Företagsklimat

Sveriges bästa lokala företagsklimat  
Stockholm ska ha Sveriges bästa företagsklimat. Hela 30 procent av Stockholms skatteintäkter kommer från företag med under 50 anställda. Men de senaste åren har staden tappat mark i rankingar från bland andra Svenskt Näringsliv och Sveriges Kommuner och Regioner. Många företagare upplever att kontakten med kommunen har försämrats, samtidigt som intresset för näringslivets behov minskat. Vänsterstyrets bristande trygghetsfokus och kommunalisering av privat verksamhet har bidragit till en negativ utveckling som försvagar stadens attraktionskraft för företagare. 

En attraktiv storstad ska erbjuda ett brett och varierat utbud – något för alla. Stockholm är dess människor, och vi måste premiera de generationer av småföretagare och handlare som byggt vår stad. Under de senaste åren har större butiks- och kafékedjor tagit över i allt högre utsträckning, vilket gör det viktigare att stärka mångfalden och det lokala utbudet. Moderaterna vill därför genom smart detaljplanering och flexiblare bygglovsprocesser skapa bättre möjligheter för mindre och lokala handlare. 

Genom att minska byråkratiska hinder och skapa gynnsamma villkor för småföretag kan vi främja en dynamisk och levande stad där entreprenörskap och kreativitet får blomstra.  

Stockholm behöver företagare

Idag begränsar en mängd byråkratiska hinder småföretag och gör det svårt för verksamheter att etablera sig, särskilt inom restaurang och kultur. I Moderaternas Stockholm ska inte byråkrati och tillståndsprocesser stå i vägen för entreprenörer och deras initiativ eller verksamhet.  

Kommunerna i Stockholms län har alla olika förutsättningar. I Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges alla kommuner landar många av länets kommuner i toppen, medan andra längre ner. I många kommuner upplever företagare att kontakten med kommunen har försämrats, samtidigt som intresset för näringslivets behov minskar. Vi behöver satsa och arbeta aktivt med att förenkla regelverk, förbättra servicen till företagare och korta handläggningstider. En central del i detta arbete bör vara att lyssna på småföretagarna för att förstå deras behov. Här kan vi ta lärdom av varandra, vad funkar och vad funkar mindre bra. 

Ta ställning och dela artikeln