Debattartikel: Låt stockholmarna rösta om miljözon klass 3
Stockholm ser ut att inom en snar framtid få världens strängaste miljözon där allt förutom elbilar kommer att förbjudas i Stockholm city. När ett så omfattande ingrepp görs i stockholmarnas vardag, men saknar förankring bland medborgarna finns det bara en sak att göra – låt väljarna rösta, skriver Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd Stockholms stad.
Socialdemokraterna, med Karin Wanngård (S) i spetsen, protesterade högljutt när en mjukare miljözon klass 2 infördes förra mandatperioden. Detta trots att den infördes på en begränsad plats där luftkvaliteten var sämst i Stockholm och medförde betydligt mindre ekonomiska investeringar för stockholmare och företagare än det förbud mot alla bensin-, diesel- och hybridbilar som hennes eget styre nu ska införa i city. Före valet protesterade Socialdemokraterna, men nu har man tvärvänt i trafikfrågorna.
Istället för att initiera seriösa utredningar som skulle säkerställt en ordnad beslutsprocess med folkligt stöd, valde det S-ledda styret att skynda på införandet av miljözon klass 3 i Stockholms city och Gamla stan. Det tog inte lång tid innan folkstormen från boende i Gamla stan blev för omfattande och man tvingades backa.
Därför ligger det nu mycket prestige i att faktiskt genomföra miljözonen i de 20 utpekade kvarteren i Stockholms city. Tidsplanen sattes skyndsamt till 31 december 2024 trots stora protester från stockholmare, företag och fastighetsägare. Det rödgröna styret hade inte räknat med att ifrågasättas även juridiskt. Med anledning av överklaganden från bland annat mig och företagare i området, gav Länsstyrelsen besked om att införandet tills vidare stoppas för att utreda om det finns lagligt stöd för beslutet. Detta har skapat förvirring, som blev ännu större när Förvaltningsrätten i veckan avslog överklaganden från sitt håll. Men Länsstyrelsens juridiska process fortsätter och utreder andra aspekter.
Att förbjuda fossil- och hybridbilar från 20 slumpvis valda kvarter i Stockholm city är inte seriös klimatpolitik. Utsläppen kommer inte minska och luftkvaliteten kommer inte att bli bättre. I stället kan införandet bli en accelerator i den pågående butiksdöden i innerstan samtidigt som bilar kommer tvingas köra runt city och in i bostadskvarteren i stället. Miljözonen riskerar bli ett avskräckande exempel för andra städer som tidigare sett Stockholm som ett föredöme i klimatarbetet.
Moderaterna har konsekvent motsatt sig införandet av miljözon klass 3. Införandet är ideologisk symbolpolitik. Moderaterna kräver därför att miljözonen ställs in till dess att stockholmarna får säga sitt i valet 2026. Det här är ett stort vägval som riskerar krångla till trafiken i innerstaden ytterligare och således är det demokratiskt viktigt att invånarna som drabbas av beslutet får bestämma. Står man på stockholmarnas sida kan man inte neka dem rätten att tycka till i denna viktiga fråga.
Vi hade önskat att det rödgröna styret gjort riktiga insatser för att minska utsläppen och förbättra luftkvaliteten. Som att öka elektrifieringen, att kroka arm med oss gällande att bygga klart ringleden kring Stockholm med Östlig förbindelse så vi slipper genomfartstrafiken i City och hjälpa oss att rädda kollektivtrafiken från det rödgröna regionstyrets historiska nedskärningar.
Samtidigt som det är märkligt att juridiska instanser ska behöva göra det utredningsarbete som Stockholms stad rimligtvis borde ha gjort innan man föreslog miljözonen, ger processen andrum till de företagare och stockholmare som inte hunnit investera i elbil på bara några månader. Att vänta med införandet tills stockholmarna fått säga sitt om drygt ett år skulle också ge det rödgröna styret viktig tid att lyssna in den omfattande kritiken från stockholmare och företagare. Istället har de ägnat tiden åt att ta fram förslag för att utvidga zonen, som med stor sannolikhet kommer att presenteras inom kort. Trots att den ännu inte är genomförd och inte fått grönt ljus från juridiken.
Moderaterna vill istället upprätta ordning och reda genom att inte jaga enskilda trafikslag. Vi kommer göra vårt för att hindra att miljözonen införs så långt som möjligt – låt väljarna få säga sitt i valet 2026.
Dennis Wedin
(M) oppositionsborgarråd Stockholms stad