29 maj, 2024

Fem anledningar att rösta på Moderaterna i EU-valet

Fem anledningar att rösta på Moderaterna i EU-valet:

1. Minskad kriminalitet.
Sätt gränser för kriminella. Inte för polisen. Vi vill inrätta 10 000 europeiska specialpoliser, dra in den fria rörligheten för gängmedlemmar, neka dömda EU-medborgare inresa till Sverige. Vi vill stärka gränskontrollen och förstärka arbetet mot terrorism

2. Mindre utsläpp. Mer kärnkraft.
Vi vill se en effektiv och ambitiös klimatpolitik där vi tar vara på ny teknik. Kärnkraften ska i praktiken jämställas med förnybar energi när det kommer till finansiering och klassificering så att vi kan investera EU-medel i ny kärnkraft. Därtill vill vi att EU:s klimatmål kompletteras med ett tillväxtmål. Och vi slår vakt om skogen och äganderätten.

3. Stöd till Ukraina.
Europa är värt att försvara. Därför vill vi fortsätta stötta Ukraina, ekonomiskt, militärt och civilt så länge som det krävs. Vi vill se fler sanktioner mot Ryssland, stärka den europeiska försvarsindustrin och den civila beredskapen samt öka cybersäkerheten.

4. Minskat regelkrångel.
Stoppa regelkrångel och byråkrati. Fler jobb i Sverige. Vi vill införa ett konkurrenskraftlås på all ny EU-lagstiftning, minska EU-krånglet för svenska företag med 30 procent, utveckla den inre marknaden för tjänster, få fler frihandelsavtal på plats och se till att EU blir ledande när det gäller forskning och digitalisering.

5. Säkra Europas gränser.
Minska invandringen till Sverige och Europa. Vi vill att EU ska samarbeta närmare med länderna i EU:s närområde, ställa om handels- och biståndspolitiken till att också beakta migration, öka återvändandet och stärka kontrollen över gränserna. Vi vill bygga ut Frontex och att Frontex ska vara på plats i länder i bland annat Nordafrika.

Det finns förstås ännu fler skäl att rösta på Moderaterna senast den 9 juni 2024. Bland annat att vi arbetar för ett konkurrenskraftigt jordbruk och för levande hav och ren miljö. Vi vill värna havs- och vattenmiljöerna och se en ambitiös kemikalielagstiftning på EU-nivå som är baserad på vetenskap. Vi tycker även att frågor om skogen, skatterna och snuset bestämmer vi bäst över själva. Vi vill rädda det vita snuset från ett EU-förbud, inte försvåra för laglydiga jägare och sportskyttar och vi säger nej till nya EU-skatter.

Besök gärna den digitala valstugan med mer info, M-quiz och ”Politinder” på mstugan.se
Vill du bli medlem och vara med på resan att göra såväl EU som Sverige och Stockholm ännu bättre? Bli medlem här!

Lyssna gärna på poddavsnittet med vår toppkandidat Tomas Tobé:

Eller med vår andra toppkandidat från Stockholm, Arba Kokalari: