21 oktober, 2024

Moderaternas oppositionsbudget: Sänkt skatt och säkrad kärnverksamhet

Moderaterna presenterar i dag sitt förslag till budget i Region Stockholm för 2025. Budgeten innebär sänkt skatt och ökad tillväxt samtidigt som vi får vården att fungera och räddar resandet. Kommande två år vill Moderaterna sänka skatten med 5 000 kronor bara i Region Stockholm.

Stockholmarna tvingas under Socialdemokraterna betala Sveriges högsta regionskatt och för detta får de sämre kvalitet i kärnverksamheterna: vård och trafik. Nästa år förblir neddragna bussar neddragna. Stängd sjukvård förblir stängd. Det vill vi ändra på.

Moderaterna erbjuder i sin oppositionsbudget en annan inriktning för Region Stockholm. En inriktning där Sveriges högsta regionskatt sänks och där kärnverksamheterna säkras.

Moderaternas oppositionsbudget i kortet:
Moderaterna presenterar i dag sitt förslag till budget i Region Stockholm för 2025. Moderaternas budget sin utgångspunkt i sänkt skatt, ökad tillväxt, fungerande vård och räddat resande.

• Moderaterna sänker Sveriges högsta regionskatt. 2025 sänks skatten med 30 öre och 2026 med 20 öre. Totalt sänks skatten i Region Stockholm med motsvarande 5 000 kronor för en genomsnittlig stockholmsfamilj. Tillsammans med Moderaternas skattesänkning i Stockholms stad innebär det att samma stockholmsfamilj får behålla 10 000 kronor mer varje år i plånboken.

• Moderaterna får fart på tillväxten genom att fatta nödvändiga beslut för en Östlig förbindelse och för att det ska planeras för fler villa- och trädgårdsstäder i regionen. Vidare genom att verka för smartare upphandlingar och bättre trygghetsarbete som verktyg för ökad tillväxt.

• Moderaterna får vården att fungera genom att satsa för fler vårdplatser och kortare vårdköer. I budgeten föreslås bland annat en förstärkning på 100 miljoner av vårdcentralerna genom att göra de mer lättillgängliga med kvälls- och helgöppet. Därtill vill vi pengar flyttas från 1177 till vårdcentralerna i syfte att förbättra telefonrådgivningen.

• Moderaterna räddar resandet genom att satsa drygt 400 miljoner extra på kollektivtrafik mer än styret. Vi stoppar nedskärningspolitiken och satsar för fler resenärer. Exempelvis föreslår Moderaterna ett införande av en flexbiljett i syfte att locka tillbaka sällanresenärer.