I mars gav den moderatledda regeringen i uppdrag till en förhandlare att se över kollektivtrafikutbyggnaden i Stockholm. Projekt som fördyrats kraftigt och kräver finansiering. Inte minst handlar det om Spårväg Syd och tunnelbaneutbyggnaden som tillsammans har fördyrats med över 5 miljarder. Inom ramen för samma förhandling skulle förutsättningarna utredas för en östlig förbindelse. Som gruppledare för Moderaterna i Region Stockholm tänkte jag nu mitt i sommarvärmen ta tillfället i akt att uppdatera våra medlemmar och talare om de förhandlingarna. Förhandlingarna har nämligen kraschat.
Förhandlingen har pågått sedan i mars men strandade så sent som i måndags natt. Inga överenskommelser finns och vad det verkar så finns inget intresse heller från de styrande i Region Stockholm och Stockholms stad att enas om några överenskommelser. Med andra ord uteblir pengar nu till tunnelbanans utbyggnad, till bygget av Spårväg Syd och till en Östlig förbindelse med färdigställd ringled runt Stockholm. Risken är påtaglig att flera av projekten nu drabbas.
Detta sker på Socialdemokraternas vakt och med Socialdemokraternas ansvar och goda minne då de styr i både vårt hus och i stadshuset. De har skött förhandlingarna för Region Stockholms och Stockholms stads räkning. Och de har misslyckats med förhandlingarna på stockholmarnas räkning.
Trots att regeringen var villiga att skjuta till pengar för både tunnelbanan, spårvägen och östlig förbindelse har Socialdemokraterna tackat nej. Man har vägrat att öppna för bygget av en östlig förbindelse och på så vis inte bara tillfälligt stoppat idén om en östlig förbindelse i Stockholm, utan hotar alltså nu hela kollektivtrafikutbyggnaden.
Vad det verkar har Socialdemokraterna gett Miljöpartiet veto i trafikpolitiken i Stockholm och inte fått igenom satsningarna inom sina egna samarbeten. Det ryktas till och med om samarbeten som hotades att brytas upp om Socialdemokraterna hade gått vidare med satsningarna.
Mest anmärkningsvärt i detta är så klart att hatet mot bilen från ett treprocentsparti har gått så långt att det nu även drabbar utbyggnaden av kollektivtrafiken. Framför att söka breda överenskommelser över blockgränsen har Socialdemokraterna med detta gett ett småparti makt att stoppa såväl utbyggnaden av tunnelbanan som bygget av en ringled. Det är under all kritik.
Enligt uppgift har till och med staten erbjudit sig att finansiera hela östlig förbindelse men med motkravet att det inte stoppas i stad och region. Inte ens det kunde man skriva under på.
Det är enkelt att beskylla miljöpartister för haverier. För det här bär dock Socialdemokraterna det yttersta ansvaret. Deras förtroende inom trafikpolitiken är i mina ögon nu helt förbrukat.
Så om ni stöter på någon socialdemokrat eller miljöpartist i sommar, på lantstället eller i solstolen på Mallis, gör ni rätt i att ställa dem till svars. Uppmana dem att släppa solstolen och börja fokusera på stockholmarnas intressen framför det egna maktintresset.
Vi moderater kommer fortsätta kämpa för en utbyggd kollektivtrafik och en färdigställd ringled runt Stockholm. Den kampen har nu bara tankats med nytt bränsle.
I valet 2026 kommer vi att möta väljarna med en politik och ett erbjudande som ger ledarskap, beslut och kraft för både fungerande och utbyggd kollektivtrafik och ny infrastruktur som en Östlig förbindelse. Jag ser fram emot att tillsammans med er möta väljarna med det budskapet!
Kristoffer Tamsons (M)
Oppositionsregionråd i Region Stockholm