillräckliga resurser för att utreda brott och bekämpa kriminaliteten, skolresultaten är för låga, kvaliteten i sjukvården är ojämn i landet och försvaret har länge varit underdimensionerat

Moderaterna vågar prioritera i den ekonomiska politiken. Vi menar att skattepengarna måste prioriteras till statens viktigaste uppgifter.

Men om inte ens statens absoluta kärnuppgifter kan utföras med de skatter vi redan betalar, så är det prioriteringarna som är felaktiga – inte skatterna som är för låga.

Ulf Kristersson i riksdagens partiledardebatt den 8 juni.

Moderaterna kommer efter valet att sjösätta en ny ekonomisk politik. Det handlar om att återupprätta arbetslinjen – den som arbetar ska få behålla mer i plånboken. Ingen ska heller behöva få bidrag för att kunna betala skatten eller behöva ta lån för att betala elräkningen. Det måste bli enklare att få hushållsekonomin att gå ihop.

På min sida i politiken är vi överens om att inte höja skatterna, när vanligt folk kämpar med elräkningar och bensinpriser, och försöker få lönen att räcka till. Överens om att det nu är dags att ge valuta för skattepengarna, inte bara ta in mer skattepengar.

Ulf Kristersson i riksdagens partiledardebatt den 8 juni.