Jesper Skalberg Karlsson (M) riksdagsledamot om Transportpolitik

21 oktober, 2024

Dags för en tillnyktrad transportpolitik

Hela Sverige och särskilt Gotland har de senaste åren fått erfara vad höjda kostnader för transporter innebär. En del handlar såklart om att inflationen sköt i höjden 2022, samt störningarna i världshandeln som uppkom när Ryssland invaderade Ukraina. Men en stor del beror också på den politik som fördes i Sverige fram till 2022.

Experimentet med reduktionsplikt såg till att Sverige fick världens högsta drivmedelspriser, med dieselpris nära 30 kronor per liter. Snabbavveckling av kärnkraften gav oss dyrare vintrar än vi någonsin haft, samtidigt som allt fler kände att kalkylen för att byta till elbil inte längre går ihop. Dessutom utreddes frågor om kilometerskatt för lastbilar, som hade försämrat förutsättningarna för alla åkerier – men särskilt för gröna näringar på Gotland som exporterar till fastlandet.

Nu har vi bytt regering och mycket är på väg åt rätt håll. Justeringar av reduktionsplikten och sänkningar av drivmedelsskatterna innebär att fler har råd att ta bilen till jobbet, fotbollsträningen och släktträffen. Gotlandstrafiken har fått ett unikt stöd för att sänka biljettpriserna, som sköt i höjden när LNG blev markant dyrare. Nya tag tas för att möjliggöra mer kärnkraft, mer förnybar kraft och fler laddstolpar för bilar. Den moderatledda regeringen använder de verktyg som finns för att sänka priserna på transporter och få igång tillväxten i Sverige.

Men på ett område går utvecklingen åt helt fel håll, och det gäller flyget. Till följd av låg lönsamhet, bland annat på grund av den svenska flygskatten, har SAS och BRA gått samman och valt Arlanda flygplats som sitt nav. Den utvecklingen minskar konkurrensen inom inrikesflyget, vilket kan leda till sämre tillgänglighet och högre priser för oss gotlänningar.

Som moderat riksdagsledamot är jag stolt över att flygskatten tas bort i vårt förslag till statsbudget, som fyra partier står bakom. Om hela Sverige ska leva behövs inrikesflyget, det vet vi på ön. Men när man läser vänsterpartiernas budgetar inser man att ingen tillnyktring skett inom transportpolitiken.

Att Miljöpartiet vill återinföra flygskatten och därefter dubblera den, är kanske inte så överraskande. Men att Centerpartiet också vill återinföra flygskatten är förvånande. Det fanns en tid när Centerpartiet stod upp för att vi ska ha goda förbindelser med både färja och flyg. Den tiden verkar onekligen vara förbi, när partiet helt integrerat sig på vänstersidan. Vill man behålla Bromma flygplats och stärka flyget får man snegla mot andra partier.

Jesper Skalberg Karlsson (M)

Riksdagsledamot