Denna nyhet är mer än 3 år gammal

26 januari, 2021

Ulf Kristersson värd för manifestation för demokrati i Ryssland

Idag stod Ulf Kristersson värd för en digital manifestation för demokratirörelsen i Ryssland, tillsammans med bl.a. Norges statsminister Erna Solberg och Litauens utrikesminister Gabrielius Landsbergis.

Ulf Kristersson inledde med att fördöma våldet av den ryska regimen och den omfattande korruptionen. Alla deltagare krävde Aleksej Navalnyjs omedelbara frisläppande, och en konsekvent europeisk Rysslandspolitik. Utöver Ulf Kristersson, Erna Solberg och Gabrielius Landsbergis deltog Zhanna Nemtsova, grundare av Boris Nemtsov Foundation, Sandra Kalniete, vice ordförande EPP i Europaparlamentet och före detta lettisk utrikesminister och EU-kommissionär, Carl Bildt, tidigare statsminister och utrikesminister samt Alexander Stubb, före detta statsminister och utrikesminister i Finland.

Ulf Kristersson skrev också i Expressen om behovet av en rakryggad Rysslandspolitik som står upp för den demokratiska oppositionen och vidtar hårda åtgärder mot den ryska regimen. Fyra särskilt viktiga byggstenar presenterades:

1. Tuffare sanktioner
    Det ska inte vara möjligt att stjäla miljarder från sitt folk och därefter spendera dem på lyx i Nice eller Berlin. EU:s sanktionslista måste utvidgas, och försäljningen av medborgarskap till ryska oligarker från medlemsländer omedelbart upphöra.

2. Stoppa den ryska penningtvätten
    Vi måste på allvar stoppa den ryska penningtvätten i EU. Det förgiftar det ryska samhället och möjliggör stölderna, men det skadar också Europa. Pengarna riskerar att finansiera industrispionage, extrema rörelser och desinformationskampanjer mot våra demokratier.

3. Avbryt omedelbart Nord Stream II
    Tyskland har under Angela Merkel skärpt sin Rysslandspolitik och det tydliga tyska ledarskapet räddade tveklöst livet på Aleksej Navalnyj. Nu bör Tyskland inse allvaret även i Nord Stream II, och stoppa den gasledning som är tänkt att gå från Ryssland till Tyskland. Det handlar både om att inte finansiera den ryska makteliten och om att värna europeisk säkerhet från beroendeställning till Moskva.

4. Stöd demokratirörelsen
    EU ska visa solidaritet med de europeiska och demokratiska krafterna i det ryska samhället. Ett aktivt utbyte med den ryska demokratirörelsen är viktig. Ryssland måste hållas ansvarigt för sina internationella åtaganden. Det gäller inte minst Helsingforsavtalet om gränsers okränkbarhet och de mänskliga rättigheternas efterlevnad – principer som Ryssland under Vladimir Putins styre systematiskt bryter emot.

Läs artikeln i Expressen här.  https://www.expressen.se/debatt/vi-behover-alla-sta-upp-mot-putins-regim/

Se manifestationen i efterhand här: https://youtu.be/Scc-3Qa7_9M