13 mars, 2024

Nato gör Stockholm säkrare

Sverige är nu fullvärdig medlem i Nato. Det har varit en lång resa och krävt hårt arbete men nu är den svenska flaggan hissad utanför Natohögkvarteret.

Moderaterna har länge verkat för att Sverige ska bli medlem i Nato. Efter Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina i februari 2022 vände även andra stora partier i frågan. I maj 2022 fattade Sveriges riksdag beslut om att Sverige skulle ansluta sig till Nato. Efter att alla länder nu godkänt Sveriges ansökan, kunde processen slutföras och Sverige är nu fullvärdig medlem i Nato. Detta tack vare Moderaterna.

Därför gör Nato Sverige och Stockholm säkrare:

• Gemensamma försvarsgarantier
    I Nato delar Sverige försvarsgarantier med 31 andra länder och har en gemensam planering för snabbt agerande i händelse av kris och ytterst krig. Vi har redan tidigare haft ett omfattande samarbete med Nato, men inte omfattats av det fullvärdiga skydd som ett Natomedlemskap innebär. Nu har vi det.
  • Sverige stärker nu den egna förmågan
    Ett av kraven för ett Natomedlemskap är att medlemsländerna behöver säkerställa effektiv egen försvarsförmåga och beredskap. Sverige är nu i färd med att rusta upp den egna förmågan.
  • Ökad budget till försvarsmakten
    Sverige ska ha ett försvarsanslag som motsvarar 2 procent av BNP.
  • Stärkt krisberedskap
    Sveriges krisberedskap och totalförsvar stärks för att öka Sveriges motståndskraft vid krissituationer.

Läs mer här och här om du vill veta mer om Natointrädet.

Titta även gärna mer här.

Ta ställning och dela artikeln