Det ska vara lätt att boka besök
Många känner igen sig i att vänta i telefonkö till sjukvårdsrådgivningen, 1177. För att sedan få rådet att söka sig till en akutmottagning med flera timmars väntetid. Inte sällan för tillstånd som snabbt hade kunnat behandlas av en läkare eller sjuksköterska som redan känner dig och förstår din sjukdomshistorik.
Eller känner du igen dig i att kasta dig på telefonen precis när vårdcentralen öppnar för att inte missa chansen att få hjälp med barnens besvär? Att det tar flera veckor, eller ibland månader, att få tid hos en läkare? Det måste bli lättare att boka besök i vården.
Bättre rådgivning och ny teknik
Sjukvårdsrådgivningen på telefon, 1177, är en avgörande del av vårdkedjan. Men samtalen skulle bli bättre av att besvaras hos den mottagning som patienten besöker, med den personal som lärt känna sin patient. Fler vårdcentraler borde också ges möjlighet att ha öppet på kvällar och helger när patienterna har lättare att besöka vården.
Det är också hög tid att vården digitaliseras på riktigt. Medan man kan planera sin resa, köpa biljett, se var bussen befinner sig och chatta med trygghetscentralen i SL-appen – är det fortfarande krångligt att boka besök och följa sina vårdärenden i en och samma app. Där borde också tillgängliggöras information om hur långa väntetider som råder på akutmottagningarna, och finnas möjlighet att kommunicera med sin läkare. Vården behöver helt sin egen SL-app – en och samma app för alla vårdbesök, oavsett var du söker vård eller av vem du får hjälp.