1 apr 2019

Moderaterna inleder arbetet med nytt idéprogram: Rättigheter, skyldigheter, möjligheter

På en pressträff i dag presenterade Ulf Kristersson Moderaternas arbetsgrupp som ska utveckla ett nytt idéprogram. Gruppen har tillsatts av Moderaternas partistyrelse och uppgiften är att formulera Moderaternas idéer för vår tid utifrån partiets historia och värderingar. Arbetet kommer att ledas av en arbetsgrupp med ordförande Christofer Fjellner och huvudsekreterare Alice Teodorescu.

- Det var länge sedan det fanns ett så stort behov av att stanna upp och formulera en välgrundad idé om hur dagens och morgondagens samhälle ska utvecklas och hur en moderat politik för frihet, ansvar, jämlikhet och trygghet behöver se ut. Det är vårt ansvar att nu vara med och skriva den historien, säger Ulf Kristersson.

- Det här är ett spännande, hedrande och svårt uppdrag, där vi ska kombinera samtiden och det ideologiska arv som Moderaterna bär med sig. Vår ambition är att samla hela borgerlighetens idémässiga grund. I en turbulent och polariserad tid så behövs idéer som förenar Sverige, och vi ska lägga ut en bra riktning framåt. Liberalism och konservatism är inte en balansbräda eller ohelig allians, utan en legering som gör oss starkare. Frihet och ansvar, individualism och gemenskap, säger Christofer Fjellner.

- Moderaterna och Sverige befinner sig i ett formativt läge där långsiktig strategi och idéer är mycket viktiga. Det handlar om att se bortom det politiska spelet, bortom nästa opinionsmätning och bortom nästa val. Vi ska fundera kring ödesfrågor och hur vi bäst formar Sverige för en ny framtid. Ska vi klara av de stora utmaningarna måste vi vara mycket mer proaktiva, än reaktiva, och ha en långsiktig tanke. Jag ser mycket fram emot det här arbetet, säger Alice Teodorescu.

Arbetsgruppens medlemmar i bokstavsordning:

• Christofer Fjellner, ledamot Europaparlamentet, ledamot partistyrelsen (ordförande)
  • Alice Teodorescu, tidigare politisk redaktör Göteborgs-Posten (huvudsekreterare)

• Gunilla Carlsson, biträdande chef UNAIDS, tidigare vice partiordförande och biståndsminister
  • Benjamin Dousa, ordförande Moderata Ungdomsförbundet
  • Nicklas Lundblad, adjungerad professor, KTH
  • Maria Malmer Stenergard, riksdagsledamot, Skåne
  • Johanna Möllerström, associate Professor, George Mason University
  • Stefan Olsson, regionstyrelsens ordförande, Region Uppsala
  • Maria Rankka, VD Brunswick Group
  • Mats Svegfors, tidigare landshövding
  • Kristoffer Tamsons, trafikregionråd, Region Stockholm
  • Anna Tenje, kommunstyrelsens ordförande i Växjö, ledamot partistyrelsen

Läs mer om idéprogrammets inriktning och arbetsformerna här.

Här kan du se pressträffen.