18 apr 2018

En politik för de som jobbar, vill jobba och har jobbat

I dag presenterar Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson, samlade reformer för att stärka arbetslinjen, se till att det alltid lönar sig att arbeta och öka sysselsättningen. Moderaterna fortsätter också att sänka skatten för Sveriges pensionärer.

Att så många som möjligt arbetar är avgörande för vårt välstånd. Skatteintäkterna blir högre och utgifterna lägre. Det finns mer pengar att fördela och mer pengar till vår gemensamma välfärd. Det är också rättvist; det ska löna sig att anstränga sig, att utbilda sig och att ta ansvar.

- Ett arbete innebär egen försörjning, trygghet och möjligheten att påverka sitt eget liv. Men för många lönar det sig alltför lite att gå från bidrag till arbete; det vill vi ändra på, säger Ulf Kristersson.

- Till följd av skattehöjningar på arbete, sparande, ROT-tjänster, flyg, drivmedel och el har en barnfamilj med inte alltför höga inkomster fått skattehöjningar på uppemot 1000 kronor i månaden, trots höjda barnbidrag. Med vår politik skulle samma familj få över 1000 kronor mer i månaden, säger Elisabeth Svantesson.

Moderaterna lovar att både sänka skatten på vanliga inkomster och se till att vårdköerna blir kortare, poliserna fler och resultaten i skolan bättre. Det kan vi göra genom att prioritera dessa reformer framför bidragskostnader, byggsubventioner och ineffektiv arbetsmarknadspolitik.

Moderaterna föreslår skattesänkningar och reformer som tillsammans uppskattas leda till 26 000 nya jobb:

Mer lönsamt att arbeta

Med Moderaternas politik får bussförare, förskollärare och poliser behålla nära 500 kronor mer per månad. Detta innebär den största skattesänkningen på arbete sedan 2007.

Ansträngning ska löna sig

Vårt mål är att ingen lärare eller sjuksköterska ska betala hälften av sin löneökning i skatt. Brytpunkten för statlig skatt ska höjas från dagens 40 500 kronor per månad till 41 500 kronor under mandatperioden.

Bättre villkor för äldre

Vi vill fortsätta sänka skatten för pensionärer under nästa mandatperiod. För många kan detta innebära 1 000 kronor mer i plånboken varje månad. Samtidigt vill vi höja garantipensionen. För de äldre som vill fortsätta arbeta förstärker vi jobbskatteavdraget ännu mer – och det ska gälla redan från 64 års ålder.

Ulf Kristerssons och Elisabeth Svantessons presentation.

Elisabeth Svantesson
Ekonomisk-politisk talesperson, 2:a vice partiordförande
Integration en fråga som ligger mig varmt om hjärtat och som löpt som en röd tråd, både genom mitt yrkesmässiga och politiska engagemang.
Mer om Elisabeth
Ulf Kristersson
Partiledare
Ulf Kristersson är född 1963 i Lund, uppvuxen i Torshälla och bor i Strängnäs. Han är gift och har tre barn. Ulf är civilekonom, utbildad vid Uppsala universitet.
Mer om Ulf