Denna nyhet är mer än 3 år gammal

16 april, 2021

Johan Forssell (M) ny föreslagen ordförande för Moderaterna i Stockholm

I dag presenteras valberedningens förslag på ny ordförande och styrelse för Moderaterna i Stockholm. Som ny ordförande föreslås Johan Forssell, i dag andre vice ordförande och även riksdagsledamot och rättspolitisk talesperson för Moderaterna nationellt.

Johan Forssell har en bred politisk bakgrund med fokus på både frågor som gäller trygghet och säkerhet och på hur Stockholm kan utvecklas som stad och region. Inför valet 2022 blir det viktigt att leda förbundet inom politikens alla fält för att säkerställa fortsatt borgerlig ledning både i staden och regionen och medverka till ett regeringsskifte i Sverige.

• Det blir roligt att leda laget som ska fortsätta utveckla politiken för huvudstaden. Stockholm ska kunna hävda sig både i ett internationellt perspektiv men också hitta sin position efter pandemin och vässa alla fördelar som finns här.

Johan Forssell började sitt politiska engagemang i Moderata ungdomsförbundet och är sedan 2010 riksdagsledamot och även ledamot i partistyrelsen sedan 2019. Förutom sin tydliga profilering inom rätts- och migrationspolitik ligger miljöfrågor varmt om hjärtat och särskilt tillgång till ren luft och grönområden oavsett om man bor i eller utanför innerstan.

• Med Johan Forssell får Moderaterna i Stockholm stad en stark och drivande förbundsordförande, väl skickad att ta över efter Joakim Larsson som har frånsagt sig omval. Det säger Gunnar Hökmark, ordförande för valberedningen för Moderaterna i Stockholms stad.

Som vice förbundsordförande föreslås Dennis Wedin, nuvarande fastighetsborgarråd i Stockholm och till andra vice ordförande föreslås Andrea Hedin, ordförande för Östermalms stadsdelsnämnd. Ny styrelse väljs formellt på en digital förbundsstämma fredagen den 7 maj 2021.

Mer info:
Hela förslaget till förbundsstyrelse på hemsidan moderaterna.se/stockholm/forslag-till-forbundsstyrelse-2021-2023.

Ida Karlbom

Moderaterna i Stockholms stad och län

+46 739 88 22 40