23 oktober, 2021

Ulf Kristersson ber S-väljare att låna ut sin röst

I sitt tal på arbetsstämman riktade Ulf Kristersson en direkt uppmaning till S-väljare: Låna ut din röst till mig! I gengäld lovade Ulf Kristersson att få ordning på Sverige – att lägga fokus på de riktigt stora problemen och steg för steg ta tillbaka kontrollen.

Ulf Kristersson inledde sitt tal med att beskriva de stora problem som Sverige står inför och som den socialdemokratiskt ledda regeringen inte lyckats ta tag i. Det handlar om gängkriminaliteten, klimatomställningen och utanförskapet:

– Det som nu händer är ett hot mot hela den svenska rättsstaten. Och lägger man ihop de senaste årens skjutningar så råder det inte längre någon tvekan: våldet kan drabba vem som helst, var som helst.

– Den här regeringen vill ha elbilar, men bygger knappt ut laddinfrastrukturen. De vill elektrifiera industrin, men inte bygga ut elnäten. De vill ha biodrivmedel, men inte bruka skogen. De vill bygga nya stambanor, men äventyrar all svensk cementproduktion. Med resultatet att vi får importera cement – från Kina. Ett sådant klimathyckleri!

– Socialdemokraterna lovade Europas lägsta arbetslöshet, men vi fick Europas fjärde högsta. 1,3 miljoner människor kan inte försörja sig själva. Vi har 200 000 långtidsarbetslösa, den högsta siffran någonsin.

Därefter riktade Ulf Kristersson en direkt uppmaning till socialdemokratiska väljare om att få ”låna” deras röst i nästa års val – för att byta ut regeringen och vända utvecklingen:

– Inför valet nästa höst, kommer Socialdemokraterna lova att snart göra allt som de inte har gjort på åtta år. Lägga om politiken, ”vända på alla stenar”. Gå inte på det! För inte ens om de själva skulle vilja, så har de någon att göra det med. S, MP, V och C kan inte tillsammans få ordning på Sverige.

– Jag vill vända mig direkt till dig som brukar rösta på Socialdemokraterna. Till dig som börjar tro att maktskifte är nödvändigt för att få något gjort. Jag vill be dig om det här: Låna ut din röst till mig! Förmodligen håller du inte med mig om allt. Kanske håller du inte med något parti, fullt ut? Men kanske tänker du, att det här, det går bara inte längre.

– Ställ dig själv frågan: utvecklas nu Sverige åt rätt håll – eller åt fel? Har de som styr gjort ett gott jobb – eller är det dags för någon annan? Låna ut din röst, och ge mig chansen att få ordning på Sverige! Och ställ dig sedan samma fråga igen, om fyra eller åtta år.

– Och om du lånar mig din röst i valet, så lovar jag dig det här tillbaka: Vi ska få ordning på Sverige. Fokusera på våra riktigt stora problem och steg för steg ta tillbaka kontrollen. Vi kommer samla landet, inte splittra.

Ulf Kristersson avslutade talet med att vända sig direkt till alla moderater som nu förbereder sig för valrörelse:

– Det finns ingenting som är riktigt dåligt i Sverige som inte kan åtgärdas med det som är riktigt bra. Vi har det i oss. Det är min bergfasta tro att vi kan vända den här utvecklingen. Så låt oss sätta Sverige på en ny kurs: Moderaterna är Sveriges arbetarparti. Vi är partiet för alla som gör rätt för sig – och som förväntar sig att alla andra också ska göra det.

– Idag är det bara 323 dagar kvar till valet. Nu gäller laget före jaget. De flesta av oss har gjort valrörelse förut. Vi vet att vi kan lova varandra blod, svett och tårar. Men också glädjen och gemenskapen i att tillsammans gå genom eld och vatten – mot en valseger. Nationellt, regionalt och kommunalt. Nu gör vi det! Nu vinner vi valet. Nu axlar vi uppgiften. Nu får vi ordning på Sverige.

Läs talet här: