Denna nyhet är mer än 3 år gammal

29 mars, 2020

M: Coronatester ska genomföras i stor skala

Sverige är i ett akut läge på grund av Coronakrisen. Det råder osäkerhet om vem som är smittad av viruset, vem som haft smittan och vem som inte har smittan. Moderaterna föreslår därför en omfattande provtagning för COVID19 så att det kan klarläggas vem som är sjuk och vem som inte är det.

Coronakrisen har försatt Sverige i ett akut läge. Sjukvården är mycket ansträngd, och det kommer att bli värre.  Ekonomin har tvärnitat och en storskalig ekonomisk krasch hotar om inte rätt beslut fattas inom kort. Många människor har förlorat sina liv på grund av Coronaviruset. Ännu fler har tvingats säga farväl till en nära anhörig.

Moderaterna menar att vi nu måste göra allt för att dämpa konsekvenserna av krisen. Då behöver vi fokusera på två saker: sjukvården och ekonomin. Både på att stoppa smittspridningen och att rädda jobben.

Sverige har idag en begränsad förmåga att testa personer för coronaviruset. I dag stannar många hemma i onödan, eftersom de inte kunnat veta om deras förkylning bara var en förkylning eller om det var corona. Moderaterna föreslår därför att regeringen tar fram en nationell plan för storskalig coronatestning.  En omfattande provtagning, som redan finns på plats i andra länder, gör att den som är sjuk stannar hemma och den som inte är det kan vara på jobbet.  Det är särskilt viktigt för de hjältar inom vården som kämpar mot viruset i frontlinjen.

Moderaternas förslag:

• Moderaterna kommer vid nästa partiledarmöte nu på tisdag den 31 mars föreslå att regeringen tar fram en nationell plan för att kunna genomföra coronatester i stor skala. Den operativa samordningen måste ske nationellt i samråd med våra sjukvårdsregioner.

• För att öka tillgången på tester bör myndigheter ges i uppdrag att prioritera arbetet med att få tag på testutrustning. Dessutom bör vi ta tillvara på den outnyttjade kapacitet som finns i laboratorier i Sverige.

Läs mer i bifogad PM: