Nyhetsartikel
15 okt 2019

M: Eftervalsanalys av Europavalet 2019 – Revanschvalet

I dag presenterade Moderaternas eftervalsanalysgrupp sin analys av Europavalet 2019. Gruppen konstaterar att Moderaternas beslut att fokusera på sakpolitik framför ”kulturkrig” är en av de viktigaste lärdomarna inför kommande val.

Sedan 1995 har Moderaterna backat eller misslyckats i samtliga val till Europaparlamentet. Men 2019 skedde ett positivt trendbrott: partiet ökade med tre procentenheter jämfört med Europavalet 2014. 

Innan valet satte Moderaternas partistyrelse upp tre mål: att partiet skulle nå ett högre valresultat än 2014, att partiet skulle vinna ytterligare ett mandat i Europaparlamentet och att partiet skulle lyckas mobilisera moderata sympatisörer att rösta på Moderaterna. Alla tre mål uppnåddes.

– Det här var en revansch. Om man ska peka på en enskild faktor som gjorde att Moderaterna lyckades vända trenden och öka i Europavalet är det att partiet inte fortsatte i gamla hjulspår utan gjorde hemläxan från tidigare val, sa Jessika Roswall, riksdagsledamot och analysgruppens ordförande.

– Moderaterna måste våga prioritera att prata sakpolitik i framtida valrörelser. Det är vår hemmaplan. Det är när vi pratar om riktiga politiska förslag som våra värderingar och vår ideologi konkretiseras och blir begriplig för människor, fortsatte Jessika Roswall.

– Moderaterna lyckades i Europvalskampanjen både lyfta fram sin egen politik och tydliggöra skillnaden mot andra partier. Väljarna vill veta varför de ska rösta på Moderaterna och det fick de i denna valrörelse, avslutade Jessika Roswall.

Gruppens huvudsakliga slutsatser:

  1. Moderaterna valde att fullt ut prioritera sakfrågor i kampanjen, och överlåta ”kulturkrig” till andra partier. Det lönade sig. I Europavalet 2019 slog sakfrågorna kulturkriget.
     
  2. Valrörelsen genomfördes av ett starkt team av toppkandidater som jobbade tillsammans under ledning av Tomas Tobé. Det gav glöd till kampanjen och ett gemensamt fokus på kampanjens prioriterade frågor.
     
  3. Den operativa valledningen var slimmad och snabbrörlig, vilket innebar en effektiv beslutsgång och leverans av kampanjen. Detta även om vissa förberedelser som berörde partiorganisationen var något sena i starten.
     
  4. Sist men inte minst: I en tid då väljarna är rörligare än någonsin, måste skillnaderna mot andra partier göras tydliga. Moderaterna lyckades i denna kampanj både lyfta fram sin egen politik och markera skillnader mot andra partier.

Läs hela eftervalsanalysen här.
Läs intervju med Jessika Roswall här.