Denna nyhet är mer än 3 år gammal

1 juli, 2019

Ulf Kristerssons tal i Almedalen 2019

I dag talade Ulf Kristersson i Almedalen. I talet talade han om behovet av en ny svensk modell för att Sverige återigen ska bli möjligheternas land, där man kan börja med nästan ingenting och ta sig nästan hur långt som helst.

– Vad du gör, och vart du är på väg, är så mycket viktigare än var du kommer ifrån. Det var en gång löftet i den svenska modellen, sa Ulf Kristersson.

– Nu håller inte längre Sverige det löftet. Skolan är inte längre en självklar plats för nya klassresor. Gängkrigen rasar i stadsdelar och förorter. Det här gör mig förbannad. Det sliter sönder samhällskontraktet. Det segregerar och skapar misstro, fortsatte Ulf Kristersson.

– Vi kan inte längre fortsätta i gamla hjulspår. Vi behöver en ny svensk modell. Där vi bygger ett gemensamt Sverige.

Den allra främsta uppgiften för en ny svensk modell är att lösa integrationskrisen. Med fokus på språk, jobb och gemensamma värderingar. Sverige behöver en ny integrationspolitik.

– Verklig integration börjar med svenska språket. I den nya svenska modellen ska språket gå som en röd tråd: från nyanländ via nyanställd till ny svensk medborgare, sa Ulf Kristersson.

– Språket är också ett verktyg för att förstå våra grundläggande värderingar. I Sverige har alla individuella rättigheter. Här råder jämlikhet mellan könen. I Sverige jobbar både män och kvinnor, och man får gifta sig med vem man vill. Här har både killar och tjejer rätt att både bada och spela fotboll. Här har barn egna rättigheter.

Ulf Kristersson avslutade med att tala om sammanhållningen i Sverige.

– 660 000. Det är antalet medlemmar som gruppen Bensinupproret samlar på Facebook. Men den som orkar lyssna, hör faktiskt något mer än bara bensinpriser. Det här handlar om respekten för olika landsändar, sa Ulf Kristersson.

– Sammanhållning handlar också om olika generationer. Den uppenbara åldersdiskrimineringen är kränkande. Och ett gigantiskt slöseri med resurser, fortsatte Ulf Kristersson.

– Och så handlar sammanhållning om framtidens jämställdhet. Sverige har kommit långt, men det finns så mycket kvar att göra: våld i nära relationer, omotiverade löneskillnader och ojämlik vård är fortfarande problem.

– Ska ett litet land lösa stora problem så måste man samla ihop sig. Just vi moderater har det här i vårt DNA. Vi kallar oss för Moderaterna. Men det finns ett skäl till att vi egentligen heter Moderata Samlingspartiet. För vi vill – och vi kan – samla Sverige, avslutade Ulf Kristersson.

Se talet här.

Läs talet i sin helhet här: